predplatne
 
Zdravie   Životný štýl   2012   03

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty

22.03.2012

Áno, stále platí, že ráno sa treba najesť, a tiež je pravda, že práve toto jedlo môže byť aj kalorickejšie. Ak však raňajkujete krátko po tom, ako ste vstali z postele, dajte si radšej niečo ľahšie.

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!Autor: Profimedia.sk

Kým siahnete po výdatných raňajkách anglickej kuchyne, ako je praženica so slaninkou či párky, zamyslite sa nad svojím denným režimom a spôsobom života. Bohaté menu vymysleli anglickí farmári, ktorí vstávali na svitaní a ešte pred tým, ako sadli k stolu, obetovali hodinu až dve ťažším hospodárskym prácam. Ak aj vy pred raňajkami fyzicky pracujete, môže ich napodobniť.

Ak však patríte k väčšine, ktorá raňajkuje krátko po tom, ako vstala z postele, dajte si radšej niečo ľahšie. Naštartujete svoj metabolizmus bez toho, aby ste ihneď zaťažili celý organizmus. MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ-obezitológ: „To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus, ale súčasť každodennej správnej životosprávy moderného človeka. Otázka však je, čo si predstavujeme pod pojmom poriadne raňajky. Určite to nie sú klasické anglické raňajky s upraženými vajcami a slaninou.“

TREBA ZAČAŤ OVOCÍM?

Opačný extrém. Teória, podľa ktorej čisto ovocné raňajky pozitívne ovplyvňujú zdravie a pomáhajú udržiavať štíhlu líniu, či dokonca chudnúť, nebola nikdy vedecky podložená. Naopak, väčšina ovocia nie je dosť bohatá na také zloženie cukrov, aké ľudské telo potrebuje po noci bez jedla. Ovocie nás perfektne zásobí vlákninou a vitamínmi, ale ráno sa treba zásobiť aj uhľohydrátmi, najlepšie z celozrnných obilninových výrobkov. Vláknina z ovocia síce zaplní hladný žalúdok, ale cukry nám dodajú energiu potrebnú na celé dopoludnie.

MUDr. Peter Minárik: „Raňajky majú byť dostatočne sýte a primerane kalorické podľa veku, pohlavia, hmotnosti i životného štýlu. Zásadne nemajú obsahovať iba ovocie a už vôbec nie iba zeleninu, no nemajú byť ani čisto cereálne. Dôležité je dostatočné množstvo ľahko stráviteľných bielkovín. Tie nás zasýtia zo všetkých troch základných živín najdlhšie. Nezabúdajme na nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty a menej tučné syry alebo chudú šunku. Pre vegetariánov ostanú namiesto šunky výrobky zo strukovín a zo sóje. Sacharidy majú byť v podobe celozrnných pekárenských výrobkov.“

Autor: Zdravie

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vyhrajte! Máme pre vás bezbolestnú operáciu očí a víkend v kúpeľoch

Vyhrajte! Máme pre vás bezbolestnú operáciu očí a víkend v kúpeľoch

dnes
S decembrovým Zdravím sa presvedčíte, že život je plný paradoxov. Imunitu posilnia baktérie, horúčka nie je nepriateľ a zápal pankreasu... Čítať viac
 
Potraviny, ktoré vám zachránia život

Potraviny, ktoré vám zachránia život

dnes
S knihou Ako nezomrieť objavíte potraviny, ktoré dokázateľne pomáhajú pri prevencii pred ochoreniami a predĺžia vám život. Čítať viac
 
Svieže TIPY pre otužovanie na každý deň: Vyzbrojte sa proti vírusom!

Svieže TIPY pre otužovanie na každý deň: Vyzbrojte sa proti vírusom!

včera
Nohy v teple, zabalení do deky a vyhriati horúcou sprchou. Ako ste dnes svojej imunite pomohli? Namiesto tepla, skúste liečbu chladom.... Čítať viac
 
Vaše kĺby trpia! 10 návykov, ktorými si spôsobujete bolesť

Vaše kĺby trpia! 10 návykov, ktorými si spôsobujete bolesť

včera
Problémy prichádzajú pomaly a nenápadne. Všimnete si ich zväčša, keď už je neskoro. Odstráňte preto v predstihu nesprávne zvyky,... Čítať viac
 
Spíme na polmozgu ako delfíny? Expert: Fatálne následky zažívame denne

Spíme na polmozgu ako delfíny? Expert: Fatálne následky zažívame denne

13.11.2018
Čo rozhodne o tom, či unavení dôjdete na diaľnici bezpečne do cieľa alebo nie? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty
Zdravie