predplatne
 

Trpíte bolesťami chrbtice? Naučte sa správne sedieť

08.06.2013

Takmer každý človek mal aspoň raz za život problémy s chrbticou. Bolesťami „krížov“ pravidelne trpí až 25 % osôb vo veku 30 až 50 rokov a ich výskyt sa zvyšuje s pribúdajúcim vekom. Opakujúce sa bolesti chrbta sú jasným signálom organizmu, že dlhodobo niečo robíme nesprávne.

Bolesti chrbtice a krížov nie sú príjemné a obmedzujú váš život.

Bolesti chrbtice a krížov nie sú príjemné a obmedzujú váš život.Autor: Profimedia.sk

Jednou z najčastejších príčin bolesti chrbta je porucha funkcie svalov. Svaly zabezpečujúce sedenie sa dlhodobým zaťažovaním a nesprávnym sedením skracujú. Naopak, svaly, ktoré majú na starosti dynamický pohyb, ochabujú. Medzi týmito skupinami svalov tak pomaly dochádza k nerovnováhe, čo môže mať za následok nesprávne postavenie jednotlivých častí pohybového aparátu. Dlhodobým nesprávnym zaťažovaním medzistavcovej platničky môže dôjsť k jej poškodeniu, čo je vysunutá platnička alebo zaseknutá chrbtica.

S chrbticou na péenku

Náhlu bolesť v chrbtici nezaviní jedno rýchle otočenie hlavou alebo zdvihnutie ťažkého bremena. Bolesti sú výsledkom dlhodobého zanedbávania a macošského správania sa ku chrbtici a chrbtovým svalom. Chybou je, že odhodlanie cvičiť trvá len dovtedy, pokým chrbát bolí. Len čo sa skončí „péenka“, skončí sa aj každodenné trénovanie cvikov predpísaných rehabilitačnou sestrou.

Bolesti sú jednou z najčastejších príčin hospitalizácií a práceneschopnosti. „Dlhodobá práceneschopnosť znižuje šancu návratu do práce, čo zhoršuje psychický stav pacienta a šancu na dlhodobé zlepšenie zdravotného stavu. Navyše, vysoká spotreba liekov od bolesti u týchto pacientov môže spôsobiť ďalšie poškodenie zdravia,“ povedal MUDr. Peter Makara, MPH, všeobecný praktický lekár.

Najčastejšie príčiny bolesti v chrbtici sú neprimeraná a asymetrická záťaž - statická či kinetická, nadváha, nedostatok správneho pohybu. „Neustále jednostranné preťažovanie svalstva, pridlhé sedenie, nerovnomerné zaťažovanie a neopatrné pohyby alebo naopak, úplný nedostatok pohybu postupne vedú k zmenám svalového „korzetu“ a chrbtice, ktoré sa jedného dňa prihlásia v podobe „seknutia“,“ povedal neurológ MUDr.Ivan Buran, PhD.

Naučte sa sedieť

Vhodnou prevenciou problémov s chrbticou je dodržiavanie tzv. posturálnej životosprávy. Najtypickejším príkladom je správne sedenie. Hovorí sa, že človek tretinu svojho života prespí. Takmer určite potom ďalšiu tretinu presedí. Sedenie je pritom na rozdiel od ležania statickou záťažou, ktorej by sme sa v podstate mali vyhýbať.

Ak sa však posnažíme, sedenie prestane byť „rizikovým“. Ako to docieliť? Správnym podoprením chrbtice. Sklon operadla by však nemal byť presne 90 stupňov, ale ideálne 100° – 110°. Kým os trupu by s nohami nemala zvierať pravý uhol, o jeho dodržanie by sme sa mali snažiť pokiaľ ide o chodidlá s predkolením a tiež predkolenie so stehnami. Vhodný je tzv. chlapský sed so široko rozkročenými nohami.

Práve dlhodobé a nesprávne sedenie za počítačom je častým dôvodom bolestí chrbta.

Foto: Sxc.hu

 

Každý, komu je jeho medzistavcová platnička v driekovej oblasti milá, sa práve podvedome pomrvil na stoličke a napravil svoje krivé sedenie s guľatým chrbtom. Pokúste sa o správny sed s chránenou pozíciou chrbtice zakaždým, keď si sadáte. Skontrolujte „svoje uhly“ a pokúste sa nezotrvať dlho v jednej polohe. Ak ste v práci odsúdení na niekoľkohodinové sedenie, či už za počítačom, za pultom alebo za prístrojom, skúste si aspoň z času na čas sadnúť na fitloptu alebo PC vankúš.

Dnes je už k dispozícii množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Takéto sedenie umožňuje stimulovať tie svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame. Podporuje predovšetkým hlboké chrbtové svaly a neustálou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Dochádza tak k optimálnemu postaveniu nervovej, svalovej a kostrovej sústavy.

Taktiež netreba zabúdať ani na sedenie za volantom, najmä pri dlhších cestách. Vtedy dbajte najmä na postavenie driekovej chrbtice, pretože pri nesprávne zohnutom chrbte je klinovito deformovaná medzistavcová platnička dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi. Polohu driekovej chrbtice zvoľte tak, aby sa opierala v mieste, kde sa najviac ohýba dopredu.

Predchádzanie bolesti

Za pilates, ako účinnú metódu cvičenia, môže naša za počítačom sediaca, pohybu vyhýbajúca sa generácia vďačiť mladíkovi menom Joseph H. Pilates, ktorý sa na konci 19. storočia rozhodol bojovať proti ochoreniam, ktorého ho sužovali, po svojom – zlepšovaním svojej fyzickej kondície. Pilates bol presvedčený, že vtedajší moderný životný štýl, nesprávne držanie tela a zlé dýchanie boli príčinou „chabého“ zdravia. Začal preto študovať anatómiu ľudského tela a popritom neustále pracoval na zlepšovaní svojej fyzickej sily. Vytvoril tak metódu cvičenia, ktorá telo posilňuje, vypína i vyvažuje.

Pilates v sebe spája unikátnu kombináciu cvikov, fókus na tzv. „stred tela“, sústredenosť mysle, presnosť a plynulosť pohybov, schopnosť kontroly vlastného tela a efektívne dýchanie. Pri pravidelnom a dlhodobom vykonávaní má tento jedinečný mix mnoho nesporných výhod pre naše telo:

• zapája a precvičuje všetky časti tela rovnomerne

• zlepšuje pohyblivosť kĺbov a pružnosť svalov

• zlepšuje chybné držanie tela

• zlepšuje celkovú ohybnosť tela

• pomáha predchádzať vzniku zranení a chronickej bolesti chrbta

• zlepšuje koordináciu a koncentráciu

• posilňuje nielen telo, ale príjemne osvieži aj myseľ

Pilates je dnes považovaný nielen za populárne fitnes cvičenie, ale aj za výborný doplnok tréningov vrcholových športovcov, či účinnú formu rehabilitácie.

Bolesť chrbta

Viac o bolestiach chrbtice si prečítajte v encyklopédii zdravia.

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť chrbta ...viac Chrbtica ...viac
Autor: izdravie.sk
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Holé členky + mráz = reuma?  Lekárka vysvetľuje vzťah chladu k móde odhalených nôh

Holé členky + mráz = reuma? Lekárka vysvetľuje vzťah chladu k móde odhalených nôh

23.02.2020
Väčšina tínedžerov a mladých ľudí sa nezamýšľa nad tým, či sedenie na studenom múriku, holý chrbát pod krátkou bundičkou či odhalené... Čítať viac
 
Varovné signály srdca a ciev. Týchto 30 si omylom spájate s problémom inde v tele

Varovné signály srdca a ciev. Týchto 30 si omylom spájate s problémom inde v tele

23.02.2020
Pálenie záhy, únava i priberanie môžu byť nenápadné príznaky chorého srdca. Ešte čakáte? Čítať viac
 
Nová metóda odhaľovania karcinómov: Rakovinu hrubého čreva potvrdí aj bez kolonoskopie

Nová metóda odhaľovania karcinómov: Rakovinu hrubého čreva potvrdí aj bez kolonoskopie

21.02.2020
Kým kolonoskopia dokáže zachytiť aj najmenšie polypy, výrastky predchádzajúce vzniku ochorenia, nová metóda pracuje na úplne inom... Čítať viac
 
6 rakovín, ktoré by ste štíhlejší nedostali. S obezitou verte lekárovi, nie diétam

6 rakovín, ktoré by ste štíhlejší nedostali. S obezitou verte lekárovi, nie diétam

20.02.2020
Obezita nie je chybou krásy. Je to chronické ochorenie s vážnymi zdravotnými následkami, ktoré patrí do rúk lekára. Čítať viac
 
Od diagnózy len 5 rokov života. Táto choroba je horšia ako rakovina, ako zakročiť?

Od diagnózy len 5 rokov života. Táto choroba je horšia ako rakovina, ako zakročiť?

19.02.2020
Desíte sa rakoviny? Srdcové zlyhávanie zabíja do piatich rokov. Ako sa prejaví, že hrozí aj vám? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Trpíte bolesťami chrbtice? Naučte sa správne sedieť
izdravie.sk