Dilema v chudnutí: Naozaj vám pomôže 5 menších jedál denne?

08.02.2018

Chudnutie ide ruka v ruke s cvičením a správnym výberom potravín. Stále však existujú polemiky o tom, či jesť menej väčších porcií alebo menšie porcie a častejšie.

Ak sa snažíte schudnúť, uprednostňujte zdravšie varianty.

Ak sa snažíte schudnúť, uprednostňujte zdravšie varianty.Autor: Shutterstock.com

Výživová odborníčka Faris Zuraikat z Pensylvánie realizovala štúdiu, v ktorej skúmala, aký vplyv má výber potravín na úbytok hmotnosti. Sledovali v nej „lákadlo veľkej porcie" – reakcie ľudí, ktorí dostanú oveľa väčšiu porciu ako čakali. Cieľom bolo naučiť svoju chuť ovládať. Respondentky sa zúčastnili školenia s užitočnými radami, ako predchádzať nekontrolovateľnému prejedaniu.

Štíhle a obézne

Následne zisťovali, či budú vedieť regulovať veľkosť jedál a neprepadnú vlčiemu hladu. Zaujímalo ich aj to, či budú reagovať inak ako nevyškolené ženy a aké rozdiely sa vyskytnú medzi obéznymi a štíhlymi.

Príjem kalórií vs. veľkosť porcie

Ženy rozdelili do troch skupín: 34 žien malo nadváhu a nezúčastnili sa na predchádzajúcom školení a trénovaní ovládania chutí. Ďalšou skupinou bolo 29 zdravých neškolených žien s normálnu hmotnosťou a 39 žien s nadváhou a obezitou, ktoré sa zúčastnili školenia.

5 TOP diét na rok 2018 podľa expertov. O tretej ste ešte nepočuli!

Mesačná skúška

Počas štúdie mesiac všetkým ženám raz do týždňa podávali rovnaké jedlo, ale veľkosť porcie sa v náhodnom poradí zvyšovala. Výrazne sa menil aj obsah kalórií v jedlách. Ženám ponúkali rôzne kalorické jedlá až po nízkokalorické zeleninové šaláty s lyžičkou olivového oleja. Vedci prišli na to, že keď ženy dostali väčšie porcie, neváhali ich zjesť. No vyškolené účastníčky, ktoré absolvovali tréning kontroly veľkosti porcií, skonzumovali zdravšie alternatívy.

9 hlavných chýb, ktoré ženy robia v snahe schudnúť  

Iný výber

Všetky účastníčky dostali rovnaké jedlá, ale ich výber potravín sa líšil. Tie, ktoré absolvovali školenie, jedli menej vysokokalorických potravín. „Ak si vyberiete potraviny s vysokým obsahom kalórií, ale obmedzíte množstvo a vaše porcie budú príliš malé, je viac ako pravdepodobné, že vás čoskoro prepadne hlad," hovorí Faris Zuraikat.

Chudnete? 8 trikov ako ostať motivovaná a už to nevzdať

„Častejšími a zdravšími porciami skôr prekonáte hlad a prijmete menej kalórií. Môžete mať stále plný tanier, avšak zmeňte výber potravín,“ radí spoluautorka štúdie Barbara Rolls. Zistenia vyvracajú mýtus, že všetko, čo sa konzumuje s mierou, človeku neuškodí. Nové výskumy naznačujú, že zdravšie potraviny s nižším obsahom kalórií vás skôr zasýtia a hlavne nepridajú kilá naviac.

Jedzte hlavne

  • celozrnné obilniny a strukoviny
  • orechy
  • zeleninu a ovocie
  • chudé mäso, ryby a vajcia
  • mlieko a mliečne výrobky

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

8 prekvapivých tipov, ako zaručene oklamete hlad a znížite apetít

8 prekvapivých tipov, ako zaručene oklamete hlad a znížite apetít

18.05.2018
Vedeli ste, že túžbu po jedle vám zaženie aj jeho vôňa? Alebo radšej siahnete po pálivom na malom tanieri? Čítať viac
 
Skúsite PSYCHOchudnutie? Expertka o 7 príčinách, prečo priberáte v hlave

Skúsite PSYCHOchudnutie? Expertka o 7 príčinách, prečo priberáte v hlave

17.05.2018
Myseľ sa zrkadlí v tele. Čo vás skutočne ťaží v obrovskom tele? Psychologička pozná odpoveď. Čítať viac
 
7 výborných tipov ako schudnúť bez mučenia diétou

7 výborných tipov ako schudnúť bez mučenia diétou

16.05.2018
Pri chudnutí s obmedzovaním jedla zlyhá 9 z 10 snaživcov. Navyše, aj metabolizmus je proti nám, a pri menších porciách sa tak spomalí,... Čítať viac
 
7 najväčších bludov o chudnutí. Koľko z nich za vás priberá?

7 najväčších bludov o chudnutí. Koľko z nich za vás priberá?

15.05.2018
Vyskúšali ste všetky existujúce diéty, ale keď sa postavíte na váhu, ručička sa nehýbe správnym smerom? Možno ste aj vy uverili nezmyslom,... Čítať viac
 
Chudnete, ale večer ste hladní? Aj pečivo je OK. Takto si diétu nezmaríte

Chudnete, ale večer ste hladní? Aj pečivo je OK. Takto si diétu nezmaríte

14.05.2018
Aj po večernom návrate domov z práce niečo zjedzte. Hladný organizmus si začne robiť preventívne zásoby. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Dilema v chudnutí: Naozaj vám pomôže 5 menších jedál denne?
Natália Kuľková