Rituál zdravia na každý deň: Postačí 30 sekúnd a pocítite uvoľnenie!
12. mája 2016

Ak budete správne dýchať, budete dlho žiť, hovorí sanskritské príslovie. Celá veda, ktorá vás odbremení od napätia na kolotoči povinností, pramení práve z dychu.

Neviete, kde vám hlava stojí, ste pod tlakom, ponáhľate sa s rýchlym splnením povinností a a ani si neuvedomíte, ako strnulo sedíte. Plecia máte zdvihnuté, mračíte sa a každý váš dych je povrchný. Telo ovplyvnené stresom nedýcha dostatočne. Máme pre vás zdravú radu, ktorá by sa mala stať vašim každodenným rituálom. Aby ste nezabudli, napíšte si ju na lístoček a položte na viditeľné miesto vášho pracovného stola, prípadne si môžete nastaviť pripomienku v mobile. Stačí jednoduché heslo: "UVOĽNI SA A PREDÝCHAJ!"

Čítajte aj: Úsmev ako liek: 5 dôvodov, prečo je smiech najlepšou terapiou zdravia

Ako na to?

Minimálne trikrát denne venovať vášmu dychu tridsať sekúnd nemôže narušiť váš pracovný výkon. Práve naopak. Bude sa vám po nich lepšie premýšľať, koncentrovať a neviete si predstaviť, akú službu len pár hlbokými nádychmi a výdychmi urobíte svojmu zdraviu.  

VIDEO: 4 východné meditačné techniky. Odstránia nervozitu aj zlý spánok

Najskôr spustite plecia a prekrvte si ruky ich pretrasením. Odvráťte zrak od monitora vášho počítača (prípadne akejkoľvek práce, ktorú vykonávate) a zamerajte ho do diaľky. Najlepšie urobíte, ak sa postavíte, ponaťahujete a obrátite smerom k oknu. Dýchajte nosom a uvoľnite tvárové svaly, akoby ste chceli začať šepkať. Uvoľnenú majte aj bránicu, vnímajte okolie rebier. 

  • Položte si ruku na brucho, zhlboka sa nadýchnite tak, aby sa nadvihlo a postupne dych smerujte k hrudníku, až budete mať pocit, že sa dostal do okolia hlavy. Postupne vydychujte smerom nadol, späť ku bránici. Zopakujte trikrát. Pre väčšie uvoľnenie zatvorte oči a predstavte si pred sebou krásnu prírodnú scenériu. 
  • Druhý nádych a výdych sa začína na hrudníku. Položte si naň ruku a vnímajte, ako sa nadvihuje. Tentokrát hlboký nádych smeruje od pľúc a prechádza postupne k brušku. Výdych zakončite opäť na hrudi. 

 


Ilustračná foto: Profimedia.sk

Na procese dýchania sa podieľa celé telo. Okysličujú sa i centrá mozgu, ktoré ovplyvňujú naše emócie, zmysly a koncentráciu. Ak budete počas dňa pravidelne praktizovať hlboké dýchanie, budete sa cítiť uvoľnenejšie, lepšie zvládnete záťaž, odstránite stuhnutie a zmiernite prípadnú bolesť. Takéto nepovrchné dýchanie pozitívne ovplyvňuje aj psychiku a povzbudzuje nervovú sústavu. Spomeňte si naň aj v období, keď vás niečo nahnevá alebo budete stáť pred zdanlivo nezvládnuteľným problémom. Dychové techniky odstraňujú negatívne myšlienky a  zlepšujú náladu.

Vedeli ste že: 
Jogíni veria, že ak je aktívnejšia pravá nosná dierka, človek prežíva vzrušenie a nadšenie. Ľavá nosná dierka je vraj aktívna ak sme pokojní a cítime bezpečie. 

Bude vás zaujímať: Stačí vám päť hodín spánku? S týmito následkami musíte rátať

.Autor: iZdravie.sk/ Beata DITTE

FocusMedia
viac článkov
Rituál zdravia na každý deň: Postačí 30 sekúnd a pocítite uvoľnenie!
iZdravie.sk/ Beata DITTE