predplatne
 

Ako rozoznáte kvalitný stacionárny bicykel

01.02.2007

Máte v pláne zadovážiť si stacionárny bicykel a poctivo na ňom doma trénovať? Ak chcete, aby vám vydržal, kupujte ho len v špecializovanej predajni.

Stacionárny bicykel je populárny domáci stroj na cvičenie.

Stacionárny bicykel je populárny domáci stroj na cvičenie.Autor: Ilustračná Stockfreeimages.com

Zimu čo zimu bojujeme s pokušením sadnúť si večer do kresla a nič nerobiť. Nie každému sa chce behať v mraze či daždi alebo chodiť do vzdialenej posilňovne. Okrem toho, fitcentrum je pre tých, čo nemajú záujem formovať si svaly, ale „len“ udržať v kondičke svoje srdce či trénovať vytrvalosť, aj zbytočne drahé. V takom prípade je ideálnym prostriedkom na športovanie doma stacionárny bicykel.

Rozhodli ste sa splniť svoje silvestrovské predsavzatie a poškuľujete po bicykli z hypermarketu, ktorý po Vianociach zľavili na úžasných dvetisícpäťsto korún? Na takúto „výhodnú“ akciu rýchlo zabudnite. Nedajte sa nalákať ani na teleshoppingovú reklamu, ktorá za premrštenú cenu ponúka často nie práve najlepšiu kvalitu. Môže sa stať, že po nejakom čase budete mať doma namiesto užitočného domáceho trénera kopu šrotu.

NA LACNÉ POZOR
Pred bicyklami čínskej výroby varuje aj Mgr. Dušan Seliga, tréner a odborník na fitnes. „Majú nízku životnosť, ak na nich poriadne trénujete, po polroku už vŕzgajú a sú úplne rozhegané. Nemajú totiž kvalitné gulôčkové, ale lacné venčekové ložiská, ktoré sa pri väčšom zaťažení doslova rozsypú. Mnohé sú ergonomicky zle skonštruované, takže trochu vyššiemu človeku sa na nich už nesedí dobre, musí sa hrbiť. Keďže sa zväčša nedajú vertikálne a horizontálne nastaviť, sú veľmi nepohodlné. Pedálové kľuky sú zväčša krátke, čo spôsobuje, že kruhový pohyb, ktorý opisuje chodidlo, je veľmi malý. Tréning na stacionárnom bicykli je však efektívny vtedy, ak je rozsah pohybu čo najväčší, aby sme si čo najlepšie precvičili kolenné kĺby a zaťažili svaly,“ upozorňuje fitnesexpert.

No nedostatkov troj- až desaťtisícových bicyklov je oveľa viac: Zotrvačník takého bicykla má veľmi malú hmotnosť, napríklad šesť kilogramov, zatiaľ čo zotrvačník kvalitného stroja aj pätnásť kilogramov. Čím je jeho hmotnosť nižšia, tým je šliapanie menej plynulé. Odpor zotrvačníka totiž nie je v každej fáze rovnaký a vzniká efekt prekĺzavania. Okrem toho je odpor minimálny, takže priemerne trénovaný človek nemá šancu dosiahnuť želanú pulzovú frekvenciu, hoci šliape do pedálov už desať minút.

URČITE SI CIEĽ
„V hypermarketoch nenájdete špecializovaného predavača, ktorý by vám poradil. Model, o ktorý máte záujem, je často zámerne vystavený na stupienku alebo polici, takže nemáte šancu si ho vyskúšať. Problémy bývajú aj so servisom: stane sa, že prídete s reklamáciou a dozviete sa, že náhradné diely nie sú, lebo model už medzitým prestali dovážať. Serióznemu záujemcovi jednoznačne odporúčam navštíviť špecializovanú predajňu s odborne vyškolenými predavačmi a kvalitným záručným a pozáručným servisom,“ radí Mgr. Seliga.

„V nej si bicykel môžete nielen vyskúšať, ale aj porovnať s inými modelmi. Na vlastnej koži pocítite, aké sú medzi nimi rozdiely a ktorý vám najviac sadne.“ V predajni vám poradia, no rozhodnúť sa musíte sami. Mali by ste presne vedieť, čo od bicykla očakávate. Budete na ňom jazdiť len vy alebo viacerí členovia rodiny? Chcete sa naň posadiť len dvakrát za týždeň alebo si vážne plánujete zlepšiť kondičku? Rozhodli ste sa schudnúť alebo ste po operácii kolenného kĺbu a máte rehabilitovať? Od vašich cieľov a zvolenej značky sa bude odvíjať cena stacionárneho bicykla.

„Vo fitcentrách sa stretnete s profesionálnymi strojmi, ktoré stoja okolo stotisíc korún,“ vysvetľuje odborník na fitnes. „Ak nemáte špecifické požiadavky, dobrý bicykel ‚na doma‘ kúpite už od trinásťtisíc korún. Samozrejme, čím je značkový bicykel kvalitnejší a má lepšie vybavenie, tým je drahší.“

STACIONÁRNY ČI SPINNINGOVÝ?
Nemusíte sa rozhodnúť len pre klasický bicykel. Možno vám väčšmi bude vyhovovať spinningový variant. Ten na rozdiel od stacionárneho nemá na kormidle displej s funkciou merania času, intenzity, rýchlosti a srdcovej frekvencie a ponuku s tréningovými programami.

Vyznačuje sa masívnejšou železnou konštrukciou, lebo musí zniesť väčšiu záťaž. Šliape sa na ňom totiž agresívnejšie a dynamickejšie. Má väčší a ťažší zotrvačník, pretože je určený aj na bicyklovanie v stoji a rôznych iných polohách simulujúcich horský terén či cyklistickú dráhu.

Má „furtšľap“, čo v športovom slangu znamená, že nemá voľnobeh. Väčšinou má čeľustný brzdiaci systém, zriedkavejšie sa brzdí magnetom alebo elektromagnetom. Ponúka viac možností nastavenia, môžete si na ňom horizontálne i vertikálne nastaviť polohy sedadla a kormidla. Je menej pohodlný ako stacionárny, ktorý má ergonomické sedadlo, tvarované rúčky a viac možností úchopov.

Mgr. Dušan Seliga odporúča začiatočníkom, rekreačným športovcom a rehabilitujúcim ľuďom skôr klasický stacionárny bicykel, ktorý je pohodlnejší a má displej s viacerými voliteľnými programami. Spinningový bicykel je vhodný najmä pre aktívnych cyklistov a ľudí s lepšou kondíciou, ktorí ho v zime a v nepriaznivom počasí používajú ako cyklistický trenažér.

AKO ROZOZNÁTE KVALITNÝ BICYKEL

Pri kúpe si všímajte tieto parametre

1. TYP ODPORU
Najlacnejší je bicykel s odporom, ktorý zabezpečuje trenie o látkový pás. Je veľmi hlučný, má nízku hmotnosť, nekvalitné spracovanie a rýchlo sa opotrebuje. Bicykel s čeľusťovým brzdiacim systémom má dlhšiu životnosť a menšiu hlučnosť. Dnes sa najčastejšie predávajú bicykle s magnetickým odporom, ktorý je bezkontaktný, takže má tichý chod a neopotrebuje sa. Najdrahší model má elektromagnetický odpor, ktorý pracuje na princípe indukčnej cievky. Má najplynulejší chod, dlhú životnosť a zaťaženie meria vo wattoch. Používa sa pri rehabilitácii a vrcholovom tréningu, kupujú ho aj nároční klienti.

2. NOSNOSŤ BICYKLA
Stacionárny bicykel si nekupujú len štíhli ľudia, ale aj tí, čo by radi zhodili. Údaje o nosnosti však bývajú klamlivé. Výrobca uvádza napríklad 110 kilogramov, no skutočnosť zodpovedá človeku vážiacemu 90 kilogramov. Preto treba brať do úvahy aj masívnosť a pevnosť konštrukcie.

3. POLOHA SEDADLA
Skontrolujte, či sa dá ľahko nastaviť vo vodorovnom i zvislom smere a v sklone. Ideálne je nastavené vtedy, ak máte v základnej pozícii nohu v kolennom kĺbe mierne pokrčenú. Oči, koleno a špička majú tvoriť jednu priamku.

4. HMOTNOSŤ ZOTRVAČNÍKA
Zotrvačník má vážiť najmenej osem kilogramov. Čím je ťažší, tým je šliapanie rovnomernejšie a pohodlnejšie. Jeho stredové ložisko by malo byť gulôčkové, s dlhou trvácnosťou.

5. POČÍTAČOVÝ DISPLEJ
Počítače zabudované do moderných bicyklov sa líšia počtom funkcií. Ukážu vám napríklad, akú vzdialenosť a za aký čas ste „prešli“ a koľko kalórií ste spálili. Najdôležitejšou funkciou je však meranie činnosti srdca, podľa ktorého si môžete presne zvoliť intenzitu šliapania. Snímače pulzu bývajú zabudované v rúčkach kormidla alebo sa pomocou pásu pripevnia okolo hrudníka. Prvý spôsob je bežnejší, je však menej presný. Čím drahší je bicykel, tým viac tréningových programov si na displeji môžete zvoliť.

6. MOBILITA A KOMFORT
Bicykel má mať zabudované kolieska, pomocou ktorých sa dá ľahko presúvať. Starší ľudia by si mali zvoliť model s nižším nástupom na pedále.

■ Nekupujte si lacný bicykel, lepšiu kvalitu zoženiete až od trinásťtisíc korún.

■ Ak ste na stacionárnom bicykli ešte nikdy necvičili, vyskúšajte si ho najprv vo fitcentre. Profesionálny má síce úplne iné parametre, ale aspoň získate približnú predstavu, čo vás čaká a neminie. Vyhnete sa tomu, že ho neskôr budete používať len ako vešiak na uteráky.

■ Odskúšajte si vybraný model v obchode a porovnajte ho s inými. Môžete odhaliť nepohodlné sedadlo či malé rozmery konštrukcie.

■ Ozrejmite si, aké ciele chcete tréningom na stacionárnom bicykli dosiahnuť.

■ Ak trpíte obezitou, ste po operácii alebo máte zdravotné problémy, poraďte sa najprv s lekárom.

■ Obávate sa, že vám na stacionárom bicykli zbytočne zosilnejú stehná a lýtka? Nastavte si program, pri ktorom budete šliapať pri nižšej intenzite počas dlhšieho časového úseku.

Autor: Adriana FÁBRYOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Alkohol verzus chudnutie: Môžem piť, keď chudnem? Čo sa môže a čo nie?

Alkohol verzus chudnutie: Môžem piť, keď chudnem? Čo sa môže a čo nie?

11.10.2019
Diéta a alkohol?! Veľmi častá dilema, tých ktorí sa už niekedy snažili zhodiť prebytočné kilá. Čítať viac
 
Ako zabrániť JOJO efektu?! 5 tipov, aby sa kilá už nevrátili

Ako zabrániť JOJO efektu?! 5 tipov, aby sa kilá už nevrátili

07.10.2019
Viete, čo by ste mali robiť, aby sa kilá, ktoré ste počas leta schudli neboli do Vianoc naspäť? Máme pre vás pár tipov. Čítať viac
 
Chudnite ako Francúzka: Jedzte všetko, len s jedným ALE a kilá pôjdu dolu

Chudnite ako Francúzka: Jedzte všetko, len s jedným ALE a kilá pôjdu dolu

03.10.2019
Ženy z Paríža sa pýšia eleganciou, štýlom, ale najmä dokonalou postavou. Vyskúšajte francúzsku diétu a výsledok vás prekvapí.   Čítať viac
 
Výzva na mesačný detox od cukru: V tele spôsobí revolúciu! Idete do toho?

Výzva na mesačný detox od cukru: V tele spôsobí revolúciu! Idete do toho?

01.10.2019
Zámerom mesačného detoxu je, aby ste dostali pod kontrolu, čo jete, ale zároveň mali z jedla radosť. Budete sa cítiť lepšie a budete... Čítať viac
 
Volumetrická diéta je hitom! Základom je najesť sa dosýta. Spoznajte trik s číslom 4

Volumetrická diéta je hitom! Základom je najesť sa dosýta. Spoznajte trik s číslom 4

26.09.2019
Ak chcete schudnúť bez jojo efektu, hlad vám nepomôže. Spoznajte správnu kombináciu potravín a zhadzujte kilá efektívne. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ako rozoznáte kvalitný stacionárny bicykel
Adriana FÁBRYOVÁ