predplatne
 
Zdravie   Životný štýl   2012

Bolí vás brucho zo surovej zeleniny?

14.07.2012

Keď jeme zeleninu surovú, prijímame jej vlákninu v pôvodnej „hrubozrnnej“ forme. A v tom sa skrýva háčik. Vláknina, nezjemnená varom, môže v tráviacom trakte narobiť poriadnu šarapatu

Pravidelné jedávanie väčšieho množstva surovej vlákniny môže dokonca vážne poškodiť sliznicu čreva.

Pravidelné jedávanie väčšieho množstva surovej vlákniny môže dokonca vážne poškodiť sliznicu čreva.Autor: Profimedia.sk

Všetko, čo je surové, je čerstvé, zdravé a dobré! Áno, ale platí to vtedy, keď viete, ako letné pochúťky pripraviť, ochutiť a jesť. Robí vám miešaný šalát z čerstvej zeleniny alebo šťavnaté ovocie v črevách problémy? Poradíme vám, ako si pohladkať bruško a nekrútiť sa v kŕčoch.

Ak vlákniny, ktorá je v zelenine, skonzumujeme priveľa, podráždi črevo a vyprovokuje hnačky, bolesti či nepríjemné nadúvanie. Pravidelné jedávanie väčšieho množstva surovej vlákniny môže dokonca vážne poškodiť sliznicu čreva, pretože pri prechode týmto orgánom vláknina strhne so sebou dôležitú mikroflóru a sliznicu zoderie. Na to by nemali zabúdať najmä ľudia s chronickými chorobami tráviaceho traktu alebo pacienti po operáciách čreva. Ostatní si môžu svieže chute čerstvej zeleniny a ovocia smelo vychutnávať.

Vyhnite sa problémom dodržiavaním jednoduchých zásad:

1) Nejedzte naraz priveľa rozličných druhov surovej stravy.

2) Počas jedla a krátko po ňom nepite veľa tekutín.

3) Malé deti a starší ľudia majú zažívací trakt citlivejší, stačí im menej.

4) Šťavy z ovocia a zeleniny obsahujú tiež veľa vitamínov a iných dôležitých látok, ale vláknina v nich nie je.

UCHOVAJTE VITAMÍNY

Ovocie i zelenina majú v surovom stave najviac vitamínov aj minerálov, ale kyslík vo vzduchu spôsobuje rýchlu deštrukciu vitamínu C. Minerálne látky sa zasa môžu roztratiť vo vode, v ktorej ste plody máčali. Ak chcete uchovať čo najviac živín pre svoj žalúdok, vyberajte si a nakupujte čo najčerstvejšie kúsky a skladujte ich v chladničke, ale nie dlho. Namiesto namáčania ich rýchlo opláchnite pod tečúcou vodou a zjedzte ich hneď, ako ich ošúpete, pokrájate alebo postrúhate.

NASTRÚHAJTE A POLEJTE OLEJOM

Najľahšie strávite surovú zeleninu, ak ju najemno postrúhate; tráviace šťavy môžu efektívnejšie spracovať všetky jej zložky. Dôležité je aj to, čím ju ochutíte. V zálievke by mal byť určite olej, ktorý umožňuje telu využiť výživné látky rozpustné v tukoch. Je to najmä provitamín A a iné karotenoidy, nachádzajúce sa v mrkve, paradajkách, červenej a žltej paprike, ale aj vitamín E, prítomný vo viacerých druhoch plodov.

Aby ste čerstvú zeleninu čo najľahšie strávili a využili, dodržte tri rady:

1) Mrkvu, zeler, kapustu či inú koreňovú alebo hlúbovú zeleninu jedzte nastrúhanú.

2) Všetky plody, ktoré jete celé, napríklad uhorku, jablko alebo reďkovky, vždy dôkladne požujte.

3) Mrkvu aj paradajky vždy zalejte trochou oleja, najlepšie olivového, aby sa v ňom rozpustili karotenoidy.

V tomto článku sa zaoberáme Bolesť brucha ...viac
Autor: Zdravie

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

včera
Chrbticu môžete trápiť nielen dlhým sedením či nevhodným zdvíhaním ťažkých krabíc, ale i nedostatočný pitným režimom. Kedy ste naposledy... Čítať viac
 
Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

21.09.2018
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

19.09.2018
Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas. Čítať viac
 
Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

18.09.2018
Čo sa stane s vaším telom, keď si po obede pospíte? Taký „šlofík“ robí zázraky. Prečo sa oplatí? Čítať viac
 
7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

17.09.2018
Padajú vám vlasy, sú riedke, alebo ich jednoducho máte iné, ako by ste chceli? Vitajte v klube! Viete, ktorým vlasovým poverám netreba... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Bolí vás brucho zo surovej zeleniny?
Zdravie