predplatne
 

10 stratégií, ktoré pomôžu schudnúť natrvalo. Potvrdené z Oxfordu!

14.09.2018

Stratégií na chudnutie je obrovské množstvo, od fungujúcich až po život ohrozujúce. Všetky cesty k zhodeniu kíl ale musia spĺňať pár rovnakých pravidiel. Akých?

Žiadny zázrak, len pevná vôľa a dodržiavanie pravidiel vás dovedie k štíhlemu cieľu.

Žiadny zázrak, len pevná vôľa a dodržiavanie pravidiel vás dovedie k štíhlemu cieľu.Autor: Shutterstock.com

Čo je kľúčom k chudnutiu skúmala aj výskumníčka z Oxfordu. Keďže jediné, čo naozaj funguje, je obmedzenie množstva kalórií, vypracovala stratégiu, ako ovládnuť alebo odviesť pozornosť od chute do jedla. Tu sú rady doktorky Jamie Hartmann-Boyce z Oxfordu, ktorá zisťovala u stoviek ľudí ich stratégie zhadzovania a vybrala 10 pravidiel, ktoré v praxi naozaj fungovali.

1. Buďte informovaní

Vyhľadajte si  informácie o tom, ako schudnúť, zo zdrojov, ktorým môžete dôverovať. Napríklad stránky odporúčané lekárom alebo zdravotnou sestrou. Nenechajte sa nadchnúť každou uletenou diétou. 

8 kritických momentov v živote rozhodne o nadváhe. Prepásli ste ich?

2. Nastavte si ciele

Nastavte si cieľ, koľko môžete zjesť každý deň alebo každý týždeň. Môže to byť z hľadiska kalórií, veľkosti porcií alebo obsahu výživy. Hlavne aby ste mali isté rozumné hranice, ktorých sa budete držať.

3. Stanovte si cieľovú hmotnosť

Nastavte si cieľovú váhu, na ktorú chcete schudnúť. Majte ju na pamäti a snažte sa k nej približovať menšími stratami na hmotnosti, ktoré dosiahnete každý týždeň. Tieto postupné zhadzovania si zapisujte, bude to pre vás motivačné. 

7 najhorších následkov diétnych obmedzení. Aj vy ste si nimi ublížili?

4. Plánujte si jedlo

Potraviny na deň si vždy vopred naplánujte, aby ste nesiahali stále po tých istých pufrovaných chlebíčkoch a mali po ruke aj zdravé a čerstvé potraviny.


Zdroj foto: Shutterstock

5. Odstráňte nezdravé pokušenia

Neuchovávajte doma potraviny, ktoré nezodpovedajú vašej strave pri chudnutí. Je oveľa jednoduchšie držať sa svojich cieľov, keď nie ste neustále pokúšaní nástrahami v špajzi či v chladničke. Dajte ich z dohľadu a z dosahu! 

Zdravý tip vedcov: Občasné prejedanie STOPNE tučnotu

6. Zadržte svoje túžby a chute

Nemôžete sa vždy vyhnúť tomu, aby sa vo vašom okolí neobjavili nezdravé a kalorické potraviny. Na taký prípad ale treba byť pripravený! Noste napríklad vždy so sebou žuvačku alebo nekalorickú mentolku, ktoré si v takýchto chvíľach vložíte do úst, čím ich zaplníte a zároveň vašu myseľ cielene odvediete inam.

7. Vymieňajte nezdravšie potraviny za podobné, ale zdravšie

Vymeňte druhy jedál alebo nápojov za iné, ak viete, že je to pre vašu stravu zdravšie. Napríklad za podobnú potravinu s nižším obsahom tukov či podobný nápoj, kde bude menej cukru. 

5 dôvodov, prečo vás číslo na váhe klame. Kedy nemá zmysel sa vážiť?

8. Sledujte príjem potravy

Sledujte, čo jete. Môžete si napríklad kúpiť malú kuchynskú váhu, kde môžete merať okrem hmotnosti aj kalórie. Alebo si sledujte veľkosti porcií či výživový obsah jedla a, samozrejme, aj nápojov.

9. Pravidelne sa vážte

Váženie vám pomôže zmerať pokroky na ceste k cieľu. Ak ste namiesto schudnutia pribrali, alebo ste nestratili toľko, koľko ste chceli, nenechajte sa odradiť! Viete, že ste niekde robili chybu a môžete ju odstrániť. Zatváraním očí cieľ nedosiahnete. 

NUTRIchondria: Naozaj vám škodí jedlo? 5 dôkazov, že si namýšľate

10. Nájdite spôsob, ako zostať motivovaní

Nie je vždy ľahké robiť všetky veci uvedené vyššie. Ale je dôležité nájsť spôsoby, ako pokračovať v snažení. Možno by ste mali skúsiť chudnúť vo dvojici či s viacerými priateľkami alebo priateľmi, skúste im to nadhodiť. Môžete sa tiež odmeniť pri dosiahnutí vytýčených čiastkových cieľov. Ale nie jedlom!

Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Niečo ubrať, dvakrát pridať. Kľúčová zmena naštartuje metabolizmus

Niečo ubrať, dvakrát pridať. Kľúčová zmena naštartuje metabolizmus

dnes
Čaro nie je v množstve, ale v správnom pomere. Ako by mal vyzerať váš tanier? Čítať viac
 
8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

včera
Umlčte hladový hormón, zalejte prázdny žalúdok a odtiahnite záclony. Stačí pár drobností a kilá pôjdu dolu ľahšie. Čítať viac
 
7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

14.02.2019
Môžete aj zakázané, no riaďte sa pravidlami. Neexistujú zlé potraviny, no light by ste sa mali radšej vyhýbať. Čítať viac
 
Opäť chuť na sladké? Kroky, vďaka ktorým sa jej postupne zbavíte

Opäť chuť na sladké? Kroky, vďaka ktorým sa jej postupne zbavíte

12.02.2019
Pre mnohých z nás je najväčšou prekážkou pri snahe o schudnutie chuť na sladké. Skúste sa sladkostí zbaviť postupne a menej bolestivo.... Čítať viac
 
Mäso pomôže s chuťou na sladké. Ďalšie 2 dôvody prečo ho v diéte nevynechať

Mäso pomôže s chuťou na sladké. Ďalšie 2 dôvody prečo ho v diéte nevynechať

11.02.2019
Viete, čo sa stane, keď sa príliš obmedzíte, len aby ste nepribrali? Presný opak. Čítať viac
 
 

wanda.sk

10 stratégií, ktoré pomôžu schudnúť natrvalo. Potvrdené z Oxfordu!
Martina Palovčíková