predplatne
 

Zlé sny vám môžu posilniť psychiku a pomôcť lepšie zvládať stresy bežného dňa

02.12.2019

Nočné mory určite nie sú príjemné. No ak ich občas zažívate, ste podľa odborníkov lepšie pripravení aj na zvládanie stresových situácií bežného života.

Ak zlé sny a nočné strachy nepresahujú isté limity, môžu byť prospešné pre vašu psychickú odolnosť.

Ak zlé sny a nočné strachy nepresahujú isté limity, môžu byť prospešné pre vašu psychickú odolnosť.Autor: Shutterstock

Vedci USA a Švajčiarska pomocou skenovania mozgov dobrovoľníkov zistili, že nočné mory a stresové situácie prežité v bdelom stave aktivujú rovnaké oblasti mozgu. Najprv dali pokusným osobám na hlavy snímacie elektródy a zisťovali, aké oblasti sa im aktivujú v čase, keď ich v snoch prenasledujú situácie strachu či nočné mory. Zistili, že ide o oblasti, ktoré ovládajú aj emócie. 

Trochu ticha a samoty vás znova naštartuje a podporí tvorbu mozgových buniek

Potom pomocou MR skúmali, aké oblasti mozgu sa ľuďom aktivujú, keď im premietajú negatívne či strach vzbudzujúce obrázky. Zistili, že ľuďom, ktorí častejšie zažívali nočné mory, zareagovali emocionálne mozgové oblasti výrazne rýchlejšie a efektívnejšie ako tým, ktorí žiadnymi zlými snami netrpeli. Akoby ich nočné strachy pripravili lepšie zvládnuť strach v bdelom stave. 

Odborníčka radí: Stres a úzkosť pod kontrolou. Ako byť psychicky fit?

Nočné desy školia mozog na odolnosť

Analýzou mozgovej aktivity účastníkov sme identifikovali dve oblasti mozgu, ktoré súviseli so strachom, ktorý sa objavil počas sna. Ide o časti mozgovej kôry insula cortex a cingulati cortex,“ uviedol neurovedec Lampros Perogamvros, vedúci vedeckého tímu. Odborníci zistili, že tí, ktorí trpeli nočnými desmi častejšie, dokázali lepšie zvládať nepríjemné emócie spojené so strachom aj v bežnom živote. Sny by sme mohli považovať za akési školenie pre naše bdelé reakcie.  Môžu nás pripraviť na to, aby sme lepšie čelili nebezpečenstvám v reálnom živote,“ myslí si Perogamvros.

Z nedostatku spánku sa vám zmenší mozog a myseľ zostarne rýchlejšie

Zároveň však uviedol, že takéto „školenie“ cez nočné desy nie je neobmedzené a má svoje limity. Ak vás nočné desy a stavy strachu často budia, spôsobujú vám nespavosť a zanechávajú negatívne emócie aj v bdelom stave, strácajú svoju prospešnú úlohu „citového regulátora“.

Podľa odborníkov by sa tieto zistenia dali v budúcnosti využiť na liečbu úzkostných porúch. 

Vidíme v snoch duchov a vystupujeme z tela? 5 zimomriavkových zážitkov, ktoré nevysvetlia ani vedci

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac
Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Je to žlčník, pankreas alebo dvanástnik? Bolesť vám napovie

Je to žlčník, pankreas alebo dvanástnik? Bolesť vám napovie

dnes
Zaprotestuje po ťažkom, mastnom či dráždivom jedle. Možno však máte v žlčových cestách kamienky a bolí preto. Pankreas sa ozve okolo... Čítať viac
 
Atopická dermatitída tlie aj pod kožou. Nesmiete sa škriabať. Lekár radí, čo pomôže

Atopická dermatitída tlie aj pod kožou. Nesmiete sa škriabať. Lekár radí, čo pomôže

včera
Môže ísť o vypuklý problém, ale aj nebadaný. Ani si nevšimnete, ak sa vás netýka. Čítať viac
 
Chorá pečeň nebolí. 12 tipov pre záchranu, už tri napravia veľké škody

Chorá pečeň nebolí. 12 tipov pre záchranu, už tri napravia veľké škody

12.12.2019
Pečeň ochorie oveľa skôr, ako si všimnete prvé príznaky. Prevenciou zabránite, že budete potrebovať novú. Čítať viac
 
Hrozí nám nová epidémia rakoviny. Príznaky štartujú na Vianoce, všimnite si oči

Hrozí nám nová epidémia rakoviny. Príznaky štartujú na Vianoce, všimnite si oči

11.12.2019
Aj tento rok sa bude u vás prehýbať štedrovečerný stôl od množstva jedla? Len aby ste nemuseli alarmovať sanitku. Čítať viac
 
Máte biele hrudky na mandliach? Čo pomôže?

Máte biele hrudky na mandliach? Čo pomôže?

11.12.2019
Zápach z úst a zvýšená tvorba smradľavých hrudiek sa objavujú pri angíne. Ak vám však otravujú život každý deň, problém bude niekde... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Zlé sny vám môžu posilniť psychiku a pomôcť lepšie zvládať stresy bežného dňa
Martina Palovčíková