predplatne
 
Zdravie

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo

03.09.2018

Máte zvyk zjesť všetko, čo si dáte na tanier? Možno práve to vám bráni schudnúť. Na správny odhad porcie vám postačia jednoduché pravidlá.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.

Pozor na veľkosť porcie, väčšinou je toho na tanieri priveľa.Autor: Shutterstock

Chcete schudnúť, ale nemáte čas na presné počítanie kalórií či váženie jednotlivých porcií? Pomôže vám jednoduchá pomôcka. Ideálnou mierkou sú pre vás vaše vlastné ruky. Dlaň je veľmi spoľahlivá merná jednotka. 

Plný tanier

Z niektorých potravín môžete zjesť množstvo, ktoré sa zmestí do jednej dlane, z iných si môžete dopriať toľko, čo sa zmestí do dvoch rúk. Prečo treba mať vo veľkosti porcií hranice? Americká štúdia z Cornellovej univerzity zistila, že najčastejšie jete toľko, koľko máte položené na tanieri. Pocit sýtosti nie je rozhodujúci a porcie sú priveľké. Máte to zakorenené z detstva, väčšine kládli na srdci zjesť všetko, čo máte na tanieri. Ak je porcia príliš veľká, kilogramy pribúdajú. 

Jedna dlaň

Máte chuť na mäso? Nemali by ste si servírovať kus väčší ako je vaša dlaň. Toto množstvo by ste si behom dňa mali dopriať aj z väčšieho ovocia, ako je napríklad hruška, jablko alebo pomaranč. Do jednej dlane by sa mal zmestiť aj denný príjem pečiva či ovsených vločiek. Do dlane sa vám musí sadnúť aj krajec chleba.  

Pravda alebo nezmysel? Pomôže vám modrý tanier schudnúť?

Dve dlane

Takéto množstvo sú môžete dopriať z väčšiny príloh ako sú zemiaky, ryža, ale aj cestoviny. Za dve dlane si môžete dať na tanier nakrájanú zeleninu. Obmedzovať sa nemusíte ani v drobnom či bobuľovom ovocí. Z ríbezlí, černíc, malín, ale napríklad aj z čerešní si doprajte aj dve hrste. 

Za palec tuku

Na základe týchto zásad si pripravte 3 hlavné jedlá plus desiatu a olovrant. Podľa mnohých štúdií je práve 5 jedál ideálnych nielen pre správne fungovanie metabolizmu, ale i na udržanie štandardnej hladiny cukru. Nájdete však aj iné pravidlo, ktoré sa spája s veľkosťou rúk. Denný príjem bielkovín by sa mal zmestiť do vašej dlane, cukrov by nemalo byť viac ako je vaša päsť a tukov, hoci aj zdravých, si doprajte za palec. 

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Video: Nové telo bez námahy! Dá sa schudnúť pomocou hypnózy?

Video: Nové telo bez námahy! Dá sa schudnúť pomocou hypnózy?

dnes
Psychologička Katarína Bieliková sa v rámci svojej praxe venuje aj hypnóze. Opýtali sme sa jej to, po čom túžia mnohé ženy. Pomôže hypnóza... Čítať viac
 
Aké je maximum kalórií, ktoré môžete prijať podľa vašej výšky a hmotnosti?

Aké je maximum kalórií, ktoré môžete prijať podľa vašej výšky a hmotnosti?

včera
Žiadni dvaja ľudia na svete nie sú rovnakí a tak je prirodzené, že ani naše telá nefungujú úplne rovnako. Platí to aj pri chudnutí a spaľovaní... Čítať viac
 
Niečo ubrať, dvakrát pridať. Kľúčová zmena naštartuje metabolizmus

Niečo ubrať, dvakrát pridať. Kľúčová zmena naštartuje metabolizmus

19.02.2019
Čaro nie je v množstve, ale v správnom pomere. Ako by mal vyzerať váš tanier? Čítať viac
 
8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

8 ranných návykov, ktoré vám pomôžu znížiť hmotnosť

18.02.2019
Umlčte hladový hormón, zalejte prázdny žalúdok a odtiahnite záclony. Stačí pár drobností a kilá pôjdu dolu ľahšie. Čítať viac
 
7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

7 tajomstiev žien, ktoré nikdy nechudnú a sú štíhle. Také jednoduché!

14.02.2019
Môžete aj zakázané, no riaďte sa pravidlami. Neexistujú zlé potraviny, no light by ste sa mali radšej vyhýbať. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Nepočítajte kalórie. Na veľkosť porcií platí jednoduché pravidlo
Katarína Posluchová