predplatne
 
Zdravie   Životný štýl   2012   03

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty

22.03.2012

Áno, stále platí, že ráno sa treba najesť, a tiež je pravda, že práve toto jedlo môže byť aj kalorickejšie. Ak však raňajkujete krátko po tom, ako ste vstali z postele, dajte si radšej niečo ľahšie.

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!

To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus!Autor: Profimedia.sk

Kým siahnete po výdatných raňajkách anglickej kuchyne, ako je praženica so slaninkou či párky, zamyslite sa nad svojím denným režimom a spôsobom života. Bohaté menu vymysleli anglickí farmári, ktorí vstávali na svitaní a ešte pred tým, ako sadli k stolu, obetovali hodinu až dve ťažším hospodárskym prácam. Ak aj vy pred raňajkami fyzicky pracujete, môže ich napodobniť.

Ak však patríte k väčšine, ktorá raňajkuje krátko po tom, ako vstala z postele, dajte si radšej niečo ľahšie. Naštartujete svoj metabolizmus bez toho, aby ste ihneď zaťažili celý organizmus. MUDr. Peter Minárik, gastroenterológ-obezitológ: „To, že sa treba poriadne naraňajkovať, nie je žiadny mýtus, ale súčasť každodennej správnej životosprávy moderného človeka. Otázka však je, čo si predstavujeme pod pojmom poriadne raňajky. Určite to nie sú klasické anglické raňajky s upraženými vajcami a slaninou.“

TREBA ZAČAŤ OVOCÍM?

Opačný extrém. Teória, podľa ktorej čisto ovocné raňajky pozitívne ovplyvňujú zdravie a pomáhajú udržiavať štíhlu líniu, či dokonca chudnúť, nebola nikdy vedecky podložená. Naopak, väčšina ovocia nie je dosť bohatá na také zloženie cukrov, aké ľudské telo potrebuje po noci bez jedla. Ovocie nás perfektne zásobí vlákninou a vitamínmi, ale ráno sa treba zásobiť aj uhľohydrátmi, najlepšie z celozrnných obilninových výrobkov. Vláknina z ovocia síce zaplní hladný žalúdok, ale cukry nám dodajú energiu potrebnú na celé dopoludnie.

MUDr. Peter Minárik: „Raňajky majú byť dostatočne sýte a primerane kalorické podľa veku, pohlavia, hmotnosti i životného štýlu. Zásadne nemajú obsahovať iba ovocie a už vôbec nie iba zeleninu, no nemajú byť ani čisto cereálne. Dôležité je dostatočné množstvo ľahko stráviteľných bielkovín. Tie nás zasýtia zo všetkých troch základných živín najdlhšie. Nezabúdajme na nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty a menej tučné syry alebo chudú šunku. Pre vegetariánov ostanú namiesto šunky výrobky zo strukovín a zo sóje. Sacharidy majú byť v podobe celozrnných pekárenských výrobkov.“

Autor: Zdravie

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

Máte výrazne červený jazyk? Alebo je dožlta? Zbystrite!

dnes
Ružový jazyk znamená, že s ním je všetko v poriadku. Máte ho zelený? Oranžový? Červený? Než sa začnete znervózňovať, spomeňte si, či... Čítať viac
 
Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

Je tu najdepresívnejší deň roka. Pomôže vám úžasný recept Severanov

včera
Vedeli ste, že množstvo denného svetla môže zlepšiť náladu? Aby vás „modrý pondelok” nerozhodil, skúste to ako Nóri či Švédi. Čítať viac
 
Tichá rakovina zabila Jobsa aj Swayzeho. Spevák HEXU bojuje! Všímajte si 10 signálov!

Tichá rakovina zabila Jobsa aj Swayzeho. Spevák HEXU bojuje! Všímajte si 10 signálov!

20.01.2019
Zo všetkých onkologických ochorení má rakovina pankreasu najhoršiu prognózu. Čítať viac
 
5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

5 príčin zlého trávenia. Miesto bolesti prezradí okamžité riešenie

19.01.2019
Najrýchlejšie trávite cukry, o niečo dlhšie bielkoviny, najviac sa potrápite s tukmi. Črevo ukáže, kde robíte najväčšiu chybu. Čítať viac
 
OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

OTESTUJTE SA: Biologický vek prezradí, aké staré je vaše telo. Potrebujete zmenu?

17.01.2019
Máte pocit, že ste akosi zostarli? Či už to badáte v zrkadle alebo po psychickej stránke, v každom prípade je možné to zmeniť a byť ako... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky nadovšetko, dajte si bielkoviny, sacharidy a uhľohydráty
Zdravie