predplatne
 

Bolí vás chrbát? Pozrite sa, čo nosíte v taške a cez ktoré plece ju máte prehodenú

30.03.2020

V pondelok si prehodíte tašku cez plece a vybehnete z domu. V piatok vás trápia bolesti hlavy a stuhnutá šija. Akú hmotnosť by nemala presiahnuť vaša kabelka?

Za nepríjemnou bolesťou sa môže skrývať vaša kabelka.

Za nepríjemnou bolesťou sa môže skrývať vaša kabelka.Autor: Shutterstock

Dámske kabelky často skrývajú celú domácnosť. Spoločnosť britských chiropraktikov zverejnila správu, že u žien sa za polovicou ťažkostí s boľavým chrbtom skrýva práve taška. Jej nosenie má výrazný vplyv na celý pohybový aparát. Samozrejme, platí to aj pre mužov, ktorí nosia kufrík či ruksak prehodený cez jedno plece. Že to inak nejde? Stačilo by vyložiť pár vecí či správne utiahnuť popruhy.

Trpí chrbát i kĺby

Koľko váži dámska kabelka? Odborníci zistili, že priemerne aspoň 3,5 kila, ale našli sa aj také, ktoré mali 9 kg. Ak nosíte takú záťaž na pleciach, vykoledujete si trvalé zdravotné ťažkosti. „Výsledkom môže byť vykrivenie chrbtice – skolióza. Potom vzniknú bolesti nielen chrbtice, ale aj kĺbov. Často sa pridružujú bolesti hlavy a pobolievanie na prednej strane hrudníka. Postupne sa môže zhoršiť aj dýchanie,“ upozorňuje ortopedička MUDr. Miroslava Beňová Baloghová. „Ak svaly preťažíte jednostranným nosením ťažkej kabelky, vznikne medzi chrbtovým svalmi nerovnováha. Chrbtica sa nesprávne zakrivuje a na preťažovanej strane svaly stuhnú. To vedie k podráždeniu ,trigger pointov‘ – spúšťacích bodov vo svaloch, ktoré vyvolávajú bolesť.“

Uľavte bolesti chrbtice teplom a bylinkami. Domáci kúpeľ má dôležité zásady

Nezaťažujte jednostranne

Chcete urobiť niečo pre svoj chrbát? Najprv skontrolujte, čo všetko nosíte v kabelke, a vyložte z nej nepotrebné veci. Dvojnásobne to platí, ak väčšinu dňa chodíte pešo a tašku máte na sebe ustavične zavesenú. Ideálne, ak si ju každý deň zbalíte nanovo. V časovej tiesni je to asi utópia. Minimálne sa však snažte neprihadzovať veci do tašky. Odľahčiť chrbát môže aj správne zvolený materiál. Rozličné textílie sú už dnes ľahšie než koža. Chrbát síce budete zaťažovať rovnako, či si kabelku len tak prehodíte cez plece, alebo si ju dáte krížom cez trup, vhodné je však striedať spôsoby nosenia. „Nebudete tak sústavne zaťažovať jednu stranu. Pomôže aj tvar ramienok. Pre chrbticu sú určite vhodnejšie širšie. Tlak sa rozloží na väčšiu plochu a svaly menej trpia,“ radí odborníčka.

VIDEO: Máte home office? Sedenie rozcvičte, zlenivejú bedrové kĺby aj chrbát

Bezbolestná móda

Ak nesiete z obchodu nákupné tašky, snažte sa rozložiť záťaž do obidvoch rúk. Platí to pre dámy i pre pánov. Chrbát tak skôr budete držať vystretý a svalstvo bude pracovať rovnomernejšie. V každom prípade by ste podľa odborníčky nikdy nemali nosiť na pleciach viac ako desať až 15 % svojej hmotnosti. Vhodnejšou alternatívou pre chrbát sú ruksaky. Našťastie, móda im praje, a tak nie sú doménou športovcov a školákov, ale ruksak si bez problémov môžete dať na chrbát aj do práce. Nikdy ho však nenoste prehodený len cez jedno plece. Tým jeho zdravotný efekt úplne potlačíte. Problémom je tendencia vložiť do batoha viac vecí ako do kabelky. „Odporúčam batohy s dvomi popruhmi, ktoré nastavíte na rovnakú dĺžku. Zatiahnite ich tak, aby ste mali batoh čo najtesnejšie pri chrbtici, tak znižujete jej zaťaženie,“ vysvetľuje doktorka Beňová Baloghová.

Najlepšiu tekutinu pre chrbát máte doma. Ako doplníte vodu do platničiek?

Beháte s ruksakom?

Batoh je praktická pomôcka aj pri športovaní. Idete behať, zoberiete si náhradné tričko, ľahkú bundu, vodu a hodíte ruksak na chrbát. Môžete s ním však behať? „Áno, ak si ho správne nastavíte. Najdôležitejšie je, aby nebol ťažší než desať percent hmotnosti vášho tela. Záťaž by mala byť rozložená rovnomerne,“ radí ortopedička. Aj keď budete dodržiavať zásady správneho nosenia tašiek, kabeliek, batohov, snažte sa aj pravidelne cvičiť. Zamerajte sa najmä na posilnenie nielen chrbtového, ale aj brušného svalstva. Pevné brucho pomáha udržať stabilný trup. Fyzioterapeut zhodnotí stav chrbta a usmerní vás, ktoré kompenzačné či spevňujúce cviky sú pre vás vhodné.

 

Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Bylinky podporia rast vlasov a spomalia aj ich mastenie. Viete ktoré?

Bylinky podporia rast vlasov a spomalia aj ich mastenie. Viete ktoré?

dnes
Pomôžu vám osviežiť farebný odtieň i vyživiť vlasovú pokožku. Základom je silný odvar. Čo zaberá na tvorbu mazu alebo lupiny? Po ruke... Čítať viac
 
Odborníčka radí: Rodili ste sekciou? Tipy, ako sa starať o jazvu po pôrode

Odborníčka radí: Rodili ste sekciou? Tipy, ako sa starať o jazvu po pôrode

včera
Máte na brušku jazvu po cisárskom reze? Pôrodná asistentka prezrádza, ako sa o ňu správne starať po návrate z nemocnice. Čítať viac
 
Ľahko si ich zameníte. 8 príznakov cyst na vaječníkoch vás môže zmiasť

Ľahko si ich zameníte. 8 príznakov cyst na vaječníkoch vás môže zmiasť

31.05.2020
Sú bežné, často zmiznú skôr, než si ich všimnete. No môžu tiež spôsobiť problémy, liečbu preto neodkladajte. Čítať viac
 
Ženský infarkt útočí potichu. Všímajte si varovné signály, kým nie je neskoro!

Ženský infarkt útočí potichu. Všímajte si varovné signály, kým nie je neskoro!

29.05.2020
Infarkt u žien má úplne iný priebeh než u mužov. Ich srdce nebije na poplach rovnako a príznaky často prehliadajú. Určite ide len o únavu?... Čítať viac
 
Pigmentové škvrny strašia najmä štyridsiatničky. Ako ich vznik spomaliť?

Pigmentové škvrny strašia najmä štyridsiatničky. Ako ich vznik spomaliť?

27.05.2020
Vznik hnedých pigmentových fľakov niekedy podporíte aj nevedomky. Vytiahnuť ich dokážu aj niektoré bylinky či kozmetika. Pomôžu... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Bolí vás chrbát? Pozrite sa, čo nosíte v taške a cez ktoré plece ju máte prehodenú
Katarína Posluchová