predplatne
 

Mýty a fakty o výžive počas dojčenia. Naozaj si musíte odoprieť?

16.04.2018

Okolo stravy dojčiacej mamy koluje priveľa teórií. Platí však staré známe - všetko s mierou a najmä so zdravým rozumom!

Materským mliekom dávate dieťaťu nielen výživu, ale aj svoje vitamíny. Čo robiť, aby vám nechýbali?

Materským mliekom dávate dieťaťu nielen výživu, ale aj svoje vitamíny. Čo robiť, aby vám nechýbali?Autor: Shutterstock.com

Ak dojčíte svoje bábätko, dávate mu zo seba to najlepšie. Okrem budovania imunity materské mlieko zabezpečuje dieťaťu všetky potrebné živiny a tiež tekutiny. Dojčenie je síce pre ženu prirodzený stav, ale aj obdobím, kedy potrebuje prijať viac energie a najmä dôležitých živín. Aká má byť výživa dojčiacej ženy a ktoré vitamíny by mala dopĺňať navyše?

4 TIPY na podporu dojčenia. Tieto ste ešte neskúšali

Poradí gynekológ   

Tvorba materského mlieka znamená, že vaše telo si žiada viac energie, ale aj tekutín. Dojčiaca žena, ktorá má pestrú a vyváženú stravu zvyčajne žiadne vitamínové doplnky nepotrebuje. Ide však len o ideálne prípady, a preto odborníci doporučujú, aby ste sa o užívaní vitamínov poradili so svojim gynekológom. Ten podľa rozboru krvi, ale aj zdravotného stavu ženy určí, čo má užívať alebo o aké jedlá má obohatiť stravu. Zvyčajne však dojčiacim matkám chýba vitamín C, vápnik a tiež železo. Preto je vhodné ich okrem pestrej stravy dopĺňať aj výživovými doplnkami.

Problém pre zuby

Príjem vápnika musí byť optimálny najmä u žien počas tehotenstva a dojčenia, predovšetkým pre riziko kostných a metabolických porúch u dieťaťa,” dopĺňa informáciu Adela Penesová, lekárka a odborníčka na výživu zo Slovenskej akadémie vied. Spomenutý vápnik a železo však môžu chýbať nielen dieťaťu, ale aj matke. Nedostatok vápnika sa odrazí napríklad na väčšej kazivosti zubov, chýbajúce železo zase spôsobuje málokrvnosť. „Ak sa u dojčiacej ženy zistí takzvaná anémia, lekár jej predpíše užívanie železa. Poprípade ďalších vitamínov, ktoré krvotvorbu ovplyvňujú, čiže kyselina listová a vitamín B12," dopĺňa. 

Len chcieť dojčiť nestačí. 6 pravidiel vám ho uľahčí rozbehnúť

Zdravé omega

Počas dojčenia sa zvyšuje potreba vitamínov rozpustných v tukoch A, D a E a tiež vitamínov skupiny B, vrátane kyseliny listovej. Z minerálov ide o vápnik, horčík, zinok, železo a jód. Tieto chýbajúce živiny môžete doplniť bohatšou a energeticky výdatnejšou stravou alebo sa spoľahnite na výživové doplnky určené pre dojčiace matky. Pre zdravý rast dieťaťa počas dojčenia je nevyhnutné, aby žena prijímala v jedle dostatok omega 3 mastných kyselín. Tie sa nachádzajú najmä v rybom tuku, ako rastlinná náhrada môžu byť ľanové, sezamové alebo olivové oleje,” vysvetľuje lekárka.

Zdroj foto v texte: Shutterstock.com

Jesť za dvoch

Neplatí však, rovnako ako aj počas tehotenstva, že by ste mala „jesť za dvoch”, pretože sa prejedanie samozrejme odrazí na vašej váhe. Energetický príjem dojčiacej ženy by nemal klesnúť pod 2000 kcal za deň. A tiež platí, že množstvo prijatej energie by malo byť približne o 500 kcal vyššie v porovnaní s nedojčiacou ženou.

Mýtus o vode

Jeden z častých mýtov je, že množstvo materského mlieka závisí od toho, koľko tekutín vypijete. Mnohí odborníci to však popierajú. Správny príjem tekutín za deň by mal byť 2 až 3 litre. Ak je horúco, treba samozrejme pridať aspoň pol až jeden liter navyše.

Bábätko na papanie budíte zbytočne. Čo radí pediatrička?

Niektoré bábätká trpiace kolikami, čiže bolesťami bruška, môžu reagovať na to, čo mama zje alebo vypije. Neodporúča sa preto piť džúsy a ovocné šťavy najmä z citrusov a exotického ovocia. Naopak dobré je piť dojčenskú vodu alebo čaje určené pre dojčiace matky. Pri bylinkách pozor, niektoré môžu znižovať laktáciu, iné naopak podporujú tvorbu materského mlieka - Senovka grécka alebo Benedikt lekársky.  

Zdravý rozum

Kým pri pití sa viete vzdať alkoholu, džúsov alebo obmedzíte kávu, pri jedle je to už zložitejšie. Problém je najmä množstvo teórií, ktoré sa o strave dojčiacej matky dozviete. Pravda je však taká, že netreba držať striktné obmedzenia v jedení, pretože by vám chýbali dôležité živiny. Dieťatko môže byť prvé týždne po narodení citlivé na to, čo mama zje, ale aj naopak nemusí byť vôbec. Preto sa riaďte inštinktom a najmä zdravým rozumom.

Nechce papať, je to reflux? Skúste osvedčené tipy

Zakázané potraviny

V prvých týždňoch pozorne sledujte, či na niektoré jedlo dieťa nezareaguje kolikami, plynatosťou alebo alergickou reakciou. Ak áno, potravinu vylúčte, ale nemusíte sa jej vzdať úplne. Po pár týždňoch ju môžete skúsiť zjesť opäť. O niektorých jedlách je však známe, že majú nadúvací účinok. Takže sa ich môžete preventívne aspoň v prvých týždňoch dojčenia vzdať. Ide o karfiol, borkolicu, fazuľu, hrach, kapustu, kaleráb, cibuľu a ďalšie. Bábätkám nemusí robiť dobre ani čierne korenie, tymián či niektoré šupky z ovocia, napríklad z jablka. Zo stravy aspoň dočasne vylúčte najznámejšie alergény, ako napríklad morské ryby, čokoláda, arašidy, citrusy a tiež sóju.     

Toxíny v mlieku

A je tu ešte jeden problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu materského mlieka. Ak ste sa rozhodli zhodiť pár kíl po pôrode, radšej zvoľte pomalší postup. Drastické diéty a extrémne cvičenie totiž uvoľňujú do mlieka toxické látky. Dôvodom je, že zatiaľ čo spaľujete zásoby telesného tuku, uvoľňujete zo seba aj toxíny. A to nielen z tela von, ale aj do materského mlieka.   

O vplyve cvičenia na materské mlieko sa dočítate v májovom čísle časopisu Zdravie, ktorý výjde 17. apríla. 

V tomto článku sa zaoberáme Dojčenie ...viac
Autor: Nina Haceková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Chcete antikoncepciu a nemáte ešte 18? Na TOTO sa pripravte

Chcete antikoncepciu a nemáte ešte 18? Na TOTO sa pripravte

dnes
Chystáte sa ku gynekológovi, aby vám predpísal antikoncepciu? Získať ju nie je také jednoduché, ale ani nemožné. Čítať viac
 
Zdravé TRIKY pre mladistvú krásu. Hýčkajte si ruky, prezradia veľa!

Zdravé TRIKY pre mladistvú krásu. Hýčkajte si ruky, prezradia veľa!

včera
Väčšinou si pokožku rúk všimnete, až keď ju začne sťahovať pocit sucha. Vašu pozornosť si však zaslúžia oveľa skôr. Čítať viac
 
Dara Rolins pre Zdravie: Musela som na to prísť sama!

Dara Rolins pre Zdravie: Musela som na to prísť sama!

24.09.2018
Dara Rolins (45) akoby dokázala to, čo doteraz nikto na svete, otočiť chod času. Z roka na rok vyzerá lepšie. No ako sa v skutočnosti... Čítať viac
 
11 ničiteľov plodnosti. Alebo nie? Takto sa klamete

11 ničiteľov plodnosti. Alebo nie? Takto sa klamete

24.09.2018
Desať až pätnásť percent dvojíc nemôže počať. Niektoré aj zbytočne pre nepravdy, ktoré strašia verejnosť. Čítať viac
 
Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

Odkaz Petry Vlhovej dnešným rodičom: Dve veci dá deťom iba šport

23.09.2018
Keď nie je sneh, jedna z našich najlepších lyžiarok si vystačí aj s vodou. Petra Vlhová (22) lyže skrátka miluje. Naučili ju kľúčové... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Mýty a fakty o výžive počas dojčenia. Naozaj si musíte odoprieť?
Nina Haceková