predplatne
 
Zdravie

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo

03.09.2018

Máte zvyk zjesť všetko, čo si dáte na tanier? Možno práve to vám bráni schudnúť. Na správny odhad porcie vám postačia jednoduché pravidlá.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.Autor: Shutterstock

Chcete schudnúť, ale nemáte čas na presné počítanie kalórií či váženie jednotlivých porcií? Pomôže vám jednoduchá pomôcka. Ideálnou mierkou sú pre vás vaše vlastné ruky. Dlaň je veľmi spoľahlivá merná jednotka. 

Plný tanier

Z niektorých potravín môžete zjesť množstvo, ktoré sa zmestí do jednej dlane, z iných si môžete dopriať toľko, čo sa zmestí do dvoch rúk. Prečo treba mať vo veľkosti porcií hranice? Americká štúdia z Cornellovej univerzity zistila, že najčastejšie jete toľko, koľko máte položené na tanieri. Pocit sýtosti nie je rozhodujúci a porcie sú priveľké. Máte to zakorenené z detstva, väčšine kládli na srdci zjesť všetko, čo máte na tanieri. Ak je porcia príliš veľká, kilogramy pribúdajú. 

Jedna dlaň

Máte chuť na mäso? Nemali by ste si servírovať kus väčší ako je vaša dlaň. Toto množstvo by ste si behom dňa mali dopriať aj z väčšieho ovocia, ako je napríklad hruška, jablko alebo pomaranč. Do jednej dlane by sa mal zmestiť aj denný príjem pečiva či ovsených vločiek. Do dlane sa vám musí sadnúť aj krajec chleba.  

Pravda alebo nezmysel? Pomôže vám modrý tanier schudnúť?

Dve dlane

Takéto množstvo sú môžete dopriať z väčšiny príloh ako sú zemiaky, ryža, ale aj cestoviny. Za dve dlane si môžete dať na tanier nakrájanú zeleninu. Obmedzovať sa nemusíte ani v drobnom či bobuľovom ovocí. Z ríbezlí, černíc, malín, ale napríklad aj z čerešní si doprajte aj dve hrste. 

Za palec tuku

Na základe týchto zásad si pripravte 3 hlavné jedlá plus desiatu a olovrant. Podľa mnohých štúdií je práve 5 jedál ideálnych nielen pre správne fungovanie metabolizmu, ale i na udržanie štandardnej hladiny cukru. Nájdete však aj iné pravidlo, ktoré sa spája s veľkosťou rúk. Denný príjem bielkovín by sa mal zmestiť do vašej dlane, cukrov by nemalo byť viac ako je vaša päsť a tukov, hoci aj zdravých, si doprajte za palec. 

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Spaľujete ako kyselina, no radi by ste pribrať? 7x zdravý jedálniček vám pomôže

VIDEO: Spaľujete ako kyselina, no radi by ste pribrať? 7x zdravý jedálniček vám pomôže

14.11.2018
Všetci okolo vás sa sťažujú na nadváhu, no vy máte presne opačný problém? Znásobiť hmotnosť môže byť rovnaký problém, ako z nej ubrať.... Čítať viac
 
Chudnite s časom. 8-hodinové pravidlo namiesto rátania porcií

Chudnite s časom. 8-hodinové pravidlo namiesto rátania porcií

13.11.2018
Úprava stravovania zrýchli metabolizmus, ktorý vďaka časového intervalu začne pracovať efektívnejšie. Zabudnite na rátanie kalórií,... Čítať viac
 
Toto jedzte pred spaním a začnete konečne chudnúť

Toto jedzte pred spaním a začnete konečne chudnúť

09.11.2018
Snažíte sa večer po šiestej už nejesť, aby ste konečne zhodili nejaké to kilo? Vedci teraz radia pravý opak. No nie je jedno, čo si vložíte... Čítať viac
 
Zbavte sa nadbytočnej vody a schudnete! 12 zaručených tipov, ako na to

Zbavte sa nadbytočnej vody a schudnete! 12 zaručených tipov, ako na to

08.11.2018
Množstvo tekutín zadržaných v organizme ovplyvňujú rôzne návyky, ale aj jedlo, nápoje a ich močopudné účinky. Čítať viac
 
Spolu sa chudne ľahšie. 100-tisíc kíl chcú za dva roky zhodiť v španielskom meste

Spolu sa chudne ľahšie. 100-tisíc kíl chcú za dva roky zhodiť v španielskom meste

06.11.2018
4000 obyvateľov galícijského mesta Narón sa rozhodlo spoločne chudnúť s poriadnym cieľom. Zatiaľ sa im darí. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo
Katarína Posluchová