Vybehnite na bežky, je to ideálny zimný šport
13. decembra 2012

Kúpa lyží sa oplatí každému. Pri odbúravaní stresu na bežkách si precvičíte deväťdesiat percent svalstva. Kĺzanie po snehu navyše šetrí kĺby. Beh na lyžiach nepopierateľne patrí k najzdravším zimným aktivitám.

POUPRATUJETE SI HLAVU

Podľa niektorých zahraničných odborníkov po bežkách v poslednom čase siahajú najmä vrcholoví manažéri. Ich práca si vyžaduje sústredenie, prehľad a maximálny výkon, inak neuspejú. „Bežkovanie je telesný pohyb, ktorý má určitý rytmus, frekvenciu, ide o ideálnu aktivitu na upratanie myšlienok,“ zamýšľa sa nad výskumom skúsená odborníčka PhDr. Elena Brozmanová.

„Zjednodušene sa dá povedať, že informácie z celého dňa sa na bežkách v hlave roztriedia, čo uvoľní napätie. Stres často vzniká z nespracovaných myšlienok, a tak ustavične žijete v chaose.“ Tento proces sa bežne deje počas spánku. keďže však dnes mnohí trpia jeho poruchami, prípadne si nedoprajú dostatočný oddych, informácie len voľne lietajú a upratať si ich treba inak. Bežkovaním možno vyriešite aj tento problém. Po pohybe na čerstvom vzduchu sa vám bude lepšie zaspávať.

POSILNÍTE CHRBÁT

Beh na lyžiach nepopierateľne patrí k najzdravším zimným aktivitám. Zo zdravotného hľadiska odborníci oceňujú najmä pozitívny vplyv na celý srdcovo-cievny systém a pohybový aparát. Prirodzený aeróbny pohyb posilní srdce aj pľúca, vďaka čomu sa lepšie okysličí a prekrví celé telo. Ide o ideálny spôsob, ako predísť vysokému krvnému tlaku či infarktu. Kĺzavý pohyb neprecvičí len nohy, zadok, ale aj paže a trup.

„Diagonálny pohyb končatín prospieva chrbtici. Práca s palicami spevňuje svalstvo a koriguje ťažkosti, ktoré vznikajú v sedavom zamestnaní,“ pridáva pozitívny účinok bežkovania telovýchovná lekárka Alena Urvayová.

OCENÍTE SAMOTU

Pracujete celý deň s ľuďmi? Bežky sú pre vás ideálne. „Zo skúsenosti viem, že ak si vaša práca vyžaduje častý kontakt s ľuďmi, empatiu, prípadne v zamestnaní ponúkate ostatným svoje vedomosti, samota vám niekedy veľmi dobre padne,“ hovorí psychologička Elena Brozmanová.

„V rodine si ju nemôžete vždy dovoliť, a tak je individuálne športovanie na mieste.“ Ďalším plusom bežkovania je, že ho väčšinou sprevádza pekná prírodná scenéria. Ide naozaj o balzam na dušu.

SCHUDNETE NA ROVINE

Pri aktívnom hodinovom bežkovaní spálite priemerne 1 500 kJ a precvičíte si 90 percent svalstva tela. Keďže tento druh lyžovania šetrí kĺby, ide o ideálny spôsob boja s nadváhou a obezitou. „Pri športovaní v nižšej teplote si svaly musia udržať teplo. Práve tento fakt znásobuje energetický výdaj a vy ľahšie chudnete,“ vysvetľuje MUDr. Alena Urvayová. Aby ste si vychutnali všetky pozitívne účinky, musíte si na bežkovanie zvoliť primeraný terén a rozdeliť si sily. Najmä na začiatku je vhodnejšia rovina. „S intenzitou tréningu to nepreháňajte.

Keďže mnoho obéznych ľudí má problémy s hypertenziou, počítajte s tým, že chladnejšie prostredie môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku,“ dodáva športová lekárka. O správnosti tréningu sa poraďte s ošetrujúcim či športovým lekárom.

CHODÍTE I KORČUĽUJETE

Na rozdiel od zjazdového lyžovania je pri bežkovaní riziko zranenia minimálne. „Ale ide o fyzickú záťaž a treba sa rozcvičiť. V opačnom prípade vyhodnotí organizmus beh na lyžiach ako stres,“ hovorí športová lekárka.

Kým si zapnete bežky, rozcvičte si paže a trup krúživými pohybmi. Vhodný je aj klasických strečing dolných končatín. Zanožte, chodidlo si chyťte rukou a pomaly pätu priťahujte k zadku. Na lyžiach tempo postupne zvyšujte. Pre rekreačných bežkárov je vhodnejší klasický štýl.

Nohy pracujú paralelne jedna vedľa druhej. Na upravených tratiach si môžete vyskúšať korčuľovanie. Ako už názov napovedá, pri tomto štýle nohami pohybujete rovnako ako na korčuliach.

VYBERTE SI SPRÁVNE

Pre rekreačného bežkára sú vhodné lyže približne o dvadsať centimetrov dlhšie ako jeho výška. Pri voľbe ich ohybnosti vám pomôže malý test. Keď sa na lyže postavíte približne v strede, musí pod nimi prejsť list papiera. Ideálne je, keď sa vyberiete do špecializovanej predajne, v ktorej si hneď zakúpite viazanie i topánky. Výšku palíc si zvoľte tak, aby vám siahali po plece.

Ak sa chcete vyhnúť zo začiatku voskovaniu, poobzerajte sa po takzvanej lupienkovej sklznici. Okrem ľadovej stopy vás udrží v každom snehu. Tento druh bežiek sa označuje i pojmom turistické.

Pre bežca začiatočníka sú vhodné bežky aj z kategórie rekreačné či allround, teda kombinované. Rozdiely sú v ich šírke a zakončení. Zdravá rada! Najspodnejšiu vrstvu oblečenia musí tvoriť funkčná bielizeň, ktorá zabezpečí transport vlhkosti na povrch.

Nasleduje tenšia bavlnená či flísová mikina. Vrchnú vrstvu by mala tvoriť bunda a nohavice z nepremokavého materiálu, ktorý dýcha. „Počítajte s tým, že keď fúka vietor rýchlosťou desať metrov za sekundu, pociťujete dvojnásobne väčší chlad. Mínus desať vnímate ako mínus dvadsať,“ varuje MUDr. Alena Urvayová.

KDE NÁJDETE TRAŤ?

Ak vám neporadí skúsený bežkár vo vašom okolí, sadnite si za počítač. Informácie o väčšine bežkárskych tratí spolu so snehovými správami nájdete na stránkach www.nabezky.sk, www.bezkar.sk, www.holidayinfo.sk. Upravené trate sa nachádzajú aj v rámci väčších lyžiarskych stredísk. Medzi najpopulárnejšie miesta patrí Skalka pri Kremnici, Štrbské Pleso, Veľká Rača, Donovaly, Roháče, ale i Pezinská Baba.

.Autor: Katarína POSLUCHOVÁ