predplatne
 

Cielite na zdravé OMEGA tuky? Ak ich jete takto, škodíte si

25.07.2018

Spoliehate sa na to, že všetko s „omega" v názve je bezpečne zdravé? Vyvedieme vás z omylu.

Koľko rýb zjete týždenne? Zistite, či je to málo alebo veľa!

Koľko rýb zjete týždenne? Zistite, či je to málo alebo veľa!Autor: Shutterstock.com

Je pravda, že nenasýtené mastné kyseliny telo potrebuje. Keďže ich nevyrába samo, vypomáha si nimi pre rast zdravých kostí, vlasov, fungovanie metabolizmu, mozgu a celkový vývoj. No viete o nich naozaj všetkoj?

VIDEO: Je zdravšie maslo, olej či margarín? Lekárka rozlúskla tukovú dilemu

Nasýtené vs. nenasýtené

Mastné kyseliny sú kyseliny viazané v tukoch. Nasýtené, ktoré nájdete hlavne v jedlách rýchleho občerstvenia, vyprážaných pokrmoch, tučnom mäse, údeninách, slanine, masti či šľahačke, preukázateľne zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Pri nadmernej konzumácii sú zdraviu škodlivé. Denne by ste ich nemali prijať viac ako 30 gramov. Ak sa chcete zamerať na zdravé tuky, siahajte rozhodne po nenasýtených mastných kyselinách. No ani tie nie sú záruka ukážkovej životosprávy, ak v nich nemáte prehľad.

Omega 3 a 6

Stačí, ak si zapamätáte dve čísla: omega-6 a omega-3. Omega-6 sú výborné proti alergii, bolesti nervov, poruchám pozornosti a hyperaktivite, ekzémom, vysokému tlaku, hormonálnym poruchám a niektorým druhom rakoviny. Najviac ich nájdete v konope, tekvicových semenách, arašidoch, vlašských orechoch, olivách, olivovom oleji, avokáde, maku, slnečnici ale aj vajciach či v chlebe. Možno bude pre vás novinka, že väčšinou telu nechýbajú a v strave ich získate dostatok.

Iná situácia je s omega-3 tukmi. Vyskytujú sa najmä v rybách a majú vynikajúce protizápalové účinky. No podľa štatistík ich väčšina ľudí príjme žalostne málo. Množstvo zdravých tukov sa tak zväčšuje v prospech „šestiek". Nesprávny pomer vedie k zvyšovaniu cholesterolu, srdcovo-cievnym chorobám, vzniku zápalov, či dokonca tomu, že nedokážete schudnúť. Vinou ich nadbytku si môžete dokonca oslabiť imunitný systém. Ľahšie chytíte virózu, podliehate infekciám a zápalom. Stáva sa to aj vám? Už viete prečo, hoci jete zdravo.

Najviac omega-6 majú:

  • oleje - z hroznových jadierok, slnečníc, maku, kukurice, vlašských orechov, sóje, sezamu
  • orechy a semiačka
  • kuracie mäso
  • bravčové mäso
  • hovädzie mäso
  • mliečne výrobky a vajcia
  • dressingy, majonézy
  • fastfood a sladkosti

11 reakcií tela na FAST FOOD. A desiaty váš názor konečne zmení?

Riziká vyššieho príjmu omega-6 mastných kyselín:

  • cholesterol a srdcovo-cievne ochorenia
  • oslabená imunita, časté virózy
  • pokles energie a výkonnosti
  • obezita
  • vplyv na liečbu - v tabletkovej podobe môžu znižovať účinky niektorých liekov

Jesť či nejesť?

Odpoveď je jednoduchá. Vynechať omega-6 tuky nič nevyrieši. Rozumnejšie je jesť ich v správnom množstve k omega-3. Nezabudnite, že tých by ste mali prijať trikrát viac ako omega-6.

Čítajte aj: 

K rybám nezabudnite na rajčiny! Prečo? Dočítate sa v augustovom čísle Zdravia. Práve v predaji!

Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

dnes
Základné črty osobnosti odhalí spôsob, akým zatínate päsť. Ak ste všímaví, pomôže vám odhadnúť, ako sú na tom ostatní. Čítať viac
 
VIDEO: Zdravá a pevná pleť bez vrások?! Tento trik vás omladí

VIDEO: Zdravá a pevná pleť bez vrások?! Tento trik vás omladí

včera
Opuchnuté oči vedia potrápiť nejedného z nás. Niekedy sú len dôsledkom prebdetej noci. Jednoduchým trikom im viete opäť prinavrátiť... Čítať viac
 
Hrozí vám nervové zrútenie? Týchto 7 signálov nesmiete podceniť!

Hrozí vám nervové zrútenie? Týchto 7 signálov nesmiete podceniť!

včera
Už ste mali dovolenku? Dlhodobý stres a neschopnosť spracovať ho, vedie k zdravotným problémom. Telo vám vysiela signály, aby ste... Čítať viac
 
Idete na preventívku? Pri týchto 6-tich otázkach lekára neklamte!

Idete na preventívku? Pri týchto 6-tich otázkach lekára neklamte!

19.08.2019
Vyšetrenie u všeobecného lekára či u špecialistu nie je príjemná vec. Na niektoré otázky sa vám asi nechce odpovedať. Klamaním však... Čítať viac
 
Vysoké IQ prezradí 6 zaujímavých vlastností. Doteraz ste si mysleli opak

Vysoké IQ prezradí 6 zaujímavých vlastností. Doteraz ste si mysleli opak

18.08.2019
Cítite sa najhlúpejší v miestnosti? Vedci odhalili nevšednú spojitosť, ktorá vás prekvapí. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Cielite na zdravé OMEGA tuky? Ak ich jete takto, škodíte si
Dáša Balogová