predplatne
 

Dilema v chudnutí: Naozaj vám pomôže 5 menších jedál denne?

08.02.2018

Chudnutie ide ruka v ruke s cvičením a správnym výberom potravín. Stále však existujú polemiky o tom, či jesť menej väčších porcií alebo menšie porcie a častejšie.

Ak sa snažíte schudnúť, uprednostňujte zdravšie varianty.

Ak sa snažíte schudnúť, uprednostňujte zdravšie varianty.Autor: Shutterstock.com

Výživová odborníčka Faris Zuraikat z Pensylvánie realizovala štúdiu, v ktorej skúmala, aký vplyv má výber potravín na úbytok hmotnosti. Sledovali v nej „lákadlo veľkej porcie" – reakcie ľudí, ktorí dostanú oveľa väčšiu porciu ako čakali. Cieľom bolo naučiť svoju chuť ovládať. Respondentky sa zúčastnili školenia s užitočnými radami, ako predchádzať nekontrolovateľnému prejedaniu.

Štíhle a obézne

Následne zisťovali, či budú vedieť regulovať veľkosť jedál a neprepadnú vlčiemu hladu. Zaujímalo ich aj to, či budú reagovať inak ako nevyškolené ženy a aké rozdiely sa vyskytnú medzi obéznymi a štíhlymi.

Príjem kalórií vs. veľkosť porcie

Ženy rozdelili do troch skupín: 34 žien malo nadváhu a nezúčastnili sa na predchádzajúcom školení a trénovaní ovládania chutí. Ďalšou skupinou bolo 29 zdravých neškolených žien s normálnu hmotnosťou a 39 žien s nadváhou a obezitou, ktoré sa zúčastnili školenia.

5 TOP diét na rok 2018 podľa expertov. O tretej ste ešte nepočuli!

Mesačná skúška

Počas štúdie mesiac všetkým ženám raz do týždňa podávali rovnaké jedlo, ale veľkosť porcie sa v náhodnom poradí zvyšovala. Výrazne sa menil aj obsah kalórií v jedlách. Ženám ponúkali rôzne kalorické jedlá až po nízkokalorické zeleninové šaláty s lyžičkou olivového oleja. Vedci prišli na to, že keď ženy dostali väčšie porcie, neváhali ich zjesť. No vyškolené účastníčky, ktoré absolvovali tréning kontroly veľkosti porcií, skonzumovali zdravšie alternatívy.

9 hlavných chýb, ktoré ženy robia v snahe schudnúť  

Iný výber

Všetky účastníčky dostali rovnaké jedlá, ale ich výber potravín sa líšil. Tie, ktoré absolvovali školenie, jedli menej vysokokalorických potravín. „Ak si vyberiete potraviny s vysokým obsahom kalórií, ale obmedzíte množstvo a vaše porcie budú príliš malé, je viac ako pravdepodobné, že vás čoskoro prepadne hlad," hovorí Faris Zuraikat.

Chudnete? 8 trikov ako ostať motivovaná a už to nevzdať

„Častejšími a zdravšími porciami skôr prekonáte hlad a prijmete menej kalórií. Môžete mať stále plný tanier, avšak zmeňte výber potravín,“ radí spoluautorka štúdie Barbara Rolls. Zistenia vyvracajú mýtus, že všetko, čo sa konzumuje s mierou, človeku neuškodí. Nové výskumy naznačujú, že zdravšie potraviny s nižším obsahom kalórií vás skôr zasýtia a hlavne nepridajú kilá naviac.

Jedzte hlavne

  • celozrnné obilniny a strukoviny
  • orechy
  • zeleninu a ovocie
  • chudé mäso, ryby a vajcia
  • mlieko a mliečne výrobky

Bude vás zaujímať:

Autor: Natália Kuľková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Kľúč k chudnutiu odhalený. Kalórie navyše vždy neškodia, zaváži jedna zmena

Kľúč k chudnutiu odhalený. Kalórie navyše vždy neškodia, zaváži jedna zmena

včera
Nie všetky kalórie metabolizmus spracuje rovnako. Stále si myslíte, že porciu keksíkov namiesto večere vám telo prepáči? A kedy áno?... Čítať viac
 
Chudnite na jeseň fintou na začiatku dňa: Pripravte si správne FIT raňajky

Chudnite na jeseň fintou na začiatku dňa: Pripravte si správne FIT raňajky

15.10.2018
Angličania milujú ovsenú kašu, Nemci miešané vajcia. Zoberte si od nich príklad a chudnúť môžete hneď od rána. Navyše nebudete hladní.... Čítať viac
 
Rozruch pred svadbou: Princezná Eugenie chudne a odhaľuje súkromie. Žije s tyčami v chrbte!

Rozruch pred svadbou: Princezná Eugenie chudne a odhaľuje súkromie. Žije s tyčami v chrbte!

10.10.2018
Eugenie z Yorku (28), Harryho sesternica a dcéra princa Andrewa na sebe tvrdo maká. A nielen chudnutím do svadobných šiat. Britskému... Čítať viac
 
Stopnite prejedanie! 10 rád na zdravé potlačenie chuti do jedla

Stopnite prejedanie! 10 rád na zdravé potlačenie chuti do jedla

08.10.2018
V lekárňach nájdete viacero prípravkov, ktoré sľubujú potlačiť chuť do jedla. Ale načo míňať? Sú aj prirodzenejšie a zdravšie metódy,... Čítať viac
 
Pre úľavu chrbtici, schudnite! Pozrite, kde ju kilá vychyľujú

Pre úľavu chrbtici, schudnite! Pozrite, kde ju kilá vychyľujú

07.10.2018
Chrbtica by vás bez kíl navyše toľko nebolela. Už prvých päť dole vám výrazne uľaví. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Dilema v chudnutí: Naozaj vám pomôže 5 menších jedál denne?
Natália Kuľková