predplatne
 
Zdravie   Životný štýl   2012   03

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty

22.03.2012

Áno, stále platí, že ráno sa treba najesť, a tiež je pravda, že práve toto jedlo môže byť aj kalorickejšie. Ak však raňajkujete krátko po tom, ako ste vstali z postele, dajte si radšej niečo ľahšie.

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!Autor: Profimedia.sk

Kým siahnete po výdatných raňajkách anglickej kuchyne, ako je praženica so slaninkou či párky, zamyslite sa nad svojím denným režimom a spôsobom života. Bohaté menu vymysleli anglickí farmári, ktorí vstávali na svitaní a ešte pred tým, ako sadli k stolu, obetovali hodinu až dve ťažším hospodárskym prácam. Ak aj vy pred raňajkami fyzicky pracujete, môže ich napodobniť.

Ak však patríte k väčšine, ktorá raňajkuje krátko po tom, ako vstala z postele, dajte si radšej niečo ľahšie. Naštartujete svoj metabolizmus bez toho, aby ste ihneď zaťažili celý organizmus. MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ-obezitológ: „To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus, ale súčasť každodennej správnej životosprávy moderného človeka. Otázka však je, čo si predstavujeme pod pojmom poriadne raňajky. Určite to nie sú klasické anglické raňajky s upraženými vajcami a slaninou.“

TREBA ZAČAŤ OVOCÍM?

Opačný extrém. Teória, podľa ktorej čisto ovocné raňajky pozitívne ovplyvňujú zdravie a pomáhajú udržiavať štíhlu líniu, či dokonca chudnúť, nebola nikdy vedecky podložená. Naopak, väčšina ovocia nie je dosť bohatá na také zloženie cukrov, aké ľudské telo potrebuje po noci bez jedla. Ovocie nás perfektne zásobí vlákninou a vitamínmi, ale ráno sa treba zásobiť aj uhľohydrátmi, najlepšie z celozrnných obilninových výrobkov. Vláknina z ovocia síce zaplní hladný žalúdok, ale cukry nám dodajú energiu potrebnú na celé dopoludnie.

MUDr. Peter Minárik: „Raňajky majú byť dostatočne sýte a primerane kalorické podľa veku, pohlavia, hmotnosti i životného štýlu. Zásadne nemajú obsahovať iba ovocie a už vôbec nie iba zeleninu, no nemajú byť ani čisto cereálne. Dôležité je dostatočné množstvo ľahko stráviteľných bielkovín. Tie nás zasýtia zo všetkých troch základných živín najdlhšie. Nezabúdajme na nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty a menej tučné syry alebo chudú šunku. Pre vegetariánov ostanú namiesto šunky výrobky zo strukovín a zo sóje. Sacharidy majú byť v podobe celozrnných pekárenských výrobkov.“

Autor: Zdravie

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

včera
Chrbticu môžete trápiť nielen dlhým sedením či nevhodným zdvíhaním ťažkých krabíc, ale i nedostatočný pitným režimom. Kedy ste naposledy... Čítať viac
 
Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

21.09.2018
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

19.09.2018
Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas. Čítať viac
 
Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

Doprajte si: 7 dôvodov, prečo krátky šlofík cez deň prospieva

18.09.2018
Čo sa stane s vaším telom, keď si po obede pospíte? Taký „šlofík“ robí zázraky. Prečo sa oplatí? Čítať viac
 
7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

7 mýtov o vlasoch, ktorým veríte zbytočne

17.09.2018
Padajú vám vlasy, sú riedke, alebo ich jednoducho máte iné, ako by ste chceli? Vitajte v klube! Viete, ktorým vlasovým poverám netreba... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty
Zdravie