predplatne
 
Zdravie   Deti

Mami, som tučná? Pozor na diéty tínedžeriek, v tomto sú nebezpečné!

02.04.2016

Sú mladé a štíhle. Napriek tomu sa stále pozorujú v zrkadle a kontrolujú, či náhodou nepribrali.

Posadnutosť zdravou stravou je pre násťročné dievčatá veľmi nebezpečná.

Posadnutosť zdravou stravou je pre násťročné dievčatá veľmi nebezpečná.Autor: Shutterstock.com

Dospievajúce dievčatá to nemajú so sebou ľahké. Ich detské postavy sa nezadržateľne menia a nadobúdajú oblejšie ženské tvary. Niektoré sú okrúhlejšie, ako by si želali, iné majú šťastie, že zdedili dobrý metabolizmus a môžu zjesť na večeru pizzu, ako druhý chod tri krémeše a nepriberú. Prečo sa hladovkami a diétami trápia obéznejšie tínedžerky, to je jasné. Akú motiváciu však majú ich rovesníčky s postavičkami ako prútik?

Čo ak raz?

Päťnásťročná Dominika je viac ako štíhla. Prednedávnom sa prudko vytiahla, takže zatiaľ má modelingové miery. Malé prsia, ploché bruško a dlhé nohy. Napriek tomu má obrovský strach, že raz priberie. Je to jej nočná mora. „Každý deň sa postaví pred zrkadlo a podrobne sa skúma. Stále sa ma pýta, mami, nie som tučná? Ráno sa aj tri razy prezlečie, lebo všetko ju rozširuje,“ sťažuje sa Simona. „Časom, keď som jej na desiatu do školy balila sladkú tyčinku či croissant, odzvonilo. Chlieb a pečivo je len ráno. Ale len kúsok. Ak jej ho nebodaj chcem natrieť maslom a obložiť syrom, protestuje. Cestoviny, pizza, zemiaky? Len výnimočne, cez víkend, keď stolujeme spoločne a môžem na ňu dozrieť. Cez bežný školský deň si ráno dá ovsenú kašu s ovocím, na desiatu si pripraví ovocný šalát a na obed zeleninu s mäsom, so syrom alebo so šunkou. Do jedálne prestala chodiť. Na olovrant zväčša nič a večera je opäť zeleninová. Cukry a tuky sú skrátka ‚smrť‘.“ Aj športu sa začala venovať len preto, aby náhodou nepribrala. „Tretí rok chodí na karate. Veľmi ju nebaví, ale pochopila, že na tréningoch vydá toľko energie, že sa potom nemusí báť jesť. Trénuje tri razy do týždňa hodinu a pol, a keď po ňu niekedy prídem, má úplne mokré vlasy, tak na sebe maká.“

Mám výčitky

Simona vie, v čom je problém. „Domča v škole denne preberá s kamarátkami, ako sa čo najviac podobať svojim vzorom. Speváčky, herečky a modelky sú predsa ultraštíhle! Z tučnejších spolužiačok sa síce v triede nikto nevysmieva ani ich nešikanuje, ale sú ako výkričník – takáto nikdy nebudem!“ Vyčíta si však, že dcéru ovplyvnila aj ona: „Po štyridsiatke som si uvedomila, že už nemôžem jesť tak ako predtým, ak si chcem udržať postavu. Zmenila som jedálny lístok a obmedzila porcie. Lenže to, čo je vhodné pre zrelé ženy, nemôže vyhovovať dospievajúcemu dievčaťu.“ Podiel viny nesie podľa nej aj manžel: „Má doslova odpor k tučným ľuďom a náležite to aj dáva najavo.“ Na jednej strane obdivuje dcérinu sebadisciplínu, na druhej strane sa obáva ortorexie. Na túto chorobnú závislosť od zdravej životosprávy ju upozornil „doktor Google“. „Ani ja som nebola v pätnástich spokojná so svojou postavou, ale desí ma, že Domča sa tak neuveriteľne kontroluje. Môžem byť vôbec rada, že neodmieta mäso a je ako-tak pravidelne. Dokonca si sama navarí, inšpiruje ju populárna tínedžerská modelka, ktorá na sociálnej sieti uverejňuje zdravé recepty.“

Ex-vegánka varuje: Posadnutosť zdravou stravou ma takmer zabila!

Príliš zdravo

K poruchám príjmu potravy patrí okrem anorexie a bulímie aj ortorexia, chorobná závislosť od zdravej životosprávy. Dievčatá alebo ženy, ktoré jej prepadnú, veľa športujú, vylučujú z jedálneho lístka všetky „nezdravé potraviny“, a úzkostlivo rátajú kalórie a nutričné hodnoty. Často nevedia hovoriť o ničom inom, len o zdravom jedle, vyčítajú si, keď „zhrešia“. Ortorexia sa stáva nebezpečnou vtedy, keď sa zmení na posadnutosť, ktorá obťažuje okolie a vedie k spoločenskej izolácii či k rozpadu partnerského vzťahu. Dá sa liečiť len psychoterapiou.

Zdravá rada

Skúste tínedžerke navrhnúť takýto jedálny lístok:
Raňajky:
krajec celozrnného chleba, olivový olej alebo nátierka typu lučina, plátok šunky a čerstvá zelenina.
Desiata: jablko.
Obed: zeleninová polievka, môže byť aj krémová, ale nezahustená múkou + plátok chudého mäsa alebo ryba na grile s varenými zemiakmi, prípadne s ryžou basmati a s čerstvým zeleninovým šalátom. Ako prílohu namiesto zemiakov a ryže môžete servírovať aj tepelne upravenú alebo grilovanú zeleninu. Ďalšou alternatívou sú jedlá z cestovín, ktoré sú vhodnejšie skôr na obed ako na večeru.
Olovrant: plnotučný jogurt, tvaroh, plátok celozrnného chleba so syrom a zeleninou alebo aj zeleninový šalát.
Večera: V zimných mesiacoch teplé večere. Ideálne sú polievky, rôzne zeleninové jedlá, chudé mäso so zeleninou alebo časť obeda.
Nejesť alebo konzumovať len výnimočne:
jedlá z bielej múky, biely cukor a výrobky z neho, sladené a energetické nápoje, polotovary s glutamanom, fast food, mrazené polotovary a príliš slané jedlá.

Metabolizmus má pamäť

Väčšina tínedžerských diét sa končí veľkým sklamaním, upozorňuje výživová poradkyňa Mgr. Oľga Červenková z centra pre redukciu hmotnosti v Bratislave. Dievčatá si nevedia správne stanoviť pomer výživových hodnôt v prijímanej strave a boj s kilami si spôsobujú v prvom rade samy. Metabolizmus má totiž neskutočnú pamäť, dokáže sa prirodzene brániť proti našim diétnym nezmyslom. Každá diéta si vypýta svoju daň – telo bude šetriť energiu a spomalí sa bazálny metabolizmus. Dievčatá, ktoré sa zrazu rozhodnú riešiť svoju postavu diétami, väčšinou ovplyvňuje niekto iný než rodičia. Na druhej strane, stravovacie návyky tínedžerky sú akýmsi zrkadlom návykov v rodine. Ak máte ako rodič problém s nadváhou, je prirodzené, že dcéra vaše rady nebude akceptovať. Treba dieťa odmalička viesť k športovej aktivite a snažiť sa o správne stravovanie doma. S rozumom nakupujte zdravé potraviny a pripravujte zdravé jedlá. Snažte sa správne psychologicky ovplyvňovať názory svojich dcér na nové trendy v stravovaní a postoje k rôznym diétam.

Autor: ZDRAVIE/Adriana FÁBRYOVÁ
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

5 ročné deti bez obrazovky? Nové odporúčania sú prísne, vyhnite sa týmto chybám!

5 ročné deti bez obrazovky? Nové odporúčania sú prísne, vyhnite sa týmto chybám!

dnes
Deti multimédiá milujú a strávili by s nim aj hodiny. Zabavia ich, všeličo naučia, no môžu aj škodiť. Prečo by ste mali u drobcov obrazovky... Čítať viac
 
Prinieslo si vaše dieťa zo školy vši? Takto si s nimi poradíte

Prinieslo si vaše dieťa zo školy vši? Takto si s nimi poradíte

14.10.2019
Ak učiteľ nie je zdravotník, nemal by dieťaťu prehľadávať vlasy, ale výskyt vší usúdiť z jeho správania, ak sa napríklad často škriabe... Čítať viac
 
Je brať do škôlky len očkované deti naozaj dobrý nápad? Toto si o tom myslia pediatričky

Je brať do škôlky len očkované deti naozaj dobrý nápad? Toto si o tom myslia pediatričky

12.10.2019
Po novom vám do škôlky nevezmú dieťa, ak ste ho nedali zaočkovať. Je názor pediatrov na tento zákon jednotný? Čítať viac
 
4 najnežnejšie spôsoby, ktorými vám vaše bábätko hovorí, že vás ľubi

4 najnežnejšie spôsoby, ktorými vám vaše bábätko hovorí, že vás ľubi

08.10.2019
Váš malý novorodenec nemá veľmi veľa možností, ako by vám vyjadril svoju lásku či náklonnosť. Sú ale spôsoby, ktorými vám to dáva najavo.... Čítať viac
 
Jemný prach ohrozuje aj nenarodené deti. Vedci ešte nevedia, do akej miery

Jemný prach ohrozuje aj nenarodené deti. Vedci ešte nevedia, do akej miery

05.10.2019
Mikročastice prachu sú nebezpečné nielen pre deti a dospelých, ale aj pre plod v tele matky. Prenikajú až do placenty a ohrozujú... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Mami, som tučná? Pozor na diéty tínedžeriek, v tomto sú nebezpečné!
ZDRAVIE/Adriana FÁBRYOVÁ