Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať
29. septembra 2016

Neviete, aký rozdiel je medzi balančným a kompenzačným cvičením? Zistite, kedy ich máte zaradiť do tréningového programu.

Kompenzačné cvičenia sú vhodné pre trénovaných i netrénovaných ľudí. Ak nechodíte pravidelne cvičiť a máte sedavé zamestnanie jednostranne zaťažujte svalové skupiny. Objavia sa nielen bolesti v krčnej oblasti, ale svaly sa budú postupne skracovať a chrbát ohýbať. Rád si zahráte tenis alebo golf? V tomto prípade je zaťaženie jednostranné. Na pomoc si zoberte kompenzačné cvičenie. Zjednodušene možno povedať, že nimi vyrovnáte to, čo vám chýba.

chrbtica postačí vám jednoduchý cvik. Dajte ruky za hlavu, lakte smerujú do strán. Potom vyvíjate tlak dlaní na hlavu a naopak. Na záver sa jemne predkloňte a urobte úklon vpravo a vľavo. Kompenzácia je vhodná aj pre ľudí, ktorí športujú. Pri väčšine aktivít nie je telo zaťažené rovnomerne. „Ak len posilňujete a nenaťahujete sa, stuhnete ako lepidlo. Všetko vás bude bolieť. Naopak, ak ste ohybný a neposilňujete, začnú vás bolieť kĺby,“ upozorňuje trénerka Mgr. Eleonóra Kováčiková. „Pri kompenzačných cvičeniach si uvoľníte a natiahnete stuhnuté svalové skupiny a posilníte tie slabé.“ Do kompenzačných cvičení môžete okrem klasických naťahovaní a vyťahovaní zaradiť aj drepy, príťahy či vzpory.

Balansujte na plošinách

Balančné cvičenia sa trénujú na nerovnomerných balancujúcich plošinách. Môže ísť o bosu, fitloptu, extreme balance board alebo overball. Tento druh tréningu je vhodný, ak celý deň presedíte. „Ak máte sedavé zamestnanie, nemali by ste v posilňovni cvičiť v sede, ale v stoji či na jednej s vymenovaných balančných plošín. Napríklad bicepsové zdvihy s jednoručnými činkami sa dajú odcvičiť aj v stoji na bosu,“ radí trénerka. „Zapoja sa tak aj proprioreceptory na chodidlách, ktoré v sede nepoužívate.“ Najviac sa aktivujú, keď stojíte na balančnej plošine a zatvoríte oči.

Čítajte aj: Pokrivený chrbát: Je fitko pre skoliózu naozaj dobrý nápad?

.Autor: iZdravie.sk/ Katarína POSLUCHOVÁ

viac článkov
Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať
iZdravie.sk/ Katarína POSLUCHOVÁ