Nezmestíte sa do sukne z mladosti? 8 dôvodov, prečo priberáte a nemôžete za to

04.03.2017

Nalialo sa vám po prechode telo, hoci na to nemá dôvod? Namiesto jedálnička a tréningu možno potrebujete lieky!

Zistili ste, že ste pribrali, až keď ste vytiahli staršie šatstvo? V menopauze sa kilá lepia oveľa ochotnejšie.

Zistili ste, že ste pribrali, až keď ste vytiahli staršie šatstvo? V menopauze sa kilá lepia oveľa ochotnejšie. Autor: Shutterstock.com

Nezmenili ste návyky, nejedávate väčšie porcie, športujete a aj tak váš pás hrubne a hrubne? Vieme, čo je iné. Po menopauze rôčky pribúdajú akosi rýchlejšie.....

Chcete dostať Štíhlosť pod kontrolu? Nerátajte kalórie, TU sú rady výživovej poradkyne

1. Voda

Za priberanie môže voda v tele, ktorá sa v ňom vinou nedostatku estrogénu a iných hormónov začne hromadiť. Navyše, žily už nie sú pružné a obeh im spôsobuje viac námahy. Okrem hormonálnych zmien si slonie nohy a driek vysedíte alebo vystojíte v práci, rátajte s nimi aj pri cukrovke, ochorení srdca a obličiek a takisto ak fajčíte. Nehanbite sa podložiť si nohy na noc vankúšom, cez deň nosiť kompresné pančuchy a merať výšku opätkov – 3 centimetre sú maximum!

2. Pohyb

Nielen viac vody a tuku vás tlačí k zemi, ale aj staršie kĺby a kosti. A telo si pýta viac oddychu. Je to v poriadku, ak úmerne k zníženému pohybu znížite aj energetický príjem. Vyprážaný rezeň pred telkou veľmi nespálite! Na kilogram hmotnosti po päťdesiatke si môžete dovoliť maximálne 138 kJ! A okrem kalórií rátajte aj kroky. Váš krokomer by ich za deň mal napočítať aspoň 10-tisíc!

3. Metabolizmus

Spomaľuje sa už po dvadsaťpäťke, v čase pred menopauzou radikálne. Toto neovplyvníte, no máte čo povedať do toho, koľko práce metabolizmu nadelíte. Nakúpte menšie taniere, polovicu porcie musí tvoriť zelenina a vláknina. Ani to však nemusí stačiť. Hýbte sa, aj ochabnuté svalstvo spomaľuje metabolizmus, hoci jete málo!

4. Štítna žľaza

Každá druhá žena po menopauze priberie, každá piata pre zníženú funkciu štítnej žľazy. Nedostatok jej hormónov vás poriadne zavodní. Ukáže na ňu únava, lámavé nechty, padajúce vlasy, depresie, znížená vitalita, suchá koža. Ak priberáte príliš, hoci jete striedmo a hýbete sa odušu, bude to váš prípad a mal by vás vidieť endokrinológ.

5. Diéty

Telo si pamätá všetky vaše chudnutiachtivé experimenty. Ak ste ho viackrát za život násilným odmietaním jedla prinútili prepnúť do úsporného režimu a doteraz vám to nezrátalo, urobí to v menopauze. A dať si ďalší pokus po tom, ako u vás odzvonilo ženskému cyklu, je pozvánka priamo do obezitologického centra! Najhoršie, čo pre seba môžete urobiť, je nejesť, alebo jesť málo či nevýživne. Teraz naozaj nie je čas na držanie radikálnych diét. Vaše telo potrebuje všetky živiny, len bez zbytočnej energie.

Menopauza vás nešetrí? Skúste týchto 11 pomocníkov, upokoja hormóny!

6. Nálada

Pozor na utešovanie sa jedlom, ak je vám na dôchodku, v prázdnom byte bez detí a s problémami starnúcej ženy ťažko. Sladký koláčik poteší, ale ďalší a ten po ňom už zavaria na nadváhu. Depresiu choďte vyvetrať von alebo ku kamarátkam. A relaxujte. Stres spôsobí vylučovanie kortizolu a ten ukladanie tuku urýchľuje.

7. Lieky

Substitučná hormonálna terapia, ale aj lieky na sprievodné ochorenia vo vyššom veku ako cukrovka či vysoký tlak môžu byť spoluvinníkmi ťažšieho tela. Antihistaminiká na tlmenie prejavov alergie či astmy spomaľujú metabolizmus a čo je ešte horšie, zvyšujú chuť do jedla. Mozog je ich vinou stále hladný. Kilá navyše nalepia aj ďalšie ultmovače, antidepresíva, kortikoidy, antiepileptiká, hormonálne lieky, ale aj výživové doplnky.

8. Hormóny

Estrogén ovplyvňuje aj činnosť čriev, tie sa bez neho spomaľujú spolu s metabolizmom, čoho výsledkom je pomalšia látková premena. Ak ste slabšiemu tempu neprispôsobili jedálny lístok a prijmete viac, ako vylúčite, zvyšok sa len tak nevyparí! Estrogény doteraz manažovali aj rozmiestnenie tuku v tele a mali za následok hruškovitú siluetu. Keď chýba, tuk sa ukladá bez jeho dozoru práve v páse! Premerajte ho! Ak sa rozšíril na viac ako 80 centimetrov, zajedáte si na rakovinu hrubého čreva, vysoký krvný tlak, cholesterol, aterosklerózu, infarkt a cukrovku.

Odpáľte kilá:

  • cvičte – okrem prechádzok poistite správnu hmotnosť aj cvičením – aeróbnym kardiom na kondičku a lepšie spaľovanie a anaeróbnym posilňovaním na spevnenie svalov
  • pite – denne pokojne aj tri litre vody alebo nesladených čajov
  • jedzte – trikrát za deň, živočíšne tuky nahraďte rastlinnými, sacharidy v ryži, cestovinách a pečive celozrnnými a vlákninou.

Zdravé kilá neprekážajú!

Nie každé kilo navyše je klincom do hrobu! Štúdie na miliónovej vzorke ukázali, že mierna nadváha znižuje riziko predčasného úmrtia až o 6 percent! Ak vážite 65 kíl a meriate 170 cm, s pokojným svedomím priberte 10 kíl – vaše BMI bude 26 a život vám bude chutiť dlhšie. Mierna nadváha vás ochráni pred osteoporózou, infarktom i pred stareckou demenciou. Pozor, svalová nadváha je lepšia než tuková!

Viac: Na zdravé BMI sa nespoliehajte. Obezitou možno trpíte, aj ak ste štíhla

Menopauza

V tomto článku sa zaoberáme Menopauza ...viac
Autor: ZDRAVIE Špeciál/Dáša BALOGOVÁ
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

STOP priberaniu. Spoznajte potraviny, ktoré zasýtia a pomôžu pri chudnutí

STOP priberaniu. Spoznajte potraviny, ktoré zasýtia a pomôžu pri chudnutí

dnes
Ak chcete udržať svoj vlčí hlad na uzde, rozhodujúce bude, ako často budete počas dňa jesť a aké potraviny si budete vyberať. Čítať viac
 
Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

Chcete schudnúť, no neodoláte jedlu? S 5 fintami to zaručene pôjde

16.11.2017
Začínate chudnúť znova a znova a vždy vám to prekazí váš dobrý apetít? Jedlu sa ťažko odoláva, ale my vieme, ako na to, aby ste to zvládli.... Čítať viac
 
FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

FOTO: Extrémna obezita ho takmer dohnala k cukrovke. Zaťal sa a schudol 125 kíl!

15.11.2017
Angličan Jack Towers sa už v detstve napchával samými nezdravými jedlami. Keď mal 21 rokov, vážil neuveriteľných 216 kíl! Čítať viac
 
Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

Pôjde to aj bez diéty. 14 FIT tipov ako chudnúť bez obmedzení

14.11.2017
Chudnúť je možné aj bez výraznejších stravovacích obmedzení. Aktívnejšiemu pohybu sa však nevyhnete. Čo všetko vám môže spríjemniť... Čítať viac
 
Váš metabolizmus sa nesmie nudiť, inak neschudnete! Ako ho naštartovať?

Váš metabolizmus sa nesmie nudiť, inak neschudnete! Ako ho naštartovať?

13.11.2017
Vyskúšali ste už shred diétu? Jednoduchý princíp vám pomôže opäť rozbehnúť zhadzovanie kilogramov Čítať viac
 
 

wanda.sk