predplatne
 

Spoznajte týchto 6 typov obezity: Do ktorého patrí vaše telo?

19.10.2015

Neexistuje jedna obezita, ale rovno šesť druhov. Aké majú špecifiká a ako na ňu?

Nie každý priberá rovnako, aké sú špecifiká vášho

Nie každý priberá rovnako, aké sú špecifiká vášho "priberacieho" štýlu?Autor: Profimedia.sk

Menej jesť, viac sa hýbať. Univerzálne riešenie pre ženy, mužov, starých a mladých. Výskumníkom z Veľkej Británie to už však nedalo. Keby mal ťažký problém naozaj také ľahké riešenie, prečo by obéznych ľudí stále pribúdalo?

Zozbierané údaje 4 144 obéznych z Yorkshire Health Study im prezradili, že hoci všetci majú BMI vyššie než 30 a sú klasifikovaní ako obézni, zďaleka nie sú rovnakí. Podľa spoločných znakov ich rozdelili do šiestich skupín, pričom každá má svoje priberacie špecifiká. Rozhodoval vek, pohlavie, etnický pôvod, sociálno-ekonomický status, zdravotný stav a životný štýl.

Spoločenskí mladí muži

Vek: do 30 rokov

Problém: sedavý spôsob života a alkohol

Riešenie: Menej piť a ak áno, tak pri tom aspoň nejesť. Viac kráčať a prirodzene sa hýbať. Kilá navyše na nich lepí alkohol, ktorý si neodpustia každý večer s priateľmi. Popri popíjaní sa dobre zabavia a ešte lepšie najedia.

Na druhý deň to síce vyšportujú na futbale alebo v posilňovni, lebo zdravý životný štýl im nie je úplne cudzí, ale to nestačí. Málo sa totiž prirodzene hýbu, minimálne chodia.

Prehrešky z leta: Pigmentové škvrny odstráni domáca kúra z dvoch surovín

Nešťastnice v strednom veku

Vek: 30 až 45 rokov

Problém: pasívna nespokojnosť

Riešenie: Majte sa radi také, aké ste. Naučte sa jesť častejšie a menšie porcie, tešte sa zo života. Skupinu tvoria predovšetkým ženy v pomerne zlom psychickom rozpoložení. Smútky a úzkosti zajedajú, nešťastné vzťahy a nedostatok lásky si kompenzujú sladkosťami. K priberaniu prispieva aj zlý spánok a chronická únava, ktorá si pýta energické jedlá. Členovia skupiny takmer nepijú alkohol a snažia sa aj pravidelne hýbať, ale bez pozitívneho efektu na postave.

Skoro seniori

Vek: 50 až 65 rokov

Problém: poruchy a zmeny metabolizmu

Riešenie: Venujte sa turistike, chôdzi, bicyklovaniu – teda vytrvalostnej pohybovej aktivite s priateľmi. Ľudí, ktorí sa blížia k hranici aktívneho života často obmedzujú chronické choroby kĺbov, cukrovka či vysoký krvný tlak.

Nezdravé životné návyky im znepríjemňujú nielen pohyb, ale nútia ich obmedzovať sa napríklad aj v jedle, ktoré majú radi. No a oni sa konečne obmedzovať nechcú, chcú si užívať, ale vlastne na to nemajú silu. Druhý dych však stále môžete chytiť a nie je lepší spôsob ako pohyb s priateľmi. Využite čas, ktorý zrazu máte, keď už toľko nepracujete!

Mladé zdravé ženy

Vek: do 30 rokov

Problém: sedavý spôsob života

Riešenie: Hýbte sa, aj v práci sa aspoň raz za hodinu postavte a prejdite sa po schodoch – dve poschodia hore, dve dolu. Možno sa to nezdá, ale táto skupina bola v štúdii najväčšia. Sú šťastné a majú rady svoje telo, aj keď je väčšie.

Nemienia míňať svoju inteligenciu na počítanie kalórií a čas na cvičenie. Hoci občas prepadnú zdravému pohybu, ktorý práve fičí, nebudú sa pri ňom potiť a pozerať na vyšportované telá modeliek. Nepijú alkohol, snažia sa zdravo jesť – ale v skutočnosti jedia veľmi nevyvážene a spomaľujú si metabolizmus.

Bohatí a úspešní

Vek: od 30 do 55

Problém: stres a nezdravý životný štýl

Riešenie: Menej soliť a piť alkohol, viac sa hýbať a naučiť sa kompenzovať stres. Ide hlavne o mužov, ktorí majú prostriedky a už aj čas na to, aby žili zdravo. Ale zvyk je železná košeľa – veľa soli a alkoholu telo čoraz horšie zvláda. Síce to ešte necítia, ale mnohí z nich už majú nebezpečne vysoký krvný tlak a pri svojom obvode brucha aj cukrovku. Ide im o život!

Chronicky chorí

Vek: 20 – 60

Problém: zlý zdravotný stav a ešte horšie povedomie o zdravom životnom štýle

Riešenie: vzdelávanie v oblasti zdravého životného štýlu Spoločným znakom jedincov v tejto skupine je zlá ekonomická situácia. Súvisí, prípadne vyplýva zo zlého zdravotného stavu a neodmysliteľne sa spája aj s nevedomosťou, že by si mohli pomôcť. Mnohým sa zdravý životný štýl zdá príliš drahý alebo náročný na dodržiavanie.

V tomto článku sa zaoberáme Obezita ...viac
Autor: ZDRAVIE špeciál/ Veronika DANIČOVÁ

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Káva, bublinky a smog. Prekvapivé veci, ktoré vám nedovolia chudnúť

Káva, bublinky a smog. Prekvapivé veci, ktoré vám nedovolia chudnúť

dnes
Niekedy je menej viac. Skúste sa prestať potiť vo fitku a behať večer po meste plnom výfukových plynov. Čítať viac
 
Pozor, za priberaním sa môže skrývať aj neporiadok v kuchyni

Pozor, za priberaním sa môže skrývať aj neporiadok v kuchyni

14.01.2019
Nový výskum si posvietil priamo na gazdinky. Máte kuchyňu pekne vyupratovanú alebo sa vám na kuchynskej linke všeličo povaľuje? Čítať viac
 
Diéta podľa Beyoncé: Schudnite v rekordnom čase desiatky kíl

Diéta podľa Beyoncé: Schudnite v rekordnom čase desiatky kíl

11.01.2019
Obľúbená speváčka sa potrebovala dostať po pôrode do formy. Pomohol jej prísny diétny plán a detox z javorového sirupu. Čítať viac
 
Dali ste si novoročné predsavzatie schudnúť? Už dnes ho poruší 1/4 z vás. Tu je dôvod

Dali ste si novoročné predsavzatie schudnúť? Už dnes ho poruší 1/4 z vás. Tu je dôvod

10.01.2019
Koľko potrvá schudnú nadváhu z minulého roka? A dokážete to vôbec? Čítať viac
 
Ako si „nakopnúť“ metabolizmus, aby sa vám lepšie spaľovali kalórie?

Ako si „nakopnúť“ metabolizmus, aby sa vám lepšie spaľovali kalórie?

08.01.2019
Pomalý metabolizmus znamená pomalšie spaľovanie kalórií a rýchlejšie priberanie. Našťastie, rýchlosť metabolizmu si dokážete... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Spoznajte týchto 6 typov obezity: Do ktorého patrí vaše telo?
ZDRAVIE špeciál/ Veronika DANIČOVÁ