predplatne
 

7 plážových pravidiel proti bolesti chrbtice a hlavy. Prečo je lepšie byť hore bez?

30.06.2019

Vraciate sa od vody s horšou bolesťou chrbta, ako ste tam išli? Aj relax musí byť poctivý.

Zhoďte vrch plaviek. Prezradíme, prečo sa to oplatí.

Zhoďte vrch plaviek. Prezradíme, prečo sa to oplatí. Autor: Shutterstock

Ak ste sa k vode vybrali na celý deň, v ľahu strávite možno aj toľko času ako v spánku. Povrch rozhoduje, či odídete dolámaní. Platia rovnaké zásady ako pri výbere matraca postele. Mäkký povrch ako piesok či nedostatočne nafúknutá nafukovačka vám ohne chrbticu do oblúka a medzistavcové platničky sa neprirodzene stlačia. Tvrdý betón chrbticu dostane do neprirodzenej polohy a dôjde k nesprávnemu podopretiu ramenných a bedrových kĺbov. Navyše im hrozí otlačenie. Ak máte problémy s krížovou časťou chrbta, ľahnite si radšej do mäkšieho, ako je piesok či tráva. Ak vás bolia lopatky či krčná chrbtica, skúste kamene, nezabudnite však na oporu krku. Pokojne aj nafukovaciu hračku, ale tak, aby bolo telo v jednej rovine.

11 tipov proti bolesti chrbtice a kĺbov. Do týždňa sa vám uľaví

Koľko tvrdosti chrbát unesie?

Čím ste ťažší, tým voľte tvrdší povrch na ležanie, aby vás dostatočne podopieral a neprepadávali ste sa. Čím ste vyšší, tým je pre vás vhodnejšia mäkká podložka. Hmotnosť totiž rozložíte na väčšiu plochu.

Hanbiť sa hore bez?

Šnúrka vrchného dielu zaviazaná okolo krku utláča svaly, čo môže viesť k bolesti hlavy, krčnej chrbtice a svalovým problémom. Uprednostnite modely s dvoma ramienkami. Čím širšie, tým lepšie, najmä ak máte veľké a ťažké prsia. Ak ležíte, hanba-nehanba, pokojne vrch vyzlečte. Na chrbte si dekolt zakryte trebárs uterákom, byť na bruchu totiž nie je dobrý nápad.

NAČO vám je pri vode vankúš?

Ak sa po zdriemnutí budíte dolámaní, pravdepodobne ste mali hlavu privysoko. Vankúš má krk podoprieť tak, aby chrbtica s hlavou boli v jednej línii. Ak nemáte poruke vankúš, poslúži vám zrolovaný uterák alebo nafukovacie detské koleso. Pozor, nemalo by byť nafúknuté na doraz. Ak vypustíte trocha vzduchu, lepšie sa prispôsobí vášmu telu.

Dať si plážovú masáž?

Ak trpíte chronickou bolesťou chrbta, lákavú ponuku náhodného maséra určite odmietnite. Nikdy neviete, či je naozaj certifikovaný odborník a vie, na akom mieste môže zatlačiť. Neriskujte ani s chrbtom zdravým ako ryba. Neodborná masáž je vždy horšia ako žiadna!

Postupne či radšej rýchlo?

Ak máte svoj chrbát radi, voľte pozvoľný vstup do vody. Týmto spôsobom zmiernite rozdiel medzi teplotou kože vyhriatej od slnka a vody, do ktorej sa idete ovlažiť. Rozhodne do nej neskáčte ani nevbehnite zhurta. Čo krok, to zastávka na opláchnutie.

35 netypických zdravotných problémov, z ktorých viňte chrbticu: Od akné po nafukovanie

3x poloha

- na bruchu

je najhoršia, tým dupľom na pláži na tvrdých kameňoch. Krk máte v neprirodzenom uhle, ktorý vytvára záťaž aj pre zvyšok chrbtice, navyše si tlačíte kĺby a rôzne skupiny svalov. Ak pritom krčíte aj nohu, je to olej do ohňa. Vyvíjate nerovnomerný tlak na jednu stranu tela a tiež na hrudný kôš, čím obmedzujete dýchanie.

– na boku

je najpohodlnejšia spánková poloha pre väčšinu ľudí, na tvrdom povrchu na pláži však takto dlho nevydržíte. Nepodopierajte si hlavu rukou a nezabudnite si podoprieť krk vankúšom či uterákom tak, aby bola hlava v jednej rovine s telom. Medzi kolená vložte ďalší, aby boli na tej istej úrovni aj stehná s panvou.

+ na chrbte

je podľa odborníkov najzdravšia aj pri spánku, no záleží na morfológii vašej chrbtice. Ak je zaoblená a hlava vystupujúca mierne vpred, pod krkom by ste mali mať oporu. Na zmiernenie tlaku na zadok, bedrá a panvu si kolená podložte čímsi mäkkým, napríklad polovyfučanou loptou na hranie.

Keď zistíte, ako vplýva plávanie na telo, nebudete chcieť cvičiť na súši

Autor: dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Nasťa Kuzminová po šokujúcom ukončení kariéry: Odkryla tajomstvo úspechov, fotka napovie

Nasťa Kuzminová po šokujúcom ukončení kariéry: Odkryla tajomstvo úspechov, fotka napovie

15.10.2019
Kľúčový trik víťazstiev jednej z našich najúspešnejších šampiónov spočíva v drobnosti, ktorú možno robíte aj vy. Čítať viac
 
Máte doma tyrana? Viete, kam sa obrátiť pri domácom násilí?

Máte doma tyrana? Viete, kam sa obrátiť pri domácom násilí?

15.10.2019
Má váš partner sklony k žiarlivosti, narcizmu, má nízke sebavedomie, dá si alkohol či sa v jeho rodine vyskytlo násilie? Je to dosť varovných... Čítať viac
 
Nie ste padavky! Tipy, ako si pomôcť pri menštruačných kŕčoch

Nie ste padavky! Tipy, ako si pomôcť pri menštruačných kŕčoch

12.10.2019
Menštruačné bolesti vyradia každý mesiac z normálneho fungovania tisícky prevažne mladých žien. Pozor, ak sa začnú objavovať po... Čítať viac
 
Sex nie je najdôležitejším korením vzťahu. Rozpadne sa, ak nevnímate túto maličkosť

Sex nie je najdôležitejším korením vzťahu. Rozpadne sa, ak nevnímate túto maličkosť

11.10.2019
Americkí vedci prišli s prekvapivým zistením. Indikátor pevného vzťahu leží v niečom, čo sa s obvyklou predstavou o spokojnom manželstve... Čítať viac
 
7 obyčajných potravín, ktoré vám pomôžu v boji proti vráskam

7 obyčajných potravín, ktoré vám pomôžu v boji proti vráskam

10.10.2019
Pleť začne prirodzene starnúť už pred tridsiatkou. Proces však môžete spomaliť nielen správne zvolenými krémami, ale aj potravinami.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

7 plážových pravidiel proti bolesti chrbtice a hlavy. Prečo je lepšie byť hore bez?
dab