predplatne
 

Superpotravina alebo otrava? Expert o palmovom oleji, jeho závery budete ľutovať

29.09.2019

Experti sa nevedia dohodnúť . Aká je pravda o palmovom oleji?

Robíte dotre, ak sa mu vyhýbate?

Robíte dotre, ak sa mu vyhýbate? Autor: Shutterstock

Kúpite ho v keksíkoch, v rožkoch, zmrzline či dokonca v kozmetike. Ani netušíte, kam všade sa palmový olej ako „skrytá“ zložka prepašuje. Aby výrobok držal tvar, konzistenciu, mal chuť, vôňu i trvanlivosť. Pre výrobcov praktický a lacný, no pre organizmus spotrebiteľa...? „Dočítate sa, že nie je zdravý ani ekologický, že by sme mali používať hlavne tuzemské oleje. Mrzí ma však, že sa dozviete len to negatívne. Nie som jeho zástanca, no chcel by som upozorniť na skutočnosti, o ktorých sa málo píše,“ hovorí docent Jiří Brát z Českej spoločnosti chemickej, ktorý sa problematike palmového oleja venuje tridsať rokov. Čím je táto surovina taká zaujímavá a odkiaľ sa berú spory o jej prospechu?

7 najzdravších olejov do šalátu. Pozor, na horúcej panvici sa menia na nebezpečnú bombu

Kauza cholesterol

Palma olejná sa pestuje v oblasti rovníka. Palmový olej sa získava z dužiny a palmojadrový z jadra, zo semena. Je to tuk, ktorý dodáva neutrálnu chuť a vôňu, množstvu výrobkov krehkosť a chrumkavosť. Je stabilný pre vyšší podiel nasýtených mastných kyselín. Hodí sa do nátierok či roztierateľných tukov,“ približuje, kde ste sa s ním už stretli. V roku 2012 bol najprodukovanejším olejom na svete. Povesť však začal strácať, keď sa v jednej štúdii ukázalo, že zvyšuje hladinu LDL cholesterolu spájaného s ochoreniami srdca a rizikom infarktu pre vyšší obsah nasýtených tukov. V porovnaní s ním ostatné druhy rastlinných olejov ho znižovali. Ďalší experiment na zvieratách potvrdil, že konzumácia palmového oleja opakovane zahrievaného na vysokú teplotu môže spôsobiť ukladanie cholesterolových plátov v cievach. Dôsledok? Lekári ho aj s ostatnými tropickými olejmi prestali srdciarom i zdravým ľuďom odporúčať.

►Strašiak palmový olej: Naozaj je taký škodlivý?

Lepší ako kokosový?

Je pravda, že na nezdravé tuky je v porovnaní s inými rastlinnými olejmi bohatší. „Palmový olej má päťdesiat percent nasýtených mastných kyselín, päťdesiat percent nenasýtených. Vďaka vyššiemu obsahu nasýtených tukov má dlhú dobu spotreby a vyvoláva príjemný pocit v ústach. Tuky, tak ako ich získavame z prírody, nie vždy spĺňajú požiadavky žuvateľnosti, preto ich musíme modifikovať do želanej podoby. Tropické tuky sa tomu najviac približujú a majú rozhodne lepšie zloženie ako čiastočne stužené tuky používané v potravinách,“ obhajuje túto voľbu docent Brát.

Cielite na zdravé OMEGA tuky? Ak ich jete takto, škodíte si

Videl som príspevok, ako aktivisti tlieskali pekárni, že používa namiesto palmového oleja kakaové maslo. Ale nikto sa nezamyslí, že aj pre kakaové maslo sa vytínajú stromy, navyše má vyššiu cenu. Rovnako sa dočítate, že palmový olej je zabijak, zatiaľ čo kokosový sa z nejakého dôvodu prezentuje ako superpotravina. Vždy záleží z pohľadu akých rizikových faktorov jednotlivé tuky posudzujeme. Palmojadrový je kokosovému v obsahu nasýtených mastných kyselín veľmi podobný a dokonca o niečo lepší. Z hľadiska vplyvu na vznik aterosklerózy a krvných zrazenín je na tom kokosový horšie, nasledovaný mliečnym tukom. V prípade vplyvu na pomer celkového a HDL cholesterolu v krvi je na tom kokosový tuk lepšie ako palmový olej, ale oba sú lepšie ako maslo,“ hodnotí chemik.

Nájdete ho v:

  • orechových maslách, cereáliách, chlebe, trvanlivom pečive,
  • proteínových tyčinkách, diétnych výrobkoch, sladkostiach,
  • lupienkoch, čokoláde, margaríne, smotane do kávy, v sušenom mlieku,
  • mrazených potravinách, zmrzline,
  • instantných výrobkoch, bujónoch,
  • v detských pokrmoch, dojčenskej výžive,
  • ale aj v zubnej paste, mydle, krémoch, kozmetike, či v biopalive

Máte vysokú hladinu cholesterolu? Zdravá strava nepomôže

Červený

Navyše niektoré vedecké zistenia nasvedčujú tomu, že palmový olej rizikové faktory vzniku srdcových ochorení vrátane cholesterolu ovplyvňuje pozitívne. Tokotrienoly zo skupiny vitamínov E v ňom pomáhajú chrániť polynenasýtené tuky v mozgu, spomaľujú tak postup demencie, znižujú riziko cievnej mozgovej príhody a bránia rastu mozgových nádorov.

Na Fakulte farmácie Universiti Teknologi Mara v Malajzii skupine pacientov s mozgovými léziami užívajúcimi tokotrienoly z palmového oleja rástli nálezy pomalšie oproti placebovej skupine. Kritici však upozorňujú, že v jeho prospech znejúce závery pochádzajú takmer výlučne z krajín, kde sa palma olejná pestuje, teda z Malajzie a Indonézie, a podozrievajú ich z manipulácie pre potravinársku loby.

Čo na to český odborník?

Okrem prospešných tokoferolov a tokotrienolov, teda vitamínu E, má palmový olej pätnásťkrát viac karotenoidov ako mrkva a tridsaťkrát viac ako paradajka,“ pridáva k výhodám. I keď uznáva, že obsah týchto antioxidantov dostanete iba v lisovanom oleji. „Keď sa palmový olej získa, má oranžovú farbu. Je to niečo iné, ako sme zvyknutí používať. Výrobcom tá farba prekáža. Prírodných látok ako karotenoidov je v rafinovaných olejoch potom, samozrejme, menej. No dá sa kúpiť aj červený,“ odporúča docent po šetrne rafinovanú verziu zájsť do obchodu so zdravou výživou.

Ochrana tela pred rakovinou: 15 superzdravých antioxidantov

Je to naozaj problém? 

V niektorých štúdiách sa palmový olej ukázal ako rovnocenný bravčovej masti, zloženie mastných kyselín majú podobné a významný podiel mononenasýtenej kyseliny olejovej. S ňou však prijmete v polotovaroch s obsahom palmového tuku aj veľa iných tukov, cukru, soli a, naopak, málo nutrične prospešných látok. „Problém je, keď sa palmovým tukom nahrádzajú výživovo hodnotnejšie tuky v pečive a sladkostiach,“ pripomína výživová odborníčka Jana Jurkovičová a chemik dopĺňa: „Veľa sa napríklad hovorí o kontaminátoch v palmovom oleji. Sú to dve zlúčeniny 3-MCPD a glycidol. Pri dodržiavaní správnej výrobnej praxe sa ich obsah pohybuje v tolerovanom množstve,“ uisťuje.

Vo Francúzsku robili výskum, koľko palmového oleja človek zje. Prišli k množstvu okolo dvoch-troch gramov denne, čo je zanedbateľné. Nasýtených mastných kyselín zjeme oveľa viac v živočíšnej potrave ako v palmovom oleji,“ dodáva, že nepriaznivý efekt závisí predovšetkým od dávky. Problém sú skôr pridané cukry a nedostatok výživných látok v spracovaných potravinách, ktoré palmový olej obsahujú. Ideálne teda konzumujte čo najmenej polotovarov a sústreďte sa na pestrú stravu namiesto úzkostlivého vynechávania jednej zložky.

Čítajte aj: Pečiete bez cukru? Tieto náhrady sú zdravé, no nie všetky menej kalorické

Autor: Dáša Balogová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Sú hladné a napádajú aj ľudí. Lienky opäť zamorili Slovensko! Čo robiť, ak vás uhryznú?

Sú hladné a napádajú aj ľudí. Lienky opäť zamorili Slovensko! Čo robiť, ak vás uhryznú?

včera
Múry, okná a balkóny rodinných domov či panelákov zaplavili uplynulý víkend znova nepríjemné ázijské lienky. Čítať viac
 
10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

10 prekvapivých vecí, ktoré poškodzujú srdce. Niektoré zlozvyky robíte každý deň

včera
Máte pocit, že sa vás kardiovaskulárne choroby netýkajú? Možno máte pravdu a možno denne robíte činnosti, ktoré k ich vzniku prispievajú.... Čítať viac
 
Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

Stuhnutý krk? Pozor, aby ste neskončili s náhlou mozgovou príhodou

14.10.2019
Naprávanie boľavej chrbtice zverte len do rúk skutočného odborníka, rehabilitačného lekára, fyziatra, ortopéda, fyzioterapeuta.... Čítať viac
 
Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

Známa ako tichý zabijak. Týchto 9 príznakov rakoviny pľúc nepodceňujte

14.10.2019
Nikdy ste nefajčili, a tak si myslíte, že ste voči rakovine pľúc imúnni? Nie je to úplne tak, 5% až 15% ľudí, u ktorých bola diagnostikovaná... Čítať viac
 
Z nudnej povinnosti štýlový rituál

Z nudnej povinnosti štýlový rituál

14.10.2019
Žiarivo biely úsmev je po celom svete symbolom zdravia a krásy. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Superpotravina alebo otrava? Expert o palmovom oleji, jeho závery budete ľutovať
Dáša Balogová