predplatne
 

Keď vám srdce správne bije: Viete, aký je ideálny pulz?

20.07.2010

Hodnotu svojho krvného tlaku zrejme poznáte. Viete však, aký máte pulz? Čo je ešte norma a kedy by ste mali spozornieť? Ak vám bude srdce biť rýchlejšie dlho, poškodí sa. A čo ho v lete môže nebezpečne spomaliť?

Hodnotu svojho krvného tlaku zrejme poznáte. Viete však, aký máte pulz?

Hodnotu svojho krvného tlaku zrejme poznáte. Viete však, aký máte pulz?Autor: Profimedia

Na krku, zápästiach či v slabinách si nahmatáte pulzovú vlnu. Prenáša sa po veľkých tepnách do každého orgánu a ak tepna vedie pod povrchom kože, môžete ju cítiť. Pulzová vlna vzniká pri stiahnutí ľavej komory a je vlastne odrazom tepu srdca. Pulz citlivo reaguje na potreby tela. Zrýchľuje sa pri fyzickej záťaži, pretože organizmus má vtedy väčšie nároky na prísun kyslíka. Na jeho rýchlosť vplývajú aj nervové impulzy. Preto je vyšší v strese, strachu a očakávaní niečoho nepríjemného. V jednu minútu si nameriate pulz sedemdesiat, o dve minúty jeho hodnota môže vzrásť na deväťdesiatpäť úderov.

Spočítajte si ho správne 
Merajte ho v absolútnom pokoji a určite nie v práci. Pracovné prostredie skresľuje výsledok. Pred meraním potrebujete minimálne päťminútový pokoj. Nesmiete čítať, telefonovať, pracovať, ani byť nervózny, podráždený a príliš vytešený. Ak to všetko splníte, mali by ste dosiahnuť reprezentatívne hodnoty pulzu. Zapnite stopky a pulz si merajte celú minútu. Alebo použite skrátenú verziu merania. Počet úderov srdca rátajte pätnásť sekúnd a výsledok vynásobte štyrmi. Konajte tak, samozrejme, len vtedy, ak nemáte možnosť odmerať si ho pomocou tlakomeru. Tie modernejšie túto možnosť ponúkajú.

Pulz máte okolo 60

JE TO IDEÁLNE
Kedysi sa za zdravý považoval pulz sedemdesiat až osemdesiat úderov za minútu. „V súlade s novými poznatkami sme skorigovali ideálne hodnoty pulzovej frekvencie. Optimálne je, ak sa pohybujú okolo šesťdesiatky,“ tvrdí prof. MUDr. Robert Hatala, PhD., prednosta oddelenia arytmií a kardiostimulácie z Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave. „Výsledky veľkých epidemiologických štúdií totiž potvrdili, že dlhší život sa spája s nižšími hodnotami pulzu v pokoji. Keď srdce pracuje na nižších otáčkach, menej sa opotrebováva a viac vydrží.“

Štúdie odhalili i ďalší negatívny vplyv rýchlejšej práce srdcového svalu. „Ľuďom s pulzom dlhodobo vyšším ako sedemdesiatpäť úderov za minútu hrozí až trojnásobne väčšie riziko srdcovo-cievnych chorôb,“ objasňuje profesor Hatala.

Pulz stúpol zo 70 na 93

NIE JE TO V PORIADKU
Oficiálne je zdravý pulz v pokoji od štyridsať do sedemdesiat, no keďže sa to málokedy podarí odmerať v absolútnom pokoji, tolerovaný je aj údaj okolo stovky. Nepatrí však k ukážkovým. „Ak pulz opakovane, minimálne päťkrát za sebou, v pokoji dosiahne hodnoty medzi deväťdesiat a stodvadsať, vyhľadajte lekára,“ odporúča profesor Hatala.

Čaká vás elektrokardiografické vyšetrenie. Odkryje, či netrpíte arytmiou – poruchou srdcového rytmu – alebo iným srdcovým ochorením, ktoré môže zrýchliť srdce. Ak neodhalí nič, pátranie po príčinách pokračuje. Môže to byť užívanie hormonálnej antikoncepcie, ochorenia štítnej žľazy, obezita, permanentný stres, ale aj nevhodný životný štýl. „Nedávno nás vyhľadal muž, ktorého pulz bol už dlhšie nad normou. Vysvitlo, že denne vypil desať až dvadsať káv a k tomu ešte niekoľko kolových nápojov. Nie div, že jeho srdce pracovalo omnoho intenzívnejšie. Dávky kofeínu musel výrazne obmedziť,“ prezrádza profesor Hatala.

Denne je zdravé vypiť maximálne tri kávy. Vtedy majú na srdcovo-cievny systém dokonca ochranný vplyv, rovnako ako čierny čaj alebo pohár červeného vína. „Obsahujú antioxidanty, ktoré chránia cievy pred škodlivým vplyvom cholesterolu.“

Zrýchlený pulz vám neublíži

NIE VŽDY
Vo výhode sú mladší. Ich srdce znesie dlhodobejšie rýchlejšiu aktivitu. Je to však individuálne a určite sa na to nespoliehajte.
„Ak ste mladý a vyšetrenia nepotvrdia srdcové ochorenie, obvykle nedostanete lieky. Najprv upravíte životný štýl. Keď máte nadváhu, mali by ste schudnúť. Obmedziť kávu, kolové nápoje a cigarety. No tie nie nárazovo. Keby silní fajčiari odrazu prestali fajčiť, kardiovaskulárny aparát na to môže zareagovať ďalším vzostupom pulzu.“

K najprospešnejším opatreniam patrí relax a pohyb. Nedvíhajte však vo fitkách ťažké závažia, srdce posilní a upokojí iba aeróbná aktivita. „Ideálna je rýchla chôdza, ktorej venujete aspoň štyridsať minút štyrikrát týždenne. Kráčajte rýchlosťou šesť kilometrov za hodinu,“ radí odborník. Aj dvadsaťminútové prechádzky však srdcu pomôžu. Ale so športom to nepreháňajte. „Srdce veľmi aktívnych a profesionálnych športovcov vo zvýšenej miere ohrozujú poruchy srdcového rytmu, hlavne po šesťdesiatke. Dnešní vrcholoví športovci totiž dosahujú extrémne výkony, ktoré už so zdravím nemajú nič spoločné a srdce v dlhodobom horizonte skôr poškodzujú.“   

Ak srdce nespomalí úprava životosprávy, na rad prídu lieky. Obvykle zo skupiny betablokátorov. „Zrýchlený pulz síce bezprostredne neohrozuje život, no zvyšuje riziko srdcovo-cievnej príhody. Nasadenie liekov sa však snažíme maximálne oddialiť, pretože zvyčajne ich treba brať doživotne. Hoci neodstraňujú priamu príčinu rýchlejšieho pulzu,“ vysvetľuje profesor Hatala, ktorý si pochvaľuje aj najnovší liek. „Znižuje frekvenciu elektrických výbojov buniek, ktoré riadia činnosť srdca. Pulz sa preto zníži.“ Betablokátory však nenahradí. „Len tie dokážu minimalizovať pôsobenie stresových hormónov na niektoré orgány vrátane srdca, čím ho chránia pred ďalším poškodzovaním,“ dodáva profesor.

Pulz opakovane dosahoval hodnoty vyše 100, hoci ste nič necítili

JE TO ČASTÝ JAV
Nebolí, nevyráža dych a nespôsobuje nevoľnosť. Obvykle zrýchlený pulz odhalíte náhodne pri meraní krvného tlaku. „V praxi sa stretávame s mladými ženami, ktoré majú pulz stoštyridsať. Odchýlku zachytí gynekológ pri vyšetreniach súvisiacich s tehotnosťou. Dovtedy ženy nič netušili. Nemusí to znamenať nič zlé, no ak to trvá pridlho, srdce sa môže unaviť,“ upozorňuje profesor Hatala.
O niečo vyššie hodnoty pulzu sú tolerované u žien. „Ťažko povedať, s čím to súvisí, možno s tým, že sú emotívnejšie,“ priznáva kardiológ a pridáva ešte jeden zaujímavý poznatok. „Vie sa, že čím má človek nižší pulz, tým má lepšie predpoklady na dlhší život. Neplatí to pri ženách. V priemere mávajú rýchlejší pulz ako muži, pritom žijú dlhšie. Ženské srdcia majú záhady, ktoré nevie vysvetliť ani moderná medicína.“

Búši vám srdce, ale nemáte zrýchlený pulz

NA VINE JE TLAK
Stáva sa to často a pomáha k tomu fakt, že ťažkosti pociťuje hlavne v polohe ležmo a večer. „V tom prípade však ide skôr o príznak vysokého krvného tlaku. Podobný jav registrujú pacienti, ktorí užívajú lieky na jeho zníženie, zvyčajne ráno. Večer ich účinok môže byť slabší, hoci účinkujú dvadsaťštyri hodín. Riešenie je jednoduché. Ak máte zvýšený tlak večer a ráno pred užitím lieku, stačí do liečby zaradiť večernú dávku lieku a nepríjemný príznak zväčša ustúpi,“ tvrdí odborník.

Rýchlosť pulzu závisí od telesnej výšky

NIE
Hodnoty pulzu súvisia s výkonnosťou srdca a s nárokmi organizmu na prekrvenie. Na rýchlosť má vplyv predovšetkým hmotnosť, nie vyšší vzrast. Ten má síce za následok rozmernejšie orgány. S tým však organizmus počíta a srdce sa na túto situáciu predpripraví, pretože má naprogramované, ako má správne pracovať. Iná situácia nastáva, keď priberiete. „Ak si na telo naložíte tridsať kíl navyše, už to nie je naprogramované. Srdce sa musí viac namáhať.“

Pulz máte pod 40, ale cítite sa dobre

NIE JE TO ZDRAVÉ
Problém hrozí predovšetkým vtedy, keď ste si bežne za minútu namerali sedemdesiatpäť úderov a zrazu pulz dosahuje hodnoty pod päťdesiat. „Častejšie je to vo vyššom veku, pretože po päťdesiatke sa i v zdravom srdci niektoré svalové bunky môžu nahradiť väzivovými. Výkonnosť srdca preto klesá,“ vysvetľuje profesor Hatala a k príčinám tohto stavu zaraďuje aj degeneratívne zmeny elektrického systému srdca, ktorý sa vekom opotrebúva. „Ďalším dôvodom môže byť poškodenie srdca vysokým krvným tlakom, ale aj vrodené ochorenia a myokarditída – zápal srdcového svalu. Najmä v letných mesiacoch sa pod tento jav môže podpísať aj borelióza,“ prezrádza kardiológ.

Aj pomalšie srdce je dôvod na vyhľadanie odborníka. „Nemusíte sa cítiť zle ani unavene. Vtedy netreba robiť nič. Ak vás však trápi sťažený dych či výrazná únava, potrebujete liečbu. Spomalený pulz upravia len kardiostimulátory. Implantujeme ich však až vtedy, keď medzi jednotlivými údermi srdca ubehnú aj tri sekundy. Pulz dosahuje okolo dvadsať úderov za minútu.“

Výrazne pomalší pulz je prípustný len v jednom prípade. U aktívnych športovcov. „Špičkoví cyklisti majú v pokoji len okolo tridsať úderov za minútu. Extrémnemu a pravidelnému tréningu vďačia za výkonnejší srdcový sval, nemusí sa častejšie zmršťovať.

Trénované srdce do krvného obehu pri jednom sťahu vypudí viac krvi ako srdce nešportovcov. O tom, že je to v poriadku, svedčí fakt, že pulz športovcov pri maximálnej záťaži dosiahne aj dvesto úderov za minútu. Srdce primerane reaguje na zvýšenú záťaž a prispôsobí sa jej. Pri chorobnom stave ani výrazná námaha nevyženie pulz nad sto úderov za minútu.“

Vekom sa pulz zvyšuje

NIE
Vyšší vek sa zvykne prejaviť skôr poklesom hodnôt pulzu. Môže ísť o takzvanú fibriláciu predsiení, arytmiu typickú pre seniorov nad sedemdesiat rokov. Postihuje až dvadsať percent. „Porucha môže spôsobiť mozgovú príhodu. Preto starším ľuďom odporúčam merať si nielen krvný tlak, ale aj pulz. Ak sa vám niečo nepozdáva, choďte za lekárom. Ak diagnózu potvrdí, možno dostanete lieky proti zvýšenej zrážavosti krvi,“ hovorí špecialista.

Vedeli ste, že...

… srdce u priemerne vážiaceho človeka každým sťahom vypudí 70 – 80 ml krvi, srdce športovcov 140 až 160 ml,
… pri najvyššej fyzickej námahe sa minútový objem krvi môže až päťnásobne zvýšiť,
… pri maximálnom športovom výkone môže srdce udrieť aj dvestokrát,
… srdce za minútu prečerpá 5-6 litrov krvi,
… poruchy srdcového rytmu si dnes vyberajú už štyridsiatnikov a päťdesiatnikov. Je to daň za hektický spôsob života.

Pulz sa od narodenia vyvíja, novorodencom udiera srdce rýchlosťou okolo 150-180 úderov za minútu. Vysoká pulzová frekvencia u detí súvisí s vyššími nárokmi vyvíjajúceho sa organizmu. Srdcový sval ešte nie je taký vytrénovaný na pumpovanie. Tento údaj sa postupne znižuje a na hodnoty typické pre dospelého človeka klesnú v období puberty. 

V tomto článku sa zaoberáme Srdce ...viac
Autor: Anka HNÁTOVÁ
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Bolí? Osteoporóza ničí najskôr chrbticu. Čo vás čaká na vyšetrení?

Bolí? Osteoporóza ničí najskôr chrbticu. Čo vás čaká na vyšetrení?

dnes
Osteoporóza začne kradnúť vápnik najskôr z chrbtice. Odhaliť ju môžete aj sami, stačí sa postaviť k stene a urobiť si čiarku. Čítať viac
 
Kurie oko sa nešíri, no len tak ľahko sa ho nezbavíte. Ako naň?

Kurie oko sa nešíri, no len tak ľahko sa ho nezbavíte. Ako naň?

včera
Zdá sa vám, že vás prst skôr bolí ako svrbí? Možno sa hlási o pozornosť kurie oko. Nebojte sa, nejde o vírusové ochorenie ako v prípade... Čítať viac
 
Probiotiká v podozrení vedcov: Vedľajšie účinky útočia na mozog

Probiotiká v podozrení vedcov: Vedľajšie účinky útočia na mozog

21.10.2018
Pozitíva probiotík pri užívaní antibiotík a črevných virózach sú zatienené. Viete o ich odvrátenej stránke? Čítať viac
 
Zlyhávate pri sexe? Výkonnejší penis je vedľajším účinkom špeciálnej liečby

Zlyhávate pri sexe? Výkonnejší penis je vedľajším účinkom špeciálnej liečby

20.10.2018
Až polovica päťdesiatnikov sa trápi, ale len 10 % mužov ide s erektilnou dysfunkciou k lekárovi. „Myslia si, že im už niet pomoci, ale... Čítať viac
 
Z nevinného kašľa vážna choroba. Do dvoch minút ju odhalí šikovná hračka

Z nevinného kašľa vážna choroba. Do dvoch minút ju odhalí šikovná hračka

20.10.2018
Alergiológom aj pacientom prístroj pomáha už pár rokov. Ale len niektorým. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Keď vám srdce správne bije: Viete, aký je ideálny pulz?
Anka HNÁTOVÁ