predplatne
 

Spálite len spotení? Neverte mýtom, riskujete viac ako kilá

23.06.2017

Ste presvedčení, že kto sa nepotí, ten nemaká a nechudne? Odborníci vám vysvetlia, ako to naozaj je.

Potenie pri cvičení je prirodzené, prácu za vás však neurobí.

Potenie pri cvičení je prirodzené, prácu za vás však neurobí. Autor: Shutterstock.com

Prepotené tričko vám lepšie spaľovanie nezaručí. „Potenie je biologická odpoveď organizmu, pomocou ktorej sa ochladzuje koža a reguluje vnútorná teplota,“ načrtáva Jessica Matthewsová z Americkej rady pre cvičenie (ACE). Telesná teplota nad štyridsaťdva stupňov Celzia je už smrteľná. Preto potrebuje telo samoregulačný mechanizmus, akým je potenie. Pri ňom však nespaľujete tuk, ale v prvom rade vylučuje tekutiny. „Potenie nijako nesúvisí so spaľovaním kalórií. Aj v saune sa spotíte, ale nebudete ľahší ani o gram tuku. Pohybom sa telo zohrieva a začne sa potiť, aby sa opäť schladilo,“ potvrdzuje osobný tréner Mgr. Miroslav Lackovič.

Keď z vás kvapká pot: Kedy pomôžu bylinky a kedy chirurgický zákrok?

Viac potu s kondičkou

Muži sa spotia rýchlejšie než ženy, lebo majú viac potných žliaz a testosterónu. Ženy reagujú na prehriatie neskoro, preto častejšie kolabujú. „Ľudia sa potia na rozdielnych úrovniach aktivity. Závisí to od vlhkosti a teploty vzduchu, ale aj od ich kondície,“ hovorí americký športový fyziológ Tom Holland, MS, CSCS, o tom, že ak získate kondičku, budete sa potiť rýchlejšie. S tým súhlasí aj náš odborník: „Aktívni športovci sa väčšinou potia viac, pretože ich póry sa časom zväčšujú, aby sa telo efektívnejšie ochladilo a podalo lepší výkon. Takže aj profesionál sa môže potiť od začiatku tréningu. No na druhej strane, rýchlo sa spotia i netrénovaní, pre ktorých je náročný aj úvod tréningu,“ podáva Miroslav Lackovič ďalší dôkaz toho, že pot nič nedokazuje.

Neschudnete viac

Silový tréning či joga pri štyridsiatich stupňoch? Len teplota či vyhriata miestnosť z vás neurobia spaľovací stroj. Zatiaľ čo teplota okolo 35 Celzia je podľa ACE bezpečná pre športovcov bez akýchkoľvek zdravotných problémov, jogu pri štyridsiatich stupňoch by nemali skúšať tehotné ženy, seniori, ľudia so srdcovo-cievnymi ochoreniami, s vysokým tlakom, cukrovkou či s kilami navyše. Ak vás to predsa len láka, vopred sa poraďte so svojím lekárom a nepreháňajte to s intenzitou cvičenia. „V horúcej miestnosti pri intenzívnom pohybe riskujete prehriatie. A cvičenie pri nízkej intenzite má byť predsa relaxačné, nie spaľovacie,“ dodáva Miroslav Lackovič, ktorý nedá dopustiť na outdoor: „Každý rok má štyri obdobia a tie by mali fungovať aj pri vašich tréningoch.“

VIDEO: Schudnite dýchaním. Sledujte, naozaj to ide!

Ako sa neprehriať?

  • necvičte na slnku medzi 12.00 a 15.00
  • noste pokrývku hlavy a vzdušné oblečenie svetlej farby
  • používajte SPF faktor aspoň 30
  • pite vodu každých 15-20 minút
  • po tréningu si dajte nechladenú minerálku

Herečka Monika Horváthová a jej boj s nadmerným potením: Antiperspiranty mi vyžrali kožu

Bez fólie

A čo špeciálne oblečenie so saunovým efektom či brucho zabalené pri cvičení do potravinovej fólie? „Je to podvod,“ rozhorčí sa Lackovič pri pomyslení na všetkých, čo cvičia a dvíhajú ťažké činky zababušení ešte aj do kapucne. Varuje, že docielia iba prehriatie a prípadne ešte podráždenú pokožku. „Pri chudnutí totiž ide viac o intenzitu cvičenia, než o samotné potenie,“ apeluje na pravidelné prechádzky, ktoré sa takisto rátajú. Aj bez kvapky potu.

Potiť sa nestačí

Ak sa však budete potiť rýchlejšie, než budete dopĺňať tekutiny, prídete o výkon, svaly sa unavia a hrozí vám prehriatie. Potením sa totiž zmenšuje objem krvi v tele a ostáva jej menej na dopravenie kyslíka, minerálov i ďalších živín do orgánov či do svalov. Prejaví sa to nielen závratmi, slabosťou alebo svalovými kŕčmi, ale aj bolesťou hlavy. „Pri intenzívnej záťaži a navyše pri vysokej teplote môžete prísť aj o dva litre tekutín za hodinu. Čím viac sa potíte, tým viac minerálnych látok strácate. Ide hlavne o sodík a chlór,“ varuje doktorka Jana Jurkovičová. Rizikoví sú hlavne vytrvalci pretekajúci v horúčavách, ktorým hrozí dokonca kolaps. Preto by ste mali piť vodu izbovej teploty minimálne každých dvadsať minúť. Ak už pociťujete smäd, je neskoro.

Spaľovací bedeker: TOP 20 osvedčených tipov podporí snahu schudnúť

Autor: Júlia Poláková, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

13.02.2020
Nie raňajky, ale obed je najdôležitejšie jedlo dňa. A väčšinou i to, pri ktorom robíte najviac chýb. Čítať viac
 
21-dňový plán na schudnutie chôdzou. Stačia vám len tenisky a chuť začať

21-dňový plán na schudnutie chôdzou. Stačia vám len tenisky a chuť začať

12.02.2020
Ak chcete chudnúť, ale nemáte chuť tráviť čas vo fitku či posilňovni, je pre vás výborná voľba obyčajná chôdza. Aby mala efekt, treba... Čítať viac
 
Rátate kalórie? Týchto 5 „tučných” potravín sa báť nemusíte, pomôžu schudnúť

Rátate kalórie? Týchto 5 „tučných” potravín sa báť nemusíte, pomôžu schudnúť

11.02.2020
Nie je kalória ako kalória. Aj energeticky bohatšie potraviny dokážu zlepšiť líniu. Stačí si len správne vybrať. Čítať viac
 
Ako si naladiť hlavu aj telo, aby ste sa začali pravidelne hýbať?

Ako si naladiť hlavu aj telo, aby ste sa začali pravidelne hýbať?

10.02.2020
Ako pre chudnutie, tak pre celkové zdravie je pravidelný pohyb naozaj nevyhnutný. Zo dňa na deň sa asi neprinútite, ale skúste to postupne.... Čítať viac
 
Ľúbite syry? Ktoré treba pri chudnutí určite vynechať a aké sú povolené?

Ľúbite syry? Ktoré treba pri chudnutí určite vynechať a aké sú povolené?

07.02.2020
Syry sú dôležitým zdrojom bielkovín, probiotických baktérií, vápnika aj mnohých ďalších živín. Pri chudnutí s nimi ale treba zaobchádzať... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Spálite len spotení? Neverte mýtom, riskujete viac ako kilá
Júlia Poláková
dab