predplatne
 

Raňajky ustrážia tlak. Poradíme, čo na tanier a do šálky

10.02.2019

Čím je dobré zapiť rannú praženicu? A čo šálka kávy? Jasné, že ju môžete. No poobede ju vymeňte za niečo oooooveľa lepšie!

Ilustračné foto

Ilustračné fotoAutor: Shutterstock

Vajcia

Dlho ich lekári zakazovali pre vysoký obsah cholesterolu v žĺtku. Potom sa ukázalo, že srdciarom a tlakárom práveže prospievajú. Nezávisle to potvrdili dva vedecké tímy. Číňania antihypertenzné schopnosti pripísali najmä bielku. Obsahuje špeciálny peptid, ktorý krvný tlak pomáha znižovať. Najmä v praženici nájdete také zlúčeniny, ktoré fungujú rovnako ako ACE inhibítory – lieky na tlak. Už jedno vajce denne znižuje riziko cievnej mozgovej príhody o 12 %!  Môže za to najmä vitamín E, luteín zas predchádza upchávaniu tepien. Ako je to s cholesterolom?

Ukázalo sa, že ani za vysokú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu nemôžu. Čím viac ho totiž prijmete v strave, tým menej ho vytvorí telo. Ani tak to nepreháňajte. Jedno denne stačí.

►►► Pre zdravé srdce a cholesterol na uzde: Dobré rady, ako sa stravovať

Káva

Káva obsahuje vyše 200 antioxidantov, ktoré chránia srdce a cievy. Dve kávičky denne tlak určite nezvýšia. Ak netrpíte srdcovým zlyhávaním, neohrozia ani srdce. Maximum sú štyri! Samozrejme, bavíme sa o počte porcií, nie šálok. Jedna porcia kávy znamená sedem gramov. A zdravá je len kvalitná zrnková, pripravená pod vysokým
tlakom. Určite nie instantná alebo turecká. A ešte jedna podmienka. Kofeín nemá vplyv na krvný tlak, len ak ho pijete pravidelne. Zistilo sa, že pri zriedkavom pití môže zvýšiť tlak až o 10 mmHg.

Pomoc zo šálky

Vrecúško zeleného čaju v šálke, smoothie či polievke zníži celkovú hladinu cholesterolu. Ak to s počtom vajec v rannej praženici preženiete.

Toto ste o instantnej káve netušili! Skutočne škodí vášmu zdraviu?

Pomoc z postele

20 minút popoludňajšieho šlofíka zmôže viac ako jedna šálka kávy navyše. Vedci zistili, že krátky oddych alebo spánok po obede výrazne podporí aktivitu oblastí mozgu zodpovedných za výkon a tvorivosť. Ľudia, ktorí si radi poobede pospia, majú o 37 % nižšie riziko srdcovo-cievnych ochorení.

Čítajte aj: 

Autor: Dáša Balogová, bd
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Ako znížiť množstvo toxínov v domácnosti? Žite zdravšie, stačí málo!

Ako znížiť množstvo toxínov v domácnosti? Žite zdravšie, stačí málo!

dnes
Chémia je všade okolo nás. Ak nežijete na samote pri lese, prichádzate s chemickými látkami, vrátane toxických, do kontaktu prakticky... Čítať viac
 
Alergia a jej prejavy na očiach

Alergia a jej prejavy na očiach

dnes
Jar je úžasné ročné obdobie, ale pre niektorých ľudí začínajú trampoty. Čítať viac
 
7 zásad zdravého života zo Stredomoria. Pre silné srdce, nižší cholesterol i tlak

7 zásad zdravého života zo Stredomoria. Pre silné srdce, nižší cholesterol i tlak

včera
Neprirodzené stravovanie stojí nielen veľké úsilie, riskujte často i zdravie a psychickú pohodu. Efektívnejšia je stávka na istotu.... Čítať viac
 
Obmedzenia v Bratislave vplývajú na zdravie. Čomu sa v meste vyhýbať?

Obmedzenia v Bratislave vplývajú na zdravie. Čomu sa v meste vyhýbať?

včera
Zahustenie dopravy neznamená len vyšší stres vodičov, ale aj emisie a celkové zhoršenie kvality ovzdušia. A to potrvá pomerne dlhý... Čítať viac
 
Karl Lagerfeld (†85): Tajomstvo o jeho chorobe je vonku! Opäť ten tichý zabijak!?

Karl Lagerfeld (†85): Tajomstvo o jeho chorobe je vonku! Opäť ten tichý zabijak!?

19.02.2019
Módna spoločnosť ospravedlňovala nezvyklé absencie Karla Lagerfelda na posledných dvoch prehliadkach v Paríži únavou. Týždne... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Raňajky ustrážia tlak. Poradíme, čo na tanier a do šálky
Dáša Balogová
bd