predplatne
 
Zdravie   Pre ženy   2012

Slnko je zabijak, dodžujte manuál zdravého opaľovania

10.07.2012

Aj vy ste sa z horúceho víkendu vrátili do práce s tvárou ako rak a s boľavými ramenami? Okrem pitného režimu musíte dbať aj na zdravie svojej pokožky! Veľa zachráni spoľahlivý opaľovací prípravok, no záleží aj na počte minút, ktoré chcete stráviť na slnku.

Chráňte sa:
Vysedávať pod
priamym slnkom
kožní lekári
neodporúčajú.

Chráňte sa: Vysedávať pod priamym slnkom kožní lekári neodporúčajú.Autor: Profimedia.sk

Ak si nie ste svojím fototypom celkom istí, odsledujte si, kedy vaša pokožka začína na slnku červenieť – teda dokedy je schopná sama sa brániť ultrafialovým lúčom. Zorientujete sa podľa našej tabuľky.

Odborníci sa však zhodujú na tom, že pre našu pokožku je najlepšie úplne sa vyhnúť priamemu slnku. UV žiarenie totiž môže veľmi ublížiť, dokáže dokonca spôsobiť rakovinu kože!

Opatrní lekári

„Názov prípravkov na opaľovanie vlastne zavádza, akoby sme sa vďaka nim mohli bezpečne opaľovať. Tieto krémy či mlieka nás pritom chránia pred opálením a spálením. Svetové výskumy aj skúsenosti dermatológov odporúčajú každému z nás – neopaľovať sa,“ upozornila kožná lekárka Alexandra Novotná.

Najmä ľudia s najcitlivejšou pokožkou, teda fototypy 1, sa majú úplne vyhýbať slneniu a zostať v tieni. To isté platí pre deti. Najmä pri mori nezabúdajte, že slnko je najnebezpečnejšie medzi 11. a 15. hodinou.

Natrite sa zdravo

Skôr ako sa vyberiete k vode, premyslite si čas, ktorý tam mienite stráviť. Vydeľte ho počtom minút, počas ktorých sa dokáže vaša pokožka chrániť sama, a vynásobte silou ochranného faktoru opaľovacieho prípravku.

Napríklad: Vaša pokožka sčervená až po 10 minútach. Pri vode chcete byť tri hodiny, teda 180 minút. Keď vydelíte číslo 180 (minúty na slnku) číslom 10 (čas vlastnej ochrany pokožky), vyjde vám číslo 18.

Natreli ste sa krémom so strednou ochranou (faktor 30). Vynásobte ho číslom 18 a vyjde vám 540 minút = 6 hodín. To znamená, že pod ochranou faktoru 30 budete 6 hodín. Natierať sa však musíte raz za hodinu. Opäť však pripomíname: proti miernemu opáleniu lekári veľké výhrady nemajú, no opekať sa na priamom slnku je hazard! „Aj jemné opálenie si však skôr či neskôr vezme svoje výkupné,“ pripomenula doktorka Novotná.

Rozlíšte filtre

Opaľovacie prípravky nás chránia pred nebezpečným žiarením dvoma druhmi filtrov. V čom je rozdiel? Fyzikálny filter je založený na princípe odrazu. „Sú to napríklad mikrokryštály oxidu titaničitého alebo oxidu zinočnatého, ktoré po natretí vytvoria na koži súvislú vrstvu a tá funguje ako zrkadlo. Čiže odráža nebezpečné UV žiarenie a zabráni, aby preniklo do kože,“ vysvetlila odborníčka.

Na obale opaľovacieho prípravku nájdete zvyčajne informáciu, že obsahuje „minerálny filter“. Chemický filter je zase účinná látka, ktorá dokáže pohltiť UV žiarenie a túto energiu premeniť na teplo. Na obale prípravku je v tomto prípade informácia, že obsahuje mexoryl.

Platí však: žiaden filter nezachytí všetko žiarenie, čiže nezabezpečí 100-percentnú ochranu.

Overte si svoj fototyp

Aňa Geislerová

Fototyp: 1 Vlastná ochrana pokožky: 5 - 10 minút
Charakteristika: Pokožka je veľmi svetlá, často pehavá, na slnku sa takmer vždy spáli. Vlasy bývajú svetlé alebo hrdzavé.

Monika Hilmerová

Fototyp: 2 Vlastná ochrana pokožky: 10 - 20 minút
Charakteristika: Pokožka je svetlá, má sklon k pehám, opaľuje sa ťažko. Vlasy bývajú svetlé.

Kristína Svarinská

Fototyp: 3
Vlastná ochrana pokožky: 15 - 25 minút
Charakteristika: Pokožka má prirodzenú farbu, bez pieh. Pri opaľovaní môže sčervenieť, opáli sa rovnomerne a zriedkakedy sa spáli. Najbežnejší fototyp. Vlasy plavé až hnedé.

Tina - Martina Csillagová

Fototyp: 4
Vlastná ochrana pokožky: 25 - 35 minút
Charakteristika: Pokožka sa opáli rýchlo a zvyčajne bez spálenia. Vlasy bývajú hnedé až čierne.

Sledujte UV index

Intenzita ultrafialového žiarenia, ktoré dopadá na povrch zeme – ale aj na povrch nášho tela – vyjadruje veličina nazvaná „UV index“. Jeho hodnota závisí od viacerých faktorov: od výšky slnka nad obzorom (čím vyššie je slnko, tým kolmejšie dopadajú jeho lúče), ale aj od nadmorskej výšky.

Je známe, že vo vysokých horských polohách je UV žiarenie oveľa intenzívnejšie než v nížinách. Rovnako je dôležité, v akej „kondícii“ je práve naša ozónová vrstva, keďže jej hrúbka kolíše. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa hodnota

UV indexu klasifikuje do piatich kategórií:

0 - 2 (zelená farba) - nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo pre človeka.
3 - 5 (žltá farba) - nízke riziko. 6 - 7 (oranžová farba) - vysoké nebezpečenstvo, odporúčajú sa slnečné okuliare, ochranný odev a kratší pobyt v poludňajších hodinách na slnku.
8 - 10 (červená farba) - veľmi vysoké riziko.
11 a viac (fialová farba) - extrémne riziko, pri ktorom sa odporúča maximálna ostražitosť pred slnečným žiarením. Údaje o hrúbke ozónovej vrstvy aj hodnoty UV indexu uverejňuje Slovenský hydrometeorologický ústav na svojej stránke www.shmu.sk.

Napríklad včera bola hodnota UV indexu na Slovensku priemere 8,1. Vo výške 2000 metrov nad morom však UV index dosiahol 9. Údaje z ktoréhokoľvek miesta na svete sústreďuje stránka www.uvawareness.com. Podľa nej napríklad UV index v Los Angeles dosiahol včera extrémnu hodnotu 11,4 a v Barbadose dokonca 12,1.

Pri mori si dajte ešte väčší pozor

Vaša pokožka potrebuje v letoviskách oveľa účinnejšiu ochranu. Porovnajte si, ako sa máte chrániť pred spálením na Slovensku a ako pri mori.

Fototyp 1: Prvých 5 dní potrebujete ochranný faktor doma 30, pri mori 50, nasledujúce dni doma 15, pri mori 30.
Fototyp 2: Prvých 5 dní potrebujete ochranný faktor doma 25, pri mori 35, nasledujúce dni doma 15, pri mori 25.
Fototyp 3: Prvých 5 dní potrebujete ochranný faktor doma 20, pri mori 30, nasledujúce dni doma 15, pri mori 20.
Fototyp 4: Prvých 5 dní potrebujete ochranný faktor doma 15, pri mori 20, nasledujúce dni doma 10, pri mori 15.

Tip lekárky

Plavky s UV filtrom

„Citlivú pokožku detí môžete chrániť aj špeciálnymi ‚tričkovými‘plavkami, ktoré majú UV faktor priamo v tkanine. V našich obchodoch som ich ešte nevidela, objednávam ich preto cez internet zo Spojených štátov. V Austrálii napríklad ich má takmer každé dieťa a nosia ich aj dospelí,“ odporučila MUDr. Alexandra Novotná.

Autor: PLUS Jeden deň/a

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vinník stres a chlap? 11 mýtov o neplodnosti, ktoré vás ničia

Vinník stres a chlap? 11 mýtov o neplodnosti, ktoré vás ničia

dnes
Desať až pätnásť percent dvojíc nemôže počať. Niektoré aj zbytočne pre nepravdy, ktoré strašia verejnosť. Čítať viac
 
Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

včera
Keď nie je sneh, jedna z našich najlepších lyžiarok si vystačí aj s vodou. Petra Vlhová (22) lyže skrátka miluje. Naučili ju kľúčové... Čítať viac
 
Novinka: Ľahšie silikónové implantáty neničia chrbát. Odvážili sme ich!

Novinka: Ľahšie silikónové implantáty neničia chrbát. Odvážili sme ich!

22.09.2018
Novinku medzi prsnými implantátmi ocenia ženy, ktoré rakovina obrala o celý prsník. Ale aj športovkyne. Čítať viac
 
Robíte si selfie fotky? Buďte opatrní, TAKTO menia váš život!

Robíte si selfie fotky? Buďte opatrní, TAKTO menia váš život!

21.09.2018
Novodobá závislosť selfitída ničí sebavedomie a vytvára problémy vo vzťahoch, odhalila štúdia. Čítať viac
 
Keby len bolesť! Dámy, koľko vás stojí menštruácia?

Keby len bolesť! Dámy, koľko vás stojí menštruácia?

20.09.2018
Ženy platia za „svoje dni“ nehorázne peniaze. Škótsko je prvá krajina na svete, ktorá tým chudobnejším rozdáva vložky zadarmo. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Slnko je zabijak, dodžujte manuál zdravého opaľovania
PLUS Jeden deň/a