predplatne
 

Stále hladní? Cesta k štíhlosti spočíva v prestávkach medzi jedlami

16.12.2015

Za kilá navyše sú zodpovedné jedlá s vysokým glykemickými indexom. Ak si ich neodopriete, ocitnete sa v začarovanom kruhu neustáleho hladu.

Dve hodiny medzi jedlami je málo.

Dve hodiny medzi jedlami je málo.Autor: Profimedia.sk

Vo všeobecnosti prevláda názor, že priberáme, lebo veľa jeme a málo sa hýbeme. „Táto obligátna výhovorka je skôr dogma. Na vine nie je nerovnovážna energetická bilancia príjmu a výdaja. Existuje mnoho faktorov, ktoré na priberanie vplývajú, zdravý organizmus má totiž niekoľko možností, ako naloží s prijatou stravou,“ hovorí poradkyňa Katarína Grich.

Sladko a rýchlo

„Ukladanie tuku je prirodzené, neprirodzené je, ak túto rezervu nevyužívate. Primárnou úlohou sacharidov, cukrov, je zabezpečenie energie pre organizmus. Prebieha pomocou glukózy, ktorú telo získava prostredníctvom metabolických procesov," vysvetľuje ďalej odborníčka Sacharidy sa syntetizujú v rastlinách, kde je glukóza – monosacharid, viazaná chemickými väzbami do dlhých reťazcov, čím vznikajú komplexné sacharidy ako celulóza, hemicelulóza, pektín a ďalšie. Tráviaci systém musí reťazce znovu rozložiť na najmenšie časti - monosacharidy, tie sú dostatočne malé na to, aby prenikli črevnou stenou a dostali sa do krvi. Existujú aj sacharidy, ktoré sa v tráviacom trakte neštiepia a ostávajú v čreve ako balastné látky. Viažu vodu a toxické látky a slúžia aj ako potrava pre symbiotické baktérie žijúce v čreve. "Komplexné sacharidy potrebujú na rozštiepenie a ovplyvnenie hladiny cukru v krvi dlhý čas, jednoduché sacharidy ju dokážu zvýšiť relatívne rýchlo. To, či sa hladina cukru zvýši rýchlo alebo pomaly, prezradí glykemický index potravín,“ ozrejmuje Katarína Grich.

Na prvom mieste

Je to v podstate jednoduché. Na to, či sa vám bude tuk v tele ukladať a vy priberať, má rozhodujúci vplyv práve to, ako rýchlo sa vám po jedle zvýši hladinu cukru v krvi. „Nárast krvného cukru, glykémie, spôsobí, že pankreas začne produkovať hormón inzulín. Jeho úlohou je hladinu cukru znížiť, teda zabezpečiť, aby sa glukóza dostala do buniek a telo tak získalo energiu. V dávnych dobách tvorili takmer sedemdesiat percent stravy zberačov a lovcov živočíšne bielkoviny. Sacharidy mali k dispozícii len sezónne a v obmedzenom množstve a boli to zložené sacharidy. Až neskôr, keď ľudia začali pestovať obilie a potom zemiaky či ryžu, si zabezpečili sacharidy aj počas zimy. V posledných storočiach sa sacharidy a podoba ich konzumácie stále menili až do dnešnej podoby, keď je ich príjem hlavným zdrojom nielen energie, ale aj pribúdajúcich tukových zásob,“ vysvetľuje odborníčka.

Tučné boky? Môže za ne kolísanie cukru v krvi! Ustrážte ho v 7 krokoch

Dve hodiny sú málo

Najväčšie zmeny vo výžive sa udiali v posledných päťdesiatich rokoch. „To je veľmi krátky čas na to, aby sme sa geneticky vybavili mechanizmom na nadbytok, nehovoriac o prídavných látkach, ktoré sa začali používať. Dnešný bežný stravovací režim, či už pravidelný, alebo nie, je príznačný tým, že prestávky medzi jedlami sú krátke, niekedy iba hodinu a pol, dve. Dôsledkom je vysoká koncentrácia inzulínu v krvi, glukóza sa do buniek dostáva rýchlo a hlad sa ozve už po krátkom čase. Rýchlou pomocou bývajú jedlá s vysokým glykemickým indexom. Je to kruh, z ktorého veľa ľudí len márne hľadá cestu von. Ľudia s nadváhou majú hladinu inzulínu zvýšenú nepretržite, dva až tri razy vyššiu než tí s normálnou hmotnosťou,“ prízvukuje poradkyňa pre zdravú výživu.

Zvýšená hladina inzulínu:

  • spôsobuje hlad až závislosť
  • zabezpečuje ukladanie tuku
  • zabraňuje odbúraniu tuku v organizme

Jedávajte dlhé reťazce

  1. Rozhodujúca nie je kalorická hodnota sacharidov, ale ich vplyv na metabolizmus ako taký.
  2. Najvhodnejšie pre telo sú prirodzené potraviny s dlhými sacharidovými reťazcami – zelenina, šaláty.
  3. Ovocie je síce plné vitamínov, minerálov, antioxidantov a vlákniny, no pre obsah glukózy a fruktózy má vyššie glykemické zaťaženie.
  4. Zemiakov jedzte radšej menej, uprednostnite varené v šupke, v kombinácii napríklad s vajíčkom a so zeleninou.
  5. Špalda, kuskus a celiatické potraviny obsahujúce ryžu, kukuricu či pohánku nie sú pri chudnutí vhodné, majú vysoký glykemický index.

Autor: ZDRAVIE/Jozefína KAŠŠOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Tieto chyby robí každá žena pri chudnutí! Ktorá je tá vaša?

Tieto chyby robí každá žena pri chudnutí! Ktorá je tá vaša?

29.05.2020
Snažíte sa poctivo držať diétu, máte ukážkový jedálniček, ale ručička váhy aj tak nejde dole? Tieto chyby vás pripravia o úspešné zhodenie... Čítať viac
 
Dobré vs. zlé tuky. K chudnutiu potrebujete oboje, expertka vás zorientuje

Dobré vs. zlé tuky. K chudnutiu potrebujete oboje, expertka vás zorientuje

28.05.2020
Máte v druhoch tukov večný guláš? Stačí si zapamätať pár čísel, aby ste to už nikdy nepoplietli. Čítať viac
 
Pravda o chudnutí z brucha. Prvý krok nespočíva v jedle ani cvičení, prekvapuje fitness tréner

Pravda o chudnutí z brucha. Prvý krok nespočíva v jedle ani cvičení, prekvapuje fitness tréner

24.05.2020
Neveríte, že pár centimetrov z pása si uberiete za pár sekúnd? Nechajte si poradiť od odborníka, ako na to. Čítať viac
 
10 dôvodov, prečo sa nedokážete prestať prejedať. Stačí poraziť 3 a schudnete

10 dôvodov, prečo sa nedokážete prestať prejedať. Stačí poraziť 3 a schudnete

23.05.2020
Myslíte to s chudnutím vážne? Tak prestaňte robiť maličkosti, ktoré vám v ňom bránia. Čítať viac
 
Ploché bruško do plaviek? TOP 7 krokov, s ktorými to pôjde aj vám!

Ploché bruško do plaviek? TOP 7 krokov, s ktorými to pôjde aj vám!

22.05.2020
Zabudnite na hladovky a diéty, ktoré nefungujú. Spoznajte pravidlá, ktoré vám pomôžu v ceste za štíhlejším pásom. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Stále hladní? Cesta k štíhlosti spočíva v prestávkach medzi jedlami
ZDRAVIE/Jozefína KAŠŠOVÁ