predplatne
 

Aj vy to cítite? Déčka máme po zime málo. Lekárka radí, čo podporí vstrebávanie

13.04.2018

Vitamín D získavame najmä zo slnka a po zime ho máme nedostatok. Ak telu chýba, trpí. Prečítajte si prejavy a tiež rady odborníčky, ako ho môžete opäť načerpať.

Naše telo si pýta vitamín D. Vybehnite preto von a načerpajte ho zo slnečných lúčov.

Naše telo si pýta vitamín D. Vybehnite preto von a načerpajte ho zo slnečných lúčov. Autor: Shutterstock.com

Po dlhej zime bez dostatočné slnečného svitu sa väčšina z nás teší z prvých teplých dní. Jar so sebou prináša možnosť obnoviť stratenú energiu, ale čo je ešte dôležitejšie, tiež získať chýbajúci vitamín D.

Slováci bez Déčka

Súčasná doba neumožňuje načerpať dostatok vitamínu D, ako to bolo v minulosti. Dôvodom je zmena nášho životného štýlu, ktorý na rozdiel od našich predkov nedovolí byť ľuďom na slnku dostatočne dlho, ako by to naše telo potrebovalo. Ide o celosvetový trend a Slováci v tom nie sú výnimka.

Týždeň zdravej pokožky: Príďte sa poradiť s odborníkmi

Pre nedostatok slnečného žiarenia chýba po zime až 80% slovenskej populácie dôležitý vitamín D. Ten sa totiž v pokožke tvorí z cholesterolu pôsobením ultrafialového žiarenia typu B. Medzi 90 až 95% vitamín D získavame priamo zo slnečných lúčov, ostatných 10 až 5% zo stravy,” hovorí Adela Penesová, lekárka a odborníčka na výživu zo Slovenskej akadémie vied.

Dodáva, že déčko chýba nielen tehotným a dojčiacim ženám, ktoré majú zvýšený energetický výdaj, ale všetkým ľuďom po zimných mesiacoch. Preto sa ho odporúča dopĺňať v primeranej forme vo výživových doplnkoch. A najmä, dostatočným pohybom na slnku aspoň 10 až 30 minút denne.  

O toľkoto zvyšuje riziko rakoviny kože jediné spálenie 

Pozitívne účinky

Vitamín D zohráva významnú úlohu pri vstrebávaní fosforu a vápnika v organizme, ktorý je dôležitý na správny vývoj kostí, chrupaviek a zubov. Okrem toho podporuje imunitný systém a metabolizmus, pôsobí blahodárne na liečbu kožných ochorení a je prevenciou proti rakovine a cukrovke. Má vplyv na normálny vývoj a funkciu mozgu i srdca.

Takto rozpoznáte nebezpečné znamienka! 

Dvojitá dávka

V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však skúmaním dospeli k záveru, že naše telo potrebuje minimálne 2000 IU denne (medzinárodná jednotka pre vyjadrenie množstva vitamínov). A to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pohybe na slnku. Pri niektorých chorobách je táto dávka až dvojnásobná. Ide o takzvané autoimúnne ochorenia, ktoré zabraňujú vstrebávaniu vitamínu D v tenkom a hrubom čreve.

„Aby vitamín D v tele pôsobil, je nevyhnutná správna funkcia čriev, pečene a obličiek, ale aj transportných proteínov, ktoré prenášajú tento vitamín v tele,” hovorí odborníčka. Vyššie dávky by mali užívať aj ľudia so sklerózou multiplex a pri rakovine prsníka.

 
Zdroj foto v texte: Shutterstock.com​

► Len slnko na vitamín D nestačí: TOTO by mali deti jesť

Na vine sú gény

Existujú však prípady ľudí, ktorí hoci si déčko dopĺňajú výživovými doplnkami a sú dostatočne na slnku, majú chronicky nízku hladinu vitamínu D. „Na správnu funkciu vitamínu D v tele sú potrebné jeho receptory a tie môžu niektorým ľuďom chýbať. Je to podmienené aj geneticky. Obyvatelia mnohých krajín s viac ako 300 slnečnými dňami do roka paradoxne majú nedostatok vitamínu D práve pre mutácie v receptoroch. Ide napríklad o krajiny ako Saudská Arábia alebo Spojené arabské emiráty,” spomína kuriozitu lekárka Penesová.

Potrebuje sparinga

„Čo sa však málo vie, že ak chceme telu dodať vitamín D kvôli vstrebávaniu vápnika, tak je potrebné prijímať aj špecifický vitamín K2. Ak dopĺňame len vitamín D3, vápnik sa môže ukladať do tkanív mimo kostí, napríklad do stien ciev, a to je zle,” upozorňuje. 

Slnečné lúče v horúčavách nepodceňujte! Pália aj cez okno, varuje lekárka

Kde ho načerpať

O tom, či máte nedostatok vitamínu D, sa dozviete až z rozboru krvi. Ale pozor, dá sa ním aj predávkovať. Ide totiž o vitamín rozpustný v tukoch, podobne ako vitamíny A, E a K.

„V koži vzniká vitamín D3, z jedla získavame vitamín D2. Jeho zdrojom sú napríklad mliečne výrobky, vajíčka, ryby ako losos alebo makrela, pričom jedna porcia (100 g) obsahuje približne 400 až 500 IU vitamínu D3. V USA sú vybrané potraviny ako mlieko, pomarančový džús či jogurty umelo obohatené o vitamín D. V Európe ide o niektoré stužené pokrmové tuky,” vysvetľuje Penesová.

Najvhodnejšie je však dopĺňať déčko pohybom na slnku, no záleží od typu pokožky aj krémov. Ak má opaľovací krém vyšší faktor ako SPF 8, žiadny vitamín D sa už nevytvorí. „Aj ultrafialové umelé svetlo je síce zdrojom vitamínu D, no nezdravým, a preto nevhodným.”

Bude vás zaujímať:

Autor: Nina Haceková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Tento vírus mieri priamo do srdca. Spustí infarkt, ak urobíte bežnú chybu

Tento vírus mieri priamo do srdca. Spustí infarkt, ak urobíte bežnú chybu

včera
Zdá sa vám viróza málo závažná? Nemusí byť, ak si konečne ľahnete a poriadne umyjete ruky. Čítať viac
 
Niekedy stačí mihalnica v oku. Rozpoznáte vred na rohovke?

Niekedy stačí mihalnica v oku. Rozpoznáte vred na rohovke?

včera
Stačí, že si pred spaním zabúdate vybrať kontaktné šošovky alebo sa s nimi kúpete. Možno vám niečo padlo do oka alebo ste sa poškriabali.... Čítať viac
 
Zistili vám zvýšené onkomarkery? Nemyslite hneď na rakovinu. O čo ide?

Zistili vám zvýšené onkomarkery? Nemyslite hneď na rakovinu. O čo ide?

13.12.2018
Onkomarkery sú produkty nádorových buniek, ktoré sa uvoľňujú do krvi. Zhoršené výsledky môžu zaznamenať aj zápal v tele. Čítať viac
 
VIDEO: Zhoršil sa vám zrak? Aj migrén vás môže zbaviť plastický chirurg

VIDEO: Zhoršil sa vám zrak? Aj migrén vás môže zbaviť plastický chirurg

11.12.2018
Operácia horných viečok nie je len o kráse a omladnutí. „Zlepšuje zrak a jedna technika dokonca pomáha aj pri čelových migrénach,"... Čítať viac
 
Po chrípke rýchlo fit? Vedci varujú pred veľkou chybou. Robíme ju všetci

Po chrípke rýchlo fit? Vedci varujú pred veľkou chybou. Robíme ju všetci

09.12.2018
Hoci bez antibiotík, liečiť sa musíte. Hlavne vypnite budík a vetrajte. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Aj vy to cítite? Déčka máme po zime málo. Lekárka radí, čo podporí vstrebávanie
Nina Haceková