predplatne
 

Špecialistka na výživu: Prešli ste na FIT múky bez lepku? Strážte si kilá!

25.05.2018

Tiež sa bojíte lepku ako čert kríža? Aj Janu presvedčenú, že jej z neho rastú boky, stúpa tlak a riziko rakoviny, pri pomyslení naň striaslo. Gluten-free detox dobre zvážte.

Rozhodli ste sa nasadiť si gluten-free detox? Aby ste neboli sklamaní!

Rozhodli ste sa nasadiť si gluten-free detox? Aby ste neboli sklamaní!Autor: Shutterstock.com

Dúfala, že bez chleba schudne, ako o 10 kíl ľahšia kamoška. Dá sa na to spoľahnúť? „Nie. Je to jeden z mýtov, pre ktoré je dnes na bezlepkovej diéte viac ľudí ako pacientov s ochoreniami súvisiacimi s lepkom,“ vyvádza expertka z omylu nutričná odborníčka Jarmila Kabátová.

Chlieb nezatracujte, riskujete rakovinu! Ktoré krásky mu nevedia odolať?

„Chudnutie i priberanie vždy závisia od energetického príjmu a výdaja. Lepok je súčasťou všetkých múčnych potravín, plných sacharidov a tukov, ktoré v neprimeranom množstve môžu zodpovedať za nadváhu a obezitu. To isté však platí o tých bez lepku. Väčšina obsahuje ešte viac sacharidov a tukov, majú vyšší glykemický index, menej bielkovín a vlákniny ako ich lepkové alternatívy,“ nesúhlasí odborníčka, že vylúčenie lepku k sexi postave automaticky pomôže. Viac zaváži, ak časť porcie chleba či rožkov nahradíte zeleninou či bielkovinami v mäse.

►►► Máte prehľad v bezlepkových múkach? Špaldová k nim nepatrí  

Koľko môžete?

Predsa len, neexistuje lepkový limit, ktorý sa neoplatí pokúšať ani zdravým? „Pre zdravého nie. Bežný človek priemerne zje asi 10 až 50 gramov lepku za deň. U celiatika je to denne približne päť miligramov druhotným znečistením a z bezgluténových potravín. Vo výrobkoch s prečiarknutým klasom je maximálne povolené množstvo 20 jednotiek ppm, 2 miligramy lepku na 100 gramov sušiny potraviny,“ ozrejmuje inžinierka Kabátová, že táto dávka celiatikovi problém nerobí, hoci citlivosť viacerých aj na stopové množstvá sa rôzni.


Foto: Shutterstock.com

„Prijímajte ho čo najmenej,“ radí. Pri alergii môžu pacientovi prekážať aj minimálne množstvá a pri ich kontakte so sliznicou ústnej dutiny to môže v najhoršom prípade vyústiť až do anafylaktického šoku.

Viac: Je to naozaj celiakia alebo ste iba citlivky? Porovnajte si prejavy a otestujte sa! 

Ak ste zdraví, obavy nie sú na mieste

„Glutén je vo vode nerozpustná zmes bielkovín, bohatá na prolamíny obsahujúce aminokyseliny prolín a glutamín. Nemá výnimočnú výživovú hodnotu. Jeho význam spočíva skôr v technologických vlastnostiach. Cesto sa vďaka lepku lepšie spracúva, ľahšie vykysne, je mäkké, pružné a súdržné,“ vysvetľuje nutričná odborníčka Kabátová, že bez lepku človek s celiakiou, s citlivosťou alebo alergiou na lepok veľa neriskuje. No máte dôvod vynechať ho bez pečiatky s diagnózou?

„Napriek tomu, že dnes jeme podstatne viac lepkových obilnín ako v minulosti a v ich horšej podobe ako polotovary a biela rafinovaná múka namiesto špaldovej, krúp či pšena, ak nemáte dedičný sklon k celiakii, chorobu vám nevyvolá,“ ubezpečuje výživová expertka, že zdraví sa báť nemusia.

Očista nemusí ublížiť, no môže

Naopak, svojvoľnú „gluten-free“ očistu dobre zvážte. „Ak máte ťažkosti po požití lepku a vylúčili sa iné diagnózy, ktoré s lepkom súvisia, zamyslite sa, či je problém naozaj v ňom. Je množstvo iných potravinových alergií a intolerancií s podobnými prejavmi. Alergény a zložky potravín zodpovedné za ťažkosti môžu byť aj v potravinách s lepkom. Ak sa napriek tomu stravujete bezlepkovo, lebo to považujete za zdravšie, jedzte plnohodnotne, vyvážene, pestro a nahrádzajte chýbajúce živiny,“ dodáva odborníčka, že život bez klasickej múky vôbec nemusí byť zdravší. Ani štíhlejší.

Máj, mesiac bez lepku - OTESTUJTE SA! 

Zarezervujte si bezplatnú konzultáciu  s odborníkom na dobrebezlepku.sk.

Celiakia

 

V tomto článku sa zaoberáme Celiakia ...viac
Autor: Dáša Balogová, bd
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

8 receptov pre CHUTNÉ chudnutie. Odporúča výživový poradca, budete sa zalizovať

8 receptov pre CHUTNÉ chudnutie. Odporúča výživový poradca, budete sa zalizovať

včera
Pozrite si príklady receptov, ktoré priprapvuje odborník na výživu Michal Páleník. Nebudete si vedieť vybrať, ktorý skôr. Čítať viac
 
Chcete maškrtiť pri diéte? S týmito NAJ dobrotami schudnete do Vianoc rýchlejšie

Chcete maškrtiť pri diéte? S týmito NAJ dobrotami schudnete do Vianoc rýchlejšie

14.11.2019
Striktné odriekanie má opačný efekt. Preto radšej chudnite pomalšie a odmeňujte sa. Kilá tak pôjdu bezpečne dole. Čítať viac
 
Ovocie a chudnutie: Ktoré si dopriať a ktoré radšej vyradiť z diétneho jedálnička?

Ovocie a chudnutie: Ktoré si dopriať a ktoré radšej vyradiť z diétneho jedálnička?

13.11.2019
Ovocie je skvelým zdrojom energie a vitamínov. Ak sa snažíte schudnúť mali by ste spozornieť. Niektoré druhy ovocia obsahujú príliš... Čítať viac
 
Raňajky, s ktorými schudnete? Čo si musíte naservírovať?

Raňajky, s ktorými schudnete? Čo si musíte naservírovať?

11.11.2019
Pripraviť si niečo pod zub sa skutočne oplatí. Zo správnych raňajok môže ťažiť celé telo a ľahšie sa vám bude aj chudnúť. Čítať viac
 
15 zábavných spôsobov, ako schudnúť bez diéty a námahy, o ktorých ste predtým nepočuli

15 zábavných spôsobov, ako schudnúť bez diéty a námahy, o ktorých ste predtým nepočuli

07.11.2019
Spoznajte triky, ako sa zbaviť prebytočných kíl. Tieto finty vás budú baviť! Čítať viac
 
 

wanda.sk

Špecialistka na výživu: Prešli ste na FIT múky bez lepku? Strážte si kilá!
Dáša Balogová
bd