predplatne
 
Zdravie   Deti

Keď deti bolí chrbátik. Rady, ako im môžete pomôcť

31.10.2018

Až dve tretiny školákov má bolesti chrbtice, s účinnými tipmi to môžete zmeniť. Viete, kde ako rodič robíte chybu?

Dbajte na výber správne tvarovanej tašky pre deti už od útleho detstva. A najmä, dôležité je ich správne nastaviť a nepreťažovať!

Dbajte na výber správne tvarovanej tašky pre deti už od útleho detstva. A najmä, dôležité je ich správne nastaviť a nepreťažovať!Autor: Shutterstock

Kým deti v predškolskom veku trávia veľa času na dvore a behaním po ihriskách, nástupom do školy sa veľa zmení. Školáci sedia dlhé hodiny v laviciach s ohnutými chrbtami, ktorým neprospievajú ani ťažké ruksaky plné kníh. Nedostatok pohybu a slabé chrbtové svalstvo prispievajú k zlému stavu detskej chrbtice. Tá sa pritom vyvíja až do 18. roku života a problémy, ktoré si nazbierala v detstve, sa prenášajú až do dospelosti. Môžete to však zmeniť.

Čítajte aj: Každý centimeter je dôležitý. Sledujte rast dieťaťa, napovie vážne choroby!

Skontrolujte im tašky

Ak nosí vaše dieťa preplnený ruksak a jeho váha sa vám nepozdáva, skontrolujte ju! Ruksak by po naplnení nemal vážiť viac ako 15 percent telesnej hmotnosti dieťaťa. Ak v nej nosí knihy, zošity či veci, ktoré v daný školský deň nepotrebuje, vytrieďte mu ich. Príliš ťažké aktovky zaťažujú detský chrbátik a môžu spôsobiť bolesti krku, chrbta a ramien. Následkom je skolióza, preťažené a skrátené chrbtové svaly či zablokovaná krčná chrbtica.

Frajerina škodí

Základom by mal byť ergonomicky tvarovaný ruksak s pevnými popruhmi, ktoré treba malému školákovi správne nastaviť. Nesmú byť utiahnuté príliš a počas chôdze by nemal ruksak behať zo strany na stranu. Odborníci doporučujú kupovať ruksaky aj s prsným popruhom, ktorý zaisťuje správnu polohu a nedovolí ruksaku zkĺznuť z ramien ani u dieťaťa s drobnejšou postavou. Starší žiaci majú niekedy zlozvyk nosiť tašky na jednom ramene. Dieťa si tak okrem bolesti buduje aj zlé držanie tela.

3-krát a dosť. Vážna choroba z bežného nachladnutia prekvapí v noci

Kilá navyše

Nepodceňujte prevenciu a ak sa dieťa sťažuje na bolesti alebo sa vám nepozdáva jeho držanie tela, nechajte ho vyšetriť u špecialistu. Problémy s chrbticou sa totiž môžu týkať aj vášho dieťaťa a ani o tom nemusíte vedieť. Zo bolesťou chrbta však nie sú len preťažené tašky, ale najmä nedostatok pohybu a obezita. Odborníci varujú, že dnešné deti sa hýbu málo. Nedávny britský výskum University of Essex ukázal, že deti sú takmer o polovicu fyzicky slabšie ako ich rovesníci pred 20 rokmi. Dôvodom je elektronika, ktorá im vypĺňa voľný čas, ale aj životný štýl. Ideálna doba cvičenia pre detské telo je približne hodina denne. Hýbať by sa mali pravidelne a aspoň trikrát týždenne treba spevňovať svalstvo cvičením či nejakým športom.

Novinka na Slovensku: TU preveria zdravé kosti detí. Aj vaše je v riziku?

Aj pohyb ničí

Pretože ak sa školáci hýbu málo, zle sa vyvíjajú ich chrbtové a brušné svaly, ktoré držia chrbticu v správnej polohe. Na to, aby bola chrbtica zdravá, potrebuje dostatočnú oporu svalov. A bez pohybu to nepôjde. Svaly ochabujú alebo sa skracujú pri zlom držaní tela či nosení ruksaku na jednom ramene. Tieto zlozvyky treba čo najskôr odstrániť a zamerať sa na každodenný pohyb. Pravidelná aktivita naopak pomáha svaly napravovať.

No aj pri pohybe buďte opatrní. Niektoré športy nemusia vášmu dieťaťu prospieť. Najmä športy, pri ktorých dochádza k jednostrannému pohybu, ako je tenis, hokej, florbal či futbal treba vyvažovať aj inými pohybovými aktivitami. Napríklad plávaním, ktoré je výborné na chrbticu, behom, tancom či bicyklovaním.

Deti rastú z rúk. Závery vedcov, prečo ich nosiť čo najviac 

Špeciálna metóda

Ak už dôjde k deformácii chrbtice, dieťaťu zmierni bolesti fyzioterapeut. Odporúča sa napríklad Dornova metóda, ktorá dokáže dostať stavce a kĺby na pôvodné miesto. Ide o manuálnu terapiu, ktorá pomáha k tomu, aby sa svaly správne uvoľnili, pretiahli a posilnili. Tak aby udržali chrbticu v správnej pozícii. Pri výraznej deformácii chrbtice dieťa dostane korzet, ktorý môže pomôcť. Dôležitá je však aj rehabilitácia a celoživotné cvičenie. Všeobecne platí, že správne držanie tela predchádza nielen bolesti chrbtice, ale aj hlavy, ramien, kolien a má dokonca vplyv aj na klenbu nohy.

Prečítajte si aj:

Chrbtica

V tomto článku sa zaoberáme Skolióza ...viac
Autor: Nina Haceková
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Pokazený chrup majú už niektoré dvojročné deti. Je zubný kaz otázkou genetiky?

Pokazený chrup majú už niektoré dvojročné deti. Je zubný kaz otázkou genetiky?

17.07.2019
Väčšina rodičov sa čuduje, prečo sa malému dieťaťu spravia „medové“ zúbky, odborne rampantný kaz, keď mu nedávajú prakticky žiadne... Čítať viac
 
Detských astmatikov pribúda. Chronické ochorenie pľúc spúšťa aj znečistený vzduch

Detských astmatikov pribúda. Chronické ochorenie pľúc spúšťa aj znečistený vzduch

15.07.2019
Výskum amerických vedcov varuje, že kvalita ovzdušia sa odráža na zdravotnom stave najmenších a môže byť príčinou vzniku astmy. Čítať viac
 
Premotivovaných vrtuľníkových rodičov vystriedali kosačkoví. Ide o ešte horší výchovný trend!

Premotivovaných vrtuľníkových rodičov vystriedali kosačkoví. Ide o ešte horší výchovný trend!

10.07.2019
Snažia sa pre svoje deti o to najlepšie, no namiesto toho im škodia, varujú experti. Čítať viac
 
Čo s deťmi počas leta? 10 tipov na prázdninové aktivity

Čo s deťmi počas leta? 10 tipov na prázdninové aktivity

09.07.2019
Tešili ste sa na letné prázdniny spolu s vašimi deti? Pripraviť pre nich zaujímavý program na 9 týždňov dá poriadne zabrať. Čítať viac
 
K moru, do hôr, s deťmi? TOTO si nezabudnite pribaliť do cestovnej lekárničky!

K moru, do hôr, s deťmi? TOTO si nezabudnite pribaliť do cestovnej lekárničky!

08.07.2019
Či už sa chystáte k moru alebo na hory, na dobrodružnú alebo rodinnú dovolenku, nenahraditeľnou súčasťou vašej batožiny by mala byť... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Keď deti bolí chrbátik. Rady, ako im môžete pomôcť
Nina Haceková