predplatne
 

TOP zdravá potravina, ktorá je stále obľúbenejšia. Prečo ju určite nejesť poobede?

10.06.2019

Určite ste už o nich počuli. V súčasnosti sú stále väčším hitom gastronómie. Malé sivobiele či čierne zrnka, ktoré sú okrem iného zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vápnika či antioxidantov. Reč je o chia semienkach.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej.Autor: Shutterstock

Dnes sa táto potravina javí ako objav modernej doby, no poznali ju už aj naši predkovia. Ako zdroj energie ich využívali mnohé domorodé kmene Američanov. Jedna z legiend hovorí, že ich milovali najmä aztécki bojovníci, pretože im dodávali energiu a vytrvalosť. V Európskej únii si ich môžeme kupovať od roku 2009.

Chia semená pochádzajú z rastliny Šalvie Hispánskej. Pestovaniu tejto potraviny sa u nás ale veľmi nedarí, pretože chia potrebuje na pestovanie a tvorbu semienok iné podnebné pásmo. Pestuje sa prevažne vo svojej domovine, v Južnej Amerike, v Mexiku, kde sú teplé dni a chladnejšie noci.

Tip: Energy bomba na raňajky: Kávový chia parfait 

Prečo sú dnes chia semená také obľúbené?

Hlavným dôvodom, prečo sa stali chia semená populárne je ich pôvod. Sú známe ako potravina, ktorá je bohatá na látky prosperujúce nášmu organizmu. Okrem toho si chia dlhodobo držia pozíciu v rebríčku TOP zdravých potravín. V 30 g semien je zastúpených 9 g tukov, v ktorých prevažujú omega-3 tuky nad omega-6 tukmi. Vláknina tvorí 11 g a proteíny 4,4 g. Nemenej zaujímavý je obsah minerálov a stopových prvkov, vápnik, fosfor a mangán. V malom množstve je zastúpený draslík, zinok a meď.

Čítajte: 6 zdravých potravín, ktoré majú svoje ALE. Aj chia a kokosový olej!

Veľmi dôležitá je aj ich príprava

Pri konzumácií chia semienok je potrebné byť opatrný. Neodporúča sa ich konzumovať vo veľkom množstve, hlavne kvôli vysokému obsahu vlákniny, ktorý môže spôsobiť problémy v tráviacom trakte. Chia semienka si určite nepripravujte v popoludňajších či večerných hodinách, mohli by totiž spôsobiť nespavosť. Najväčší pozor by si pri konzumácii tejto super potraviny mali dávať hlavne ľudia, ktorí užívajú lieky na cukrovku či vysoký krvný tlak.
Veľmi dôležitá je aj ich príprava. Semiačka sa odporúča namočiť aspoň na 15-minút do tekutiny alebo jogurtu. Chia môžete aj zomlieť a nahradiť nimi napríklad časť múky v recepte na palacinky, lievance či sušienky. Takýmto spôsobom zvýšite ich výživovú hodnotu. Denná dávka chia semienok by nemala presiahnuť 15 gramov.

Čítajte: Chia, ľanové, tekvicové... Ako jesť semiačka, aby vám prospeli?  

Autor: lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

dnes
Každého poteší ostrý zrak. Niekedy však oči zbytočne trápime. Vysedávanie pred počítačom nie je to jediné, čím ich trápime Čítať viac
 
Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

včera
Podľa niektorých odborníkov je elektrická kefka lepšia. Lepšie odstráni zubný povlak aj kameň. Jedným z dôvodov je aj nesprávne používanie... Čítať viac
 
Daylong? Čo na to lekárnik?

Daylong? Čo na to lekárnik?

včera
Prichádza leto a s ním spojená záplava slnečných lúčov a naša túžba vystaviť sa im. Čítať viac
 
Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

16.06.2019
Pohár nechladeného nápoja pred odchodom z klimatizovaného priestoru vám pomôže uvoľniť stres, odplaví aj napätie v chrbtici. Čítať viac
 
Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

15.06.2019
Masáž vás uvoľní, pomôže odplaviť toxíny i posilniť imunitný systém. Nesedí vám v horúčavách olej? Bez problémov nájdete ošetrenia,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

TOP zdravá potravina, ktorá je stále obľúbenejšia. Prečo ju určite nejesť poobede?
lua