predplatne
 
Zdravie   Deti

Keď deti bolí chrbátik. Rady, ako im môžete pomôcť

31.10.2018

Až dve tretiny školákov má bolesti chrbtice, s účinnými tipmi to môžete zmeniť. Viete, kde ako rodič robíte chybu?

Dbajte na výber správne tvarovanej tašky pre deti už od útleho detstva. A najmä, dôležité je ich správne nastaviť a nepreťažovať!

Dbajte na výber správne tvarovanej tašky pre deti už od útleho detstva. A najmä, dôležité je ich správne nastaviť a nepreťažovať!Autor: Shutterstock

Kým deti v predškolskom veku trávia veľa času na dvore a behaním po ihriskách, nástupom do školy sa veľa zmení. Školáci sedia dlhé hodiny v laviciach s ohnutými chrbtami, ktorým neprospievajú ani ťažké ruksaky plné kníh. Nedostatok pohybu a slabé chrbtové svalstvo prispievajú k zlému stavu detskej chrbtice. Tá sa pritom vyvíja až do 18. roku života a problémy, ktoré si nazbierala v detstve, sa prenášajú až do dospelosti. Môžete to však zmeniť.

Čítajte aj: Každý centimeter je dôležitý. Sledujte rast dieťaťa, napovie vážne choroby!

Skontrolujte im tašky

Ak nosí vaše dieťa preplnený ruksak a jeho váha sa vám nepozdáva, skontrolujte ju! Ruksak by po naplnení nemal vážiť viac ako 15 percent telesnej hmotnosti dieťaťa. Ak v nej nosí knihy, zošity či veci, ktoré v daný školský deň nepotrebuje, vytrieďte mu ich. Príliš ťažké aktovky zaťažujú detský chrbátik a môžu spôsobiť bolesti krku, chrbta a ramien. Následkom je skolióza, preťažené a skrátené chrbtové svaly či zablokovaná krčná chrbtica.

Frajerina škodí

Základom by mal byť ergonomicky tvarovaný ruksak s pevnými popruhmi, ktoré treba malému školákovi správne nastaviť. Nesmú byť utiahnuté príliš a počas chôdze by nemal ruksak behať zo strany na stranu. Odborníci doporučujú kupovať ruksaky aj s prsným popruhom, ktorý zaisťuje správnu polohu a nedovolí ruksaku zkĺznuť z ramien ani u dieťaťa s drobnejšou postavou. Starší žiaci majú niekedy zlozvyk nosiť tašky na jednom ramene. Dieťa si tak okrem bolesti buduje aj zlé držanie tela.

3-krát a dosť. Vážna choroba z bežného nachladnutia prekvapí v noci

Kilá navyše

Nepodceňujte prevenciu a ak sa dieťa sťažuje na bolesti alebo sa vám nepozdáva jeho držanie tela, nechajte ho vyšetriť u špecialistu. Problémy s chrbticou sa totiž môžu týkať aj vášho dieťaťa a ani o tom nemusíte vedieť. Zo bolesťou chrbta však nie sú len preťažené tašky, ale najmä nedostatok pohybu a obezita. Odborníci varujú, že dnešné deti sa hýbu málo. Nedávny britský výskum University of Essex ukázal, že deti sú takmer o polovicu fyzicky slabšie ako ich rovesníci pred 20 rokmi. Dôvodom je elektronika, ktorá im vypĺňa voľný čas, ale aj životný štýl. Ideálna doba cvičenia pre detské telo je približne hodina denne. Hýbať by sa mali pravidelne a aspoň trikrát týždenne treba spevňovať svalstvo cvičením či nejakým športom.

Novinka na Slovensku: TU preveria zdravé kosti detí. Aj vaše je v riziku?

Aj pohyb ničí

Pretože ak sa školáci hýbu málo, zle sa vyvíjajú ich chrbtové a brušné svaly, ktoré držia chrbticu v správnej polohe. Na to, aby bola chrbtica zdravá, potrebuje dostatočnú oporu svalov. A bez pohybu to nepôjde. Svaly ochabujú alebo sa skracujú pri zlom držaní tela či nosení ruksaku na jednom ramene. Tieto zlozvyky treba čo najskôr odstrániť a zamerať sa na každodenný pohyb. Pravidelná aktivita naopak pomáha svaly napravovať.

No aj pri pohybe buďte opatrní. Niektoré športy nemusia vášmu dieťaťu prospieť. Najmä športy, pri ktorých dochádza k jednostrannému pohybu, ako je tenis, hokej, florbal či futbal treba vyvažovať aj inými pohybovými aktivitami. Napríklad plávaním, ktoré je výborné na chrbticu, behom, tancom či bicyklovaním.

Deti rastú z rúk. Závery vedcov, prečo ich nosiť čo najviac 

Špeciálna metóda

Ak už dôjde k deformácii chrbtice, dieťaťu zmierni bolesti fyzioterapeut. Odporúča sa napríklad Dornova metóda, ktorá dokáže dostať stavce a kĺby na pôvodné miesto. Ide o manuálnu terapiu, ktorá pomáha k tomu, aby sa svaly správne uvoľnili, pretiahli a posilnili. Tak aby udržali chrbticu v správnej pozícii. Pri výraznej deformácii chrbtice dieťa dostane korzet, ktorý môže pomôcť. Dôležitá je však aj rehabilitácia a celoživotné cvičenie. Všeobecne platí, že správne držanie tela predchádza nielen bolesti chrbtice, ale aj hlavy, ramien, kolien a má dokonca vplyv aj na klenbu nohy.

Prečítajte si aj:

Chrbtica

V tomto článku sa zaoberáme Skolióza ...viac
Autor: Nina Haceková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

Hladkaním bábätka zmiernite bolesť, potvrdzujú vedci. Pozrite, ako!

11.01.2019
Hladkanie a láskanie zmierni bolesti vášho novorodeniatka. Vedci pradávnu skúsenosť potvrdili, ale zároveň upozorňujú: Dôležité... Čítať viac
 
5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

5 dôvodov, pre ktoré vás deti milujú od prvého okamihu

09.01.2019
Denne robíte veci, ktoré vášmu bábätku oznamujú, ako veľmi ho ľúbite. A ono to cíti, preto vás tak zbožňuje! Čítať viac
 
Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

Mrzne? Ako obliekať najmenšie deti do mrazu a kedy ich radšej nechať doma

08.01.2019
Sledujte ručičku teplomera. Drobci majú ísť von za každého počasia, neplatí to však pre tých najmenších. Čítať viac
 
Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

Nie je to len bolesť hlavy. Detská migréna môže viesť až k depresii!

06.01.2019
Rodičia príznaky často podceňujú, preto prídu s dieťaťom k odborníkovi až keď je bolesť úporná a opakujúca, hovorí detská lekárka... Čítať viac
 
Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

Bylinky pre nervóznych drobcov. Ktoré pomôžu už od troch mesiacov?

03.01.2019
Aj trojmesačným deťom môžete uľaviť bylinkami. Pridajte ich do kúpeľa, zbavíte ich nervozity aj nepríjemných kŕčov. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Keď deti bolí chrbátik. Rady, ako im môžete pomôcť
Nina Haceková