predplatne
 

Stravou proti únave. 9 potravín v jedálničku nesmiete vynechať

16.05.2019

Padá vám hlava na klávesnicu počítača hneď od rána? Váš tanier potrebuje pár zmien.

Ste stále unavení? V týchto potravinách nájdete všetko potrebné.

Ste stále unavení? V týchto potravinách nájdete všetko potrebné. Autor: Shutterstock

Jarná únava nie je podľa fyziologičky z Univerzity Komenského (UK) Bratislava Kataríny Babinskej choroba. Na jar je potrebné doplniť chýbajúce vitamíny a pohyb. „Jarná únava nie je choroba, no dokáže nepríjemne skomplikovať život. S jej nepríjemnými príznakmi sa stretne 50 až 70 percent ľudí. V prvom rade by sme sa mali zdravo a pestro stravovať a konzumovať výživovo hodnotné potraviny bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu a fytochemikálie,“ vysvetľuje Babinská.

Nedostatok vitamínov máte vpísaný v tvári. Ktorý vám chýba? 

Obyčajné ovocie

Zároveň zdôrazňuje, že ovocie a zelenina v rôznej podobe by mali byť súčasťou každého denného pokrmu, pričom hodnotné sú aj „obyčajné“ druhy, akými sú jablká, mrkva alebo kaleráb. V zdravej strave by podľa Babinskej nemali chýbať ani celozrnné obilninové výrobky, rastlinné oleje, orechy, zelené vňate, strukoviny či kyslomliečne výrobky. „Nesmierne dôležitý je taktiež správny pitný režim, nedostatok tekutín iba zhorší prejavy jarnej únavy. Ideálnym nápojom je voda či stolové minerálne vody,“ objasňuje Babinská.

6 potravín, ktoré sa tvária zdravo, no skôr vám uškodia

Prečo únava? 

Príčiny jarnej únavy nie sú doteraz známe. „Úlohu hrá meniaca sa dĺžka dňa, predpokladá sa aj spolupôsobenie častých výkyvov počasia príznačných pre jarné obdobie. Svoj podiel však má aj životospráva. V zime konzumujeme sýtejšie pokrmy, naopak, menej čerstvého ovocia a zeleniny," hovorí fyziologička. V nepriaznivom zimnom počasí je menej i pohybu a pobytu na čerstvom vzduchu. Zima je tiež obdobím, keď na nás častejšie útočia choroby. „Oslabený organizmus sa potom ťažšie vyrovnáva so zmenami počasia,“ uzatvára. Ak sa chceme účinnejšie brániť proti jarnej únave, správnu životosprávu by sme podľa nej mali dodržiavať nielen na jar, ale po celý rok.

► Čítajte aj: Únava, slabosť a mravce v nohách. Príznaky prezradia, čo vám chýba na tanieri

Autor: SITA, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

dnes
Nikdy ste nefajčili, a tak si myslíte, že ste voči rakovine pľúc imúnni? Nie je to úplne tak, 5% až 15% ľudí, u ktorých bola diagnostikovaná... Čítať viac
 
Z nudnej povinnosti štýlový rituál

Z nudnej povinnosti štýlový rituál

dnes
Žiarivo biely úsmev je po celom svete symbolom zdravia a krásy. Čítať viac
 
Chris Powell bol kedysi bezdomovcom. Ako sa z neho stal mág na chudnutie?

Chris Powell bol kedysi bezdomovcom. Ako sa z neho stal mág na chudnutie?

včera
Chris Powell (41), americký kondičný tréner a špecialista na premenu nešťastných obéznych ľudí na šťastných a štíhlych, opäť pomáha... Čítať viac
 
9 dôležitých signálov, že nepijete dostatok vody a smäd to nie je!

9 dôležitých signálov, že nepijete dostatok vody a smäd to nie je!

11.10.2019
Ak máte niektorý z nich, ihneď sa choďte napiť. Príznaky netreba prehliadať, dehydratácia sa môže prejaviť kdekoľvek na tele. Čítať viac
 
Grganie: TOP 10 rád, ako sa vyhnúť tým trápnym okamihom

Grganie: TOP 10 rád, ako sa vyhnúť tým trápnym okamihom

10.10.2019
Je nepríjemné, ale za to zdraviu prospešné. Priam nedočkavo čakáme na odgrgnutie bábätka, no keď to urobí dospelý človek, je to nechutné.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Stravou proti únave. 9 potravín v jedálničku nesmiete vynechať
SITA
dab