predplatne
 

Spoznajte týchto 6 typov obezity: Do ktorého patrí vaše telo?

19.10.2015

Neexistuje jedna obezita, ale rovno šesť druhov. Aké majú špecifiká a ako na ňu?

Nie každý priberá rovnako, aké sú špecifiká vášho

Nie každý priberá rovnako, aké sú špecifiká vášho "priberacieho" štýlu?Autor: Profimedia.sk

Menej jesť, viac sa hýbať. Univerzálne riešenie pre ženy, mužov, starých a mladých. Výskumníkom z Veľkej Británie to už však nedalo. Keby mal ťažký problém naozaj také ľahké riešenie, prečo by obéznych ľudí stále pribúdalo?

Zozbierané údaje 4 144 obéznych z Yorkshire Health Study im prezradili, že hoci všetci majú BMI vyššie než 30 a sú klasifikovaní ako obézni, zďaleka nie sú rovnakí. Podľa spoločných znakov ich rozdelili do šiestich skupín, pričom každá má svoje priberacie špecifiká. Rozhodoval vek, pohlavie, etnický pôvod, sociálno-ekonomický status, zdravotný stav a životný štýl.

Spoločenskí mladí muži

Vek: do 30 rokov

Problém: sedavý spôsob života a alkohol

Riešenie: Menej piť a ak áno, tak pri tom aspoň nejesť. Viac kráčať a prirodzene sa hýbať. Kilá navyše na nich lepí alkohol, ktorý si neodpustia každý večer s priateľmi. Popri popíjaní sa dobre zabavia a ešte lepšie najedia.

Na druhý deň to síce vyšportujú na futbale alebo v posilňovni, lebo zdravý životný štýl im nie je úplne cudzí, ale to nestačí. Málo sa totiž prirodzene hýbu, minimálne chodia.

Prehrešky z leta: Pigmentové škvrny odstráni domáca kúra z dvoch surovín

Nešťastnice v strednom veku

Vek: 30 až 45 rokov

Problém: pasívna nespokojnosť

Riešenie: Majte sa radi také, aké ste. Naučte sa jesť častejšie a menšie porcie, tešte sa zo života. Skupinu tvoria predovšetkým ženy v pomerne zlom psychickom rozpoložení. Smútky a úzkosti zajedajú, nešťastné vzťahy a nedostatok lásky si kompenzujú sladkosťami. K priberaniu prispieva aj zlý spánok a chronická únava, ktorá si pýta energické jedlá. Členovia skupiny takmer nepijú alkohol a snažia sa aj pravidelne hýbať, ale bez pozitívneho efektu na postave.

Skoro seniori

Vek: 50 až 65 rokov

Problém: poruchy a zmeny metabolizmu

Riešenie: Venujte sa turistike, chôdzi, bicyklovaniu – teda vytrvalostnej pohybovej aktivite s priateľmi. Ľudí, ktorí sa blížia k hranici aktívneho života často obmedzujú chronické choroby kĺbov, cukrovka či vysoký krvný tlak.

Nezdravé životné návyky im znepríjemňujú nielen pohyb, ale nútia ich obmedzovať sa napríklad aj v jedle, ktoré majú radi. No a oni sa konečne obmedzovať nechcú, chcú si užívať, ale vlastne na to nemajú silu. Druhý dych však stále môžete chytiť a nie je lepší spôsob ako pohyb s priateľmi. Využite čas, ktorý zrazu máte, keď už toľko nepracujete!

Mladé zdravé ženy

Vek: do 30 rokov

Problém: sedavý spôsob života

Riešenie: Hýbte sa, aj v práci sa aspoň raz za hodinu postavte a prejdite sa po schodoch – dve poschodia hore, dve dolu. Možno sa to nezdá, ale táto skupina bola v štúdii najväčšia. Sú šťastné a majú rady svoje telo, aj keď je väčšie.

Nemienia míňať svoju inteligenciu na počítanie kalórií a čas na cvičenie. Hoci občas prepadnú zdravému pohybu, ktorý práve fičí, nebudú sa pri ňom potiť a pozerať na vyšportované telá modeliek. Nepijú alkohol, snažia sa zdravo jesť – ale v skutočnosti jedia veľmi nevyvážene a spomaľujú si metabolizmus.

Bohatí a úspešní

Vek: od 30 do 55

Problém: stres a nezdravý životný štýl

Riešenie: Menej soliť a piť alkohol, viac sa hýbať a naučiť sa kompenzovať stres. Ide hlavne o mužov, ktorí majú prostriedky a už aj čas na to, aby žili zdravo. Ale zvyk je železná košeľa – veľa soli a alkoholu telo čoraz horšie zvláda. Síce to ešte necítia, ale mnohí z nich už majú nebezpečne vysoký krvný tlak a pri svojom obvode brucha aj cukrovku. Ide im o život!

Chronicky chorí

Vek: 20 – 60

Problém: zlý zdravotný stav a ešte horšie povedomie o zdravom životnom štýle

Riešenie: vzdelávanie v oblasti zdravého životného štýlu Spoločným znakom jedincov v tejto skupine je zlá ekonomická situácia. Súvisí, prípadne vyplýva zo zlého zdravotného stavu a neodmysliteľne sa spája aj s nevedomosťou, že by si mohli pomôcť. Mnohým sa zdravý životný štýl zdá príliš drahý alebo náročný na dodržiavanie.

V tomto článku sa zaoberáme Obezita ...viac
Autor: ZDRAVIE špeciál/ Veronika DANIČOVÁ

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Trojdňový TOTÁLNY reštart metabolizmu. Taký jednoduchý?

Trojdňový TOTÁLNY reštart metabolizmu. Taký jednoduchý?

včera
Máme pre vás dobrú správu, pomalé spaľovanie viete ovplyvniť. A čo je najlepšie? Stačia vám na to tri dni! Čítať viac
 
Štíhle ako Japonky? Spoznajte tajomstvo chudnutia bez diét

Štíhle ako Japonky? Spoznajte tajomstvo chudnutia bez diét

18.09.2018
Netrpia pre krásu, nepriberajú a akoby ani nestarli. Zhadzujte kilá podľa japonského návodu. Čítať viac
 
10 stratégií, ktoré pomôžu schudnúť natrvalo. Potvrdené z Oxfordu!

10 stratégií, ktoré pomôžu schudnúť natrvalo. Potvrdené z Oxfordu!

14.09.2018
Stratégií na chudnutie je obrovské množstvo, od fungujúcich až po život ohrozujúce. Všetky cesty k zhodeniu kíl ale musia spĺňať pár... Čítať viac
 
Chudnete, no nechcete prísť o svaly? 13 tipov naštartuje správne enzýmy

Chudnete, no nechcete prísť o svaly? 13 tipov naštartuje správne enzýmy

12.09.2018
So stratou hmotnosti prichádza v ruka v ruke aj strata svalovej hmote. V potravinách však nájdete enzýmy, ktoré vám pomôžu Čítať viac
 
8 kritických momentov v živote rozhodne o nadváhe. Prepásli ste ich?

8 kritických momentov v živote rozhodne o nadváhe. Prepásli ste ich?

10.09.2018
Od narodenia do dospelosti sa stretnete so situáciami, ktoré môžu prispieť ku kilám navyše. Nie všetkým viete zabrániť! Čítať viac
 
 

wanda.sk

Spoznajte týchto 6 typov obezity: Do ktorého patrí vaše telo?
ZDRAVIE špeciál/ Veronika DANIČOVÁ