predplatne
 

Cvičíte a zároveň priberáte? Odstráňte jeden zlozvyk a okamžite sa to zmení!

24.04.2019

Fyzická námaha môže mať aj neželaný efekt - odmeňujete sa, pretože máte pocit, že si to zaslúžite. Číslo na váhe vás však sklame.

Za dobre vykonanú prácu odmena. Pri cvičení to však neplatí, príjem navyše energie sa vám môže vypomstiť.

Za dobre vykonanú prácu odmena. Pri cvičení to však neplatí, príjem navyše energie sa vám môže vypomstiť. Autor: Shutterstock

Trávite vo fitness centre hodiny týždenne alebo sa trápite behom či iným športom, no výsledky neprichádzajú? Ak nedostávate za fyzickú aktivitu očakávanú odmenu, možno je to preto, že robíte jednu zásadnú chybu. Vedci priniesli odpoveď na fenomén, prečo môžete priberať, aj keď cvičíte.

Čítajte aj: 5 najväčších mýtov o telesnom tuku. Ktorý vám kradne nádej na štíhlosť?

Tím odborníkov z britskej Loughborough University, z ktorej vyšli mnohí úspešní športovci, realizovali výskum. Analyzovali dáta pravidelne cvičiacich ludí a toho, čo jedli po tréningu. Prišli na zaujímavú súvislosť, prečo sa mnohým nedarí schudnúť ani pri fyzickej aktivite. „Pokiaľ ide o chudnutie, okrem toho čo jeme, rozhoduje tiež to, koľko jeme," uviedol autor štúdie a špecialista na výživu Lewis James. Vysvetľuje, že cvičenie má u mnohých ľudí za následok zvýšenie plánovaného príjmu energie po cvičení.

Kalórie za odmenu

Vedci pozorovali stravovacie návyky ľudí, ktorí mali aeróbne cvičenie najmenej trikrát do týždňa. A zistili, že mnohí sa po náročnom cvičení odmeňujú jedlom, pretože si myslia, že si to zaslúžia. Skupina dobrovoľníkov, ktorých vedci sledovali, zvýšila veľkosť porcie takmer o štvrtinu. Nevedomky tak stúpol ich príjem energie a stal sa vyšším ako výdaj. „Nárast energetického obsahu potravín po cvičení bol o 24% vyšší. To má za následok, že cvičením sa nedocieli úbytok hmotnosti,” vysvetľuje odborník. 

Schudnete aj po 40-ke. 5 nenáročných tipov zabráni spomaleniu metabolizmu

Sladké pokušenie

Navyše sa ukázalo, že si po cvičení nezväčšovali len porcie jedla, ale stúpla i spotreba čokolády, a to až o 20%. Pričom čokoládovému pokušeniu skôr podľahli ženy. Odborníci to vysvetľujú aj tým, že spočiatku môže dôjsť k úbytku hmotnosti, a to povzbudí človeka k odmeňovaniu sa jedlom. Potom sa však úbytok hmotnosti pribrzdí a môže sa úplne zastaviť.

Hromadenie tuku

Keď je však aeróbne cvičenie kombinované so zdravou stravou v primeranom množstve, je to efektívny spôsob, ako schudnúť. „K prírastku hmotnosti dochádza v dôsledku väčšieho príjmu energie ako je spotreba, čo vedie k hromadeniu tuku v tukovom tkanive. Zvýšenie fyzickej aktivity, najmä aeróbnej, je jedným zo spôsobov zvyšovania výdaju energiu pre regulácii telesnej hmotnosti,“ povedal pre britský portál Daily Mail vedúci výskumu Lewis James.

Môže vás zaujímať:

Autor: nh
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chudnúť začnite z opačného konca. 5 psychologických trikov zaručeného výsledku

Chudnúť začnite z opačného konca. 5 psychologických trikov zaručeného výsledku

24.02.2020
Láska ide cez žalúdok, chudnutie cez hlavu. Je to prvý orgán, kde zdokonaľovanie životného štýlu začína. Čítať viac
 
Roztlieskavačka Kylie milovala fastfood, vyjedla si obezitu. Ako zhodila 50 kg?

Roztlieskavačka Kylie milovala fastfood, vyjedla si obezitu. Ako zhodila 50 kg?

21.02.2020
Jedlom riešila smútok i šťastie, bola od neho doslova závislá. Keď sa rozhodla pre zmenu, jej priateľ nebol nadšený. Čítať viac
 
Každodenná kávička pomáha pri chudnutí! Viete, koľko šálok urýchli spaľovanie kalórií?

Každodenná kávička pomáha pri chudnutí! Viete, koľko šálok urýchli spaľovanie kalórií?

18.02.2020
Káva nemusí byť len ranný životabudič alebo dôvod na pauzičku pri práci. Môže fungovať aj ako váš „osobný tréner“ a pomáhať so zhadzovaním... Čítať viac
 
7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

17.02.2020
Môžete aj zakázané, no riaďte sa pravidlami. Neexistujú zlé potraviny, no light by ste sa mali radšej vyhýbať. Čítať viac
 
5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

5 omylov pri obede, pre ktoré chudnete márne. Čo robíte opačne?

13.02.2020
Nie raňajky, ale obed je najdôležitejšie jedlo dňa. A väčšinou i to, pri ktorom robíte najviac chýb. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Cvičíte a zároveň priberáte? Odstráňte jeden zlozvyk a okamžite sa to zmení!
nh