predplatne
 

Športová masáž je celotelová a pomôže vám zlepšiť výkon

31.05.2015

Správna športová masáž je na nezaplatenie. No ak vás trápi svalová horúčka, radšej ju o pár dní odložte.

Masáž je skvelým spôsobom , ako si uvoľniť stuhnuté telo.

Masáž je skvelým spôsobom , ako si uvoľniť stuhnuté telo.Autor: Profimedia.sk

Mnohí považujú športovú masáž za dynamickejšiu a niekedy až agresívnejšiu formu v porovnaní s klasikou. Nie je to však pravidlo. „Rozdiel medzi klasickou a športovou masážou je hlavne v prenose tlaku a rýchlosti vykonania hmatov,“ vysvetľuje masér Miroslav Jurák. „Techniky a základné hmaty sú takmer totožné. Využíva sa najmä trenie, miesenie, tepanie, chvenie a pohyb v kĺboch. Môže sa pridať aj lymfodrenáž, reflexné prvky, prípadne akupresúra.“

Rovnako ako pri iných typoch masáže odborník by nemal obísť úvodný rozhovor. Dôležité je, na akej úrovni sa športu venujete, ktoré aktivity vo vašom tréningu prevládajú, prípadne či sa pri nich objavili nejaké ťažkosti. Len po získaní týchto informácií môže masér alebo fyzioterapeut zvoliť presný a účinný spôsob masáže.

Naštartuje i uvoľní

Rozdiely v športovej masáži vznikajú aj podľa toho, či ju absolvujete pred výkonom alebo po ňom. Líšia sa v spôsobe vykonania. „Pred výkonom je vhodná dráždivá, teda povzbudzujúca, ale aj upokojujúca či lymfodrenážna masáž, ktorú však musíte absolvovať približne dvanásť hodín pred výkonom,“ približuje odborník. Upokojujúca masáž pred výkonom vás môže zbaviť prípadnej nervozity, trémy.

Vo väčšine prípadov však slúži na to, aby naladila organizmus na maximálny výkon. Akčných masérov možno vidieť aj počas dlhých tenisových zápasov, keď zachraňujú špičkových športovcov pred kŕčmi. V tomto prípade je ich úlohou odľahčiť napríklad nohy, ale nie do takej miery, aby sa svalstvo úplne uvoľnilo a oddychovalo. Musia sa pripraviť na ďalší výkon. „Asi po hodine oddychu po tréningu sa používa forma masáže, ktorá svaly uvoľní, detoxikuje a zregeneruje.“ Masáž po športovom výkone urýchli odplavovanie kyseliny mliečnej alebo histamínových látok.

Raz za týždeň

Športová masáž býva celotelová. „Začíname menej zaťažovanými svalovými partiami a postupne prechádzame k tým väčšmi zaťaženým,“ hovorí Miroslav Jurák. „V prípade veľmi zaťažovaných svalových skupín odporúčam ako prvú klasickú lymfodrenážnu masáž.

Tým pomôžeme svalom, aby sa zbavili škodlivých látok. Až potom vykonáme športovú masáž.“ V ideálnom prípade by mala masáž trvať približne päťdesiat minút až hodinu a pol. Vždy sa však dá po vzájomnej dohode upraviť podľa individuálnych potrieb. Aby mala športová masáž správny účinok, mali by ste si na ňu nájsť čas raz za týždeň.

Svaly potrebujú regeneráciu

Zdá sa vám športová masáž pre rekreačného športovca zbytočná? Určite nie. Môže vás zachrániť pred zranením. Pomôže vám vyrovnať jednostranné zaťaženie, ktoré pri niektorých športoch vzniká, prípadne ktoré získate vinou zlých technických návykov či už pri posilňovaní, bicyklovaní, tenise, futbale, alebo pri behaní. „Ak sval odborne ošetríme, znižuje sa riziko svalových zranení,“ potvrdzuje masér. „Ak svalstvu nevenujete dostatočnú pozornosť zameranú na regeneráciu alebo na výživu, postupne sa poškodí. Masáže svalov sa využívajú aj v rámci rehabilitácie po zraneniach, urýchľujú liečbu.“

Zlepšovanie výkonov si vždy vyžaduje aj správny oddych, len tak sa organizmus pripraví na ďalšiu záťaž. Ak napríklad absolvujete upokojujúcu masáž po skončení výkonu, je ideálne, ak po nej neabsolvujete žiadnu náročnú fyzickú aktivitu. V krajnom prípade si doprajte aspoň polhodinový odpočinok.

Nielen nasucho

Napadlo vám, že si dáte vymasírovať boľavú svalovú horúčku? To nie je najlepší nápad. V tomto prípade sa športová masáž neodporúča. Lepšie je nechať sval odpočinúť a prirodzene sa zregenerovať. Pozitívny efekt masáže znásobia emulzie, ktoré sa využívajú. Tvorí ich väčšinou voda a olej. „Majú rôzne účinky. Hrejivé, chladivé či liečivé. Čo sa týka olejov, pri športovej masáži tvorí základ parafínový olej.

Môže sa doplniť širokou škálou arómoterapeutických olejov,“ dodáva Miroslav Jurák. Hrejivé emulzie sa využívajú najmä pred športovým výkonom na takzvané pohotovostné masáže. Môžu pomôcť aj v mrazivejšom počasí. Zahriate svaly sú odolnejšie proti zraneniam a kŕčom. Chladivé pôsobia osviežujúco. Odstránia únavu a zachránia vás aj v horúcom počasí.

Dotyky pre zdravie: Prečo by ste mali ísť na masáž?

Autor: ZDRAVIE/ Katarína Posluchová
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

Reportáž z kolísky meditácie: Magdaléna sa učila od majstrov

17.09.2017
Ľudia meditujú, aby našli vnútorný pokoj, zbavili sa depresií či zlepšili sa v učení. Alebo len tak zo zvedavosti – ako ja. Čítať viac
 
Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

Zdravá jesenná dovolenka i pre starších

22.08.2017
Vybrať sa v septembri na dovolenku má aj svoje zdravotné benefity. Nevystavujete telo až takým extrémnym teplotám a vaša pokožka... Čítať viac
 
RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

RECEPT pre milovníkov zdravých sladkostí: Ovocné cookies z ovsených vločiek

06.04.2017
Nabite sa energiou a endorfínmi hneď po prebudení. Kto by sa netešil na sladké voňavé cookies. Či už ako motivácia, prečo vyliezť z postele... Čítať viac
 
Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

Tip na večeru: Dnes si pripravte zapečenú dobrotu. Zdravšie to už ani nejde

04.04.2017
Premýšľate nad ľahkým jedlom? Máme pre vás recept, ktorý je pre dnešný deň ako stvorený. Ospevuje mrkvu, vitamínovú superhrdinku.... Čítať viac
 
FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

FOTO: Črty tváre prezrádzajú veľa. Neistotu či tvrdohlavosť tak ľahko neskryjete

04.04.2017
Podľa čínskeho učenia ľudia prirodzene reagujú na tváre druhých bez toho, aby si to uvedomovali. Aj tvar obočia či vystúpenie brady... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Športová masáž je celotelová a pomôže vám zlepšiť výkon
ZDRAVIE/ Katarína Posluchová