predplatne
 

Malý zázrak, ktorý pomôže pri strese i bolestiach hlavy. Prečo ho potrebujeme každý deň?

25.03.2020

Nedostatok magnézia spôsobuje svalové kŕče, ale aj poruchy srdcového rytmu a iné ťažkosti. Telo si ho nevie vyrobiť. Koľko ho je v potravinách a kde sa stráca?

Dopĺnte si dávku horčíka hneď ráno. Stačí biely jogurt a banán.

Dopĺnte si dávku horčíka hneď ráno. Stačí biely jogurt a banán. Autor: Shutterstock

Organizmus potrebuje denne približne 350 miligramov horčíka, nevie si však tento cenný minerál vyrobiť sám. Jeho nedostatok sa najčastejšie prejavuje kŕčmi a stuhnutosťou svalov, ďalšími príznakmi sú nervozita, zábudlivosť, bolesti hlavy, únava, nechutenstvo.

Koronavírus: Pred nákazou môže ochrániť pripravená imunita. Ako si ju rýchlo posilniť?

Nielen kŕče v lýtkach

Iste viete, že proti bolestivým svalovým kŕčom, najmä v lýtkach, pomáha magnézium, teda horčík. Menej známe je, že jeho nedostatok sa v organizme prejavuje aj inak. Táto životne dôležitá látka podporuje funkciu svalov, nervov a enzýmov. Uvoľňuje svalovinu tepien a tak znižuje krvný tlak. Pôsobí proti poruchám srdcového rytmu a stabilizuje celý srdcovo-cievny systém. Okrem toho uvoľňuje svalovú stuhnutosť pri športe, napätie pri strese, zmierňuje bolesti hlavy.

Milovníci PESTA, zbystrite! Túto dobrotu plnú antioxidantov ste 100% neskúsili

Vedci zistili, že jedna jeho zlúčenia dokonca účinkuje na centrálny nervový systém - zlepšuje pamäť a koncentráciu a spomaľuje starnutie mozgu. Dúfajú, že preparát s touto zlúčeninou by nás raz mohol preventívne chrániť pred vznikom Alzheimerovej choroby, alebo by ju aspoň mohol oddialiť.

Krátko, alebo dlhodobo?

S krátkodobým nedostatkom horčíka si váš organizmus poradí, keďže približne 20 až 25 gramov sa ho ukladá do kostí. Ak však chýba dlhšie, je to horšie. Horčík potrebuje telo najmä počas tehotenstva, dojčenia a rastu. Keďže si ho nevie vyrobiť, musíte ho prijímať v strave. Muži nad 25 rokov by mali skonzumovať denne 350 miligramov, ženy 300. Dojčiaca matka by mala zvlášť dbať na stravu bohatú na magnézium, jej denná dávka by mala byť až 390 miligramov denne.

Minerál, ktorý vás upokojí a zlepší pamäť. Zistite, či ho máte dostatok

Potrebnú dávku pokryjete, ak si napríklad na raňajky dáte jogurt a banán, na obed zemiaky, špenát a kuracie prsia, na olovrant za hrsť kešu orechov a na večer dva plátky celozrnného chleba. Cenný minerál nájdete v strukovinách, orechoch a semienkach, v listovej zelenine, brokolici, špenáte, v morských rybách, banánoch a v minerálnych vodách. Pozor, z priemyselne upravovaných potravín sa stráca. Nevhodné je aj jednostranné stravovanie a diéty.

Ako spoznáte, že vášmu telu chýba horčík?

Príznaky sú rôzne:

  • svalové kŕče a stuhnutosť, svalová slabosť, tras, mravčenie, tetánia
  • nechutenstvo, nevoľnosť, závraty
  • nervozita, zábudlivosť, podráždenosť, únava
  • poruchy spánku, koncentrácie a vedomia

Okrem nedostatočnej alebo jednostrannej výživy sú aj ďalšie faktory, ktoré majú na svedomí nedostatok magnézia:

  • Málo športujete.
  • Podliehate stresu.
  • Pijete veľa alkoholu.
  • Máte črevné ochorenie, zápal pankreasu, ochorenie obličiek. Užívate diuretiká, teda močopudné lieky, alebo chemoterapeutiká. Zle pôsobia aj preháňadlá.

Med posilní IMUNITU, ale to nie je všetko! 5x ako vám môže vylepšiť zdravie

Potravinové doplnky?

Áno, ale s mierou. Ak sa vám nedarí dostať do tela horčík stravou, môžete siahnuť po potravinových doplnkoch. V lekárni si ich kúpite bez receptu vo forme prášku či tabliet. Mnohé prípravky však obsahujú vysoké dávky. Nadbytočné magnézium sa síce z tela vylúči cez obličky, jeho extrémny nadbytok sa však môže prejaviť hnačkami, žalúdočnými kŕčmi alebo inými tráviacimi problémami. Pred užívaním sa preto poraďte s lekárom alebo s lekárnikom a dôsledne dodržiavajte odporúčania na príbalovom letáku.

8 byliniek, korenín a sladidiel, ktoré aktivujú imunitný systém

Kde všade je horčík:

  • kakao (30 g): 499 mg
  • mandle (30 g): 80 mg
  • špenát (225 g): 78 mg
  • kešu orechy (30 g): 74 mg
  • sójové mlieko (240 ml): 61 mg
  • zemiaky (100 g): 43 mg
  • nízkotučný jogurt (250 g): 42 mg
  • hnedá ryža (100 g): 42 mg
  • banán: 32 mg
  • losos (85 g): 26 mg
  • celozrnný chlieb (1 plátok): 23 mg
  • kuracie prsia (85 g): 22 mg
  • brokolica (90 g): 12 mg
  • nízko aj plnotučné mlieko (100 ml): 11-12 mg
  • jablko: 9 mg
  • mrkva: 7 mg

Čítajte tiež:

V tomto článku sa zaoberáme Mandle ...viac
Autor: Adriana Fábryová, lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Malý a silný: 5 dôvodov, prečo je nový koronavírus ťažké zastaviť

Malý a silný: 5 dôvodov, prečo je nový koronavírus ťažké zastaviť

dnes
Nový koronavírus, tiež známy ako SARS-CoV-2, sa šíri závratnou rýchlosťou po celom svete. Čo robí tento vírus takým úspešným? Čítať viac
 
Chemik radí: Na dezinfekciu domácnosti od SARS-CoV-2 vám úplne stačí mydlo

Chemik radí: Na dezinfekciu domácnosti od SARS-CoV-2 vám úplne stačí mydlo

včera
Na dezinfikovanie domácnosti aj svojich rúk nepotrebujete nič iné, len obyčajné mydlo. Funguje proti SARS-CoV-2 perfektne, tvrdí... Čítať viac
 
Lunárny horoskop na apríl: Býkom sa oplatí povzbudiť imunitu bylinkami. A vám? 

Lunárny horoskop na apríl: Býkom sa oplatí povzbudiť imunitu bylinkami. A vám? 

včera
Cesnak, chren či cibuľa? Čo sa oplatí zaradiť do jedálneho lístka práve vám? Levy musia vypnúť cez jeden víkend mobil a Panny môžu mať... Čítať viac
 
Udržujte kontakty aj keď sa nevídate! Imunitu si upevníte, ak sa nebudete cítiť osamelo

Udržujte kontakty aj keď sa nevídate! Imunitu si upevníte, ak sa nebudete cítiť osamelo

31.03.2020
Bolesť v krku, dýchavičnosť, zapchaný nos, kašeľ, bolesť hlavy. Závažnosť aj bežných príznakov virózy môže podľa odbornej štúdie... Čítať viac
 
Nemáte teplomer? Horúčku odhalí TÝCHTO 6 jasných signálov

Nemáte teplomer? Horúčku odhalí TÝCHTO 6 jasných signálov

31.03.2020
Zvýšená teplota nad 38 °C a je jasným príznakom zápalu vo vašom tele. Ak doma nemáte teplomer, rozoznať ju môžete aj týmito spôsobmi.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Malý zázrak, ktorý pomôže pri strese i bolestiach hlavy. Prečo ho potrebujeme každý deň?
Adriana Fábryová
lua