predplatne
 

Z nočnej sovy ranné vtáča už za 3 týždne. Poznáme účinný trik, ako na to. Pocítite nával energie

13.06.2019

Chcete byť výkonnejší a skoncovať s ponocovaním? Vedci prišli na to, ak sa dajú pretočiť biologické hodiny - rýchlo, ľahko a efektívne.

Radi pracujete v noci? Pretočte si biologické hodiny a zlepšíte si pracovný výkon i duševnú pohodu.

Radi pracujete v noci? Pretočte si biologické hodiny a zlepšíte si pracovný výkon i duševnú pohodu. Autor: Shutterstock

Patríte k ľuďom, ktorí neskoro do noci majú sviežu myseľ, ale potom im pol dňa trvá, kým mozog rozbehnú a dokážu sa sústrediť? Nemusíte byť práve nočná sova, ktorá nezaľahne do postele pred druhou a prebúdza sa, až keď je väčšina ľudí už v práci. Ponocovanie je všeobecný problém, ktorý ničí produktivitu práce, zdravý spánok, ale aj celkové zdravie.

Pozrite si video: Ospalí po obede? Toto VIDEO vás okamžite preberie a precvičí mozog

Najnovší výskum britských a austrálskych vedcov však tvrdí, že aj z nočnej sovy sa môže stať ranné vtáča, a to už za tri týždne. O efektívnom „pretočení“ biologických hodín sa píše vo vedeckej štúdii uverejnenej v časopise Sleep Medicine. Ľuďom, ktorí chodia spať neskoro, podľa nich navyše zmena spánkových návykov prospeje, napríklad pozitívne ovplyvní ich duševnú pohodu, ale aj pracovný výkon. Účastníci štúdie, ktorí sa naučili vstávať skoro, pociťovali menší stres a skľúčenosť a počas dňa neboli tak ospalí.

 Spoznajte 5 lepších životabudičov než kofeín a sladkosti!

„Keď chodíte spať neskoro v noci, míňate sa so štandardným rozložením dní v spoločnosti, čo môže mať mnohé nežiaduce účinky, od ospalosti počas dňa až po horšie duševné zdravie,“ uviedol spoluautor štúdie Andrew Bagshaw zo strediska pre zdravie ľudského mozgu Birminghamskej univerzity. Nočné sovy sa napríklad zle prispôsobujú školskému alebo pracovnému rozvrhu.

Ako to funguje

Na výskume britských univerzít v Birminghame a Surrey a na austrálskej Univerzity Monash v Melbourne sa podieľalo 22 „nočných sov“, ktoré sa v priemere ukladali na spánok o 2:30 ráno a vstávali okolo 10:15. Títo ľudia však počas experimentu dostali pokyny, ktoré museli tri týždne dodržiavať. Ráno vstávali o 2 až 3 hodiny skôr ako zvyčajne a dopriať si poriadnu dávku denného svetla. Nasledovali čo najskoršie raňajky, obed každý deň v rovnakom čase a posledné jedlo najneskôr do 19:00. Posledný prídel kofeínu o 15:00 a po 16:00 už žiadny „šlofík“. Do postele potom išli o 2 až 3 hodiny skôr ako inokedy a večer obmedzili svetlo. Fyzické cvičenie vedci odporučili na ráno.

VIDEO: Nevyspali ste sa? Spoznajte 5 zaručených tipov pre lepší spánok

Úspešná zmena

Vedci podľa spoluautora štúdie Andrewa Bagshawa chceli zistiť, či existuje jednoduché „domáce“ riešenie týchto problémov. Po trojtýždňovej zmene režimu sa ľudia naučili vstávať a chodiť spať o dve hodiny skôr ako predtým a cítili sa omnoho sviežejšie. „Najzaujímavejšie je však to, že zmena sa prejavila na zlepšení duševnej pohody a vnímaní ospalosti, čo bol pre účastníkov veľmi pozitívny výsledok,“ uviedol Bagshaw. Vrchol produktivity už nedosahovali až v neskorých večerných hodinách, ale boli produktívni počas dopoludnia aj popoludní. Účastníci štúdie si navyše pochvaľovali, že sú počas dňa menej ospalí a pociťujú menší stres.

Môže vás zaujímať:

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: čtk, nh
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

dnes
Každého poteší ostrý zrak. Niekedy však oči zbytočne trápime. Vysedávanie pred počítačom nie je to jediné, čím ich trápime Čítať viac
 
Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

včera
Podľa niektorých odborníkov je elektrická kefka lepšia. Lepšie odstráni zubný povlak aj kameň. Jedným z dôvodov je aj nesprávne používanie... Čítať viac
 
Daylong? Čo na to lekárnik?

Daylong? Čo na to lekárnik?

včera
Prichádza leto a s ním spojená záplava slnečných lúčov a naša túžba vystaviť sa im. Čítať viac
 
Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

16.06.2019
Pohár nechladeného nápoja pred odchodom z klimatizovaného priestoru vám pomôže uvoľniť stres, odplaví aj napätie v chrbtici. Čítať viac
 
Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

15.06.2019
Masáž vás uvoľní, pomôže odplaviť toxíny i posilniť imunitný systém. Nesedí vám v horúčavách olej? Bez problémov nájdete ošetrenia,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Z nočnej sovy ranné vtáča už za 3 týždne. Poznáme účinný trik, ako na to. Pocítite nával energie
čtk
nh