predplatne
 
Zdravie   Deti

Tipy a inšpirácie: Ako z nezdravej desiatej spraviť zdravú a výživnú

22.05.2019

Ako má vyzerať správne zostavená desiata pre dieťa? Možno stačí pár menších zmien, aby ste aj z menej zdravého obsahu desiatovej krabičky spravili vzorový.

Deti vedené od mala k zdravým jedlám s nimi nemajú problém ani v školopovinnom veku.

Deti vedené od mala k zdravým jedlám s nimi nemajú problém ani v školopovinnom veku.Autor: Shutterstock.com

Niekedy aj to, čo vyzerá na prvý pohľad zdravo, nie je ideálna a živinami vyvážená desiata pre vaše dieťa. Napríklad čisto ovocná, kedy dáte dieťaťu dva-tri kúsky ovocia, je zbytočne príliš sladká a na druhej strane dieťa dostatočne nezasýti. Lepšia voľba je jedno ovocie a celozrnný rohlík s tuniakovou nátierkou. Aby malo nielen cukry, ale aj tuky, bielkoviny a vitamíny. To je základ zdravej desiatej. 

Odborníčka radí: Takto naučíte deti zdravo jesť

Jednoduché ale prospešné zmeny

  • Jogurt je na desiatu dobrá voľba, ale namiesto sladkého ochuteného bude rozumnejší biely neochutený jogurt s ovsenými vločkami alebo celozrnným pečivom a kúsok ovocia.
  • Sušienky sú síce rýchla a pohodlná desiata, navyše pre deti atraktívna. No nezabudli ste, že takéto pochúťky obsahujú stužené tuky a veľa cukru? Keď sladkosť, radšej kúsok doma upečenej bábovky, na zapitie kefír a povedzme jabĺčko.
  • Chleba s maslom a salámou, bežná klasika, sa dá rozhodne vylepšiť. Namiesto masla uprednostnite prírodný syr a salámu kupujte buď fermentovanú, čiže tepelne nespracovanú, alebo dajte na chlebík šunku. A, samozrejme, pridajte papriku, reďkovku či paradajku. 

Máte toho po krk? Psychika dokáže zradiť aj na materskej dovolenke

  • Balený croissant s plnkou je opäť veľmi praktický, ale tiež plný tukov a bez vitamínov či bielkovín. To už radšej čerstvý neplnený croissant s bielym jogurtom alebo kockou prírodného syru a s kúskom ovocia.
  • Rohlík a maslom a džemom už taký frekventovaný ako kedysi nie je, ale ak ho máte doma radi, rozhodne použite domáci lekvár a pridajte aj mliečny výrobok a nejaké menej sladké ovocie, napríklad kúsok pomela či nektárinku.
  • Mliečna tyčinka z chladiaceho boxu, ktorá býva v ponuke vedľa jogurtov, sa tvári zdravšie, ale ide o klasickú sladkosť. Namiesto nej môžete dať dieťaťu biely jogurt s rozmixovaným ovocím a trochou sladkého granulovaného kakaa, aby to bolo lákavejšie.
  • Müsli tyčinka, navyše s polevou, opäť nie je najlepší nápad. Bez polevy a bez prisladzovania sa ešte dá akceptovať, no skôr kde-tu, nie pravidelne. Ovsené keksíky môžete koniec-koncov upiecť aj doma, bude to istejšie. Pridajte jogurt, kúsok ovocia, a už máte desiatu úplne vyváženú. 

Ako zvládnuť spoločné stolovanie s deťmi? S týmito tipmi to bude pohoda

Dbajte na vyváženosť, nie jednostrannoť

Vyvážená desiata má obsahovať sacharidy v podobe celozrnného pečiva či chleba, prípadne ovsených vločiek, ďalej trochu tuku na potretie a bielkoviny, čiže syr, jogurt, vajíčko, šunku. A nemá chýbať ovocie, prípadne zelenina. Takto dieťa bude nasýtené a nebude prekypovať náhlou energiou získanou zo sladkých dobrôt či polotovarov. 

9 favoritov medzi obľúbenými raňajkami, na ktoré by ste mali čo najskôr zabudnúť

Viac o zdravom pohybe detí od hlavy po päty sa dočítate v Špeciáli Zdravia Dieťa v pohybe. Práve v predaji!

Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nenechávajte dieťa v rozhorúčenom aute. Upečie sa v 50 stupňovej teplote

Nenechávajte dieťa v rozhorúčenom aute. Upečie sa v 50 stupňovej teplote

včera
Aj desať minút v peci, akým sa stane auto na slnko, môže dieťa vážne ohroziť na živote. Čítať viac
 
Dávajte si pozor! Tieto ochorenia môžu dostať deti na pieskoviskách

Dávajte si pozor! Tieto ochorenia môžu dostať deti na pieskoviskách

17.06.2019
Sezóna pieskovísk je tu. Viete, na čo všetko treba myslieť pri hre detí na pieskovisku? Čítať viac
 
Veľmi sa potí? U dieťaťa to môže byť nebezpečný príznak choroby

Veľmi sa potí? U dieťaťa to môže byť nebezpečný príznak choroby

15.06.2019
U detí a tínedžerov sa zákerné ochorenie prejavuje úplne inak ako u dospelých. Čítať viac
 
Pijú vaše deti dostatočne veľa počas dňa? Sladené nápoje nie sú tou najvhodnejšou voľbou

Pijú vaše deti dostatočne veľa počas dňa? Sladené nápoje nie sú tou najvhodnejšou voľbou

14.06.2019
Viete, ktorý nápoj je pre deti najvhodnejší? Je ním čistá voda z vodovodu. Ak ju naučíte deti piť odmalička, pomôžete im to osvojiť si... Čítať viac
 
Rodičia, pozor! Bude sa meniť očkovací kalendár. Klesá nám kolektívna imunita

Rodičia, pozor! Bude sa meniť očkovací kalendár. Klesá nám kolektívna imunita

12.06.2019
Po novom by už šesťročné deti mali absolvovať preočkovanie proti osýpkam, mumpse a ružienke. Zmenu pripravuje ministerstvo zdravotníctva,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Tipy a inšpirácie: Ako z nezdravej desiatej spraviť zdravú a výživnú
Martina Palovčíková