predplatne
 

TOP zdravá potravina, ktorá je stále obľúbenejšia. Prečo ju určite nejesť poobede?

10.06.2019

Určite ste už o nich počuli. V súčasnosti sú stále väčším hitom gastronómie. Malé sivobiele či čierne zrnka, ktoré sú okrem iného zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vápnika či antioxidantov. Reč je o chia semienkach.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej.Autor: Shutterstock

Dnes sa táto potravina javí ako objav modernej doby, no poznali ju už aj naši predkovia. Ako zdroj energie ich využívali mnohé domorodé kmene Američanov. Jedna z legiend hovorí, že ich milovali najmä aztécki bojovníci, pretože im dodávali energiu a vytrvalosť. V Európskej únii si ich môžeme kupovať od roku 2009.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej. Pestovaniu tejto potraviny sa u nás ale veľmi nedarí, pretože chia potrebuje na pestovanie a tvorbu semienok iné podnebné pásmo. Pestuje sa prevažne vo svojej domovine, v Južnej Amerike, v Mexiku, kde sú teplé dni a chladnejšie noci.

Tip: Energy bomba na raňajky: Kávový chia parfait 

Prečo sú dnes chia semená také obľúbené?

Hlavným dôvodom, prečo sa stali chia semená populárne je ich pôvod. Sú známe ako potravina, ktorá je bohatá na látky prosperujúce nášmu organizmu. Okrem toho si chia dlhodobo držia pozíciu v rebríčku TOP zdravých potravín. V 30 g semien je zastúpených 9 g tukov, v ktorých prevažujú omega-3 tuky nad omega-6 tukmi. Vláknina tvorí 11 g a proteíny 4,4 g. Nemenej zaujímavý je obsah minerálov a stopových prvkov, vápnik, fosfor a mangán. V malom množstve je zastúpený draslík, zinok a meď.

Čítajte: 6 zdravých potravín, ktoré majú svoje ALE. Aj chia a kokosový olej!

Veľmi dôležitá je aj ich príprava

Pri konzumácií chia semienok je potrebné byť opatrný. Neodporúča sa ich konzumovať vo veľkom množstve, hlavne kvôli vysokému obsahu vlákniny, ktorý môže spôsobiť problémy v tráviacom trakte. Chia semienka si určite nepripravujte v popoludňajších či večerných hodinách, mohli by totiž spôsobiť nespavosť. Najväčší pozor by si pri konzumácii tejto super potraviny mali dávať hlavne ľudia, ktorí užívajú lieky na cukrovku či vysoký krvný tlak.
Veľmi dôležitá je aj ich príprava. Semiačka sa odporúča namočiť aspoň na 15-minút do tekutiny alebo jogurtu. Chia môžete aj zomlieť a nahradiť nimi napríklad časť múky v recepte na palacinky, lievance či sušienky. Takýmto spôsobom zvýšite ich výživovú hodnotu. Denná dávka chia semienok by nemala presiahnuť 15 gramov.

Čítajte: Chia, ľanové, tekvicové... Ako jesť semiačka, aby vám prospeli?  

Autor: lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

14.10.2019
Naprávanie boľavej chrbtice zverte len do rúk skutočného odborníka, rehabilitačného lekára, fyziatra, ortopéda, fyzioterapeuta.... Čítať viac
 
Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

14.10.2019
Nikdy ste nefajčili, a tak si myslíte, že ste voči rakovine pľúc imúnni? Nie je to úplne tak, 5% až 15% ľudí, u ktorých bola diagnostikovaná... Čítať viac
 
Z nudnej povinnosti štýlový rituál

Z nudnej povinnosti štýlový rituál

14.10.2019
Žiarivo biely úsmev je po celom svete symbolom zdravia a krásy. Čítať viac
 
Chris Powell bol kedysi bezdomovcom. Ako sa z neho stal mág na chudnutie?

Chris Powell bol kedysi bezdomovcom. Ako sa z neho stal mág na chudnutie?

13.10.2019
Chris Powell (41), americký kondičný tréner a špecialista na premenu nešťastných obéznych ľudí na šťastných a štíhlych, opäť pomáha... Čítať viac
 
9 dôležitých signálov, že nepijete dostatok vody a smäd to nie je!

9 dôležitých signálov, že nepijete dostatok vody a smäd to nie je!

11.10.2019
Ak máte niektorý z nich, ihneď sa choďte napiť. Príznaky netreba prehliadať, dehydratácia sa môže prejaviť kdekoľvek na tele. Čítať viac
 
 

wanda.sk

TOP zdravá potravina, ktorá je stále obľúbenejšia. Prečo ju určite nejesť poobede?
lua