predplatne
 

Za vybité baterky poobede môžu raňajky. Tipy odborníčky, ako dopumpovať energiu

12.07.2019

Dopoludnia normálne fungujete a potom bum – energia klesá, opúšťa vás a vy sa už obzeráte po gauči. Ako proti tomu zakročiť?

Nedávate to? Deň čo deň? Základná chyba sú raňajky.

Nedávate to? Deň čo deň? Základná chyba sú raňajky. Autor: Shutterstock

Poobedňajšie zdriemnutie. Siesta. Krátky šlofík. Nech už to nazývate akokoľvek, každý z nás to z času na čas zažíva... A možno v letných horúčavách ešte viac. Avšak nemusí ísť len o pokles energie – môžete sa tiež cítiť podráždene, mať miernu bolesť hlavy alebo pocit, že už nedokážete jasne myslieť. Je takmer isté, že budete mať veľkú chuť na cukor. Susan Bowermanová, expertka na výživu, prináša niekoľko tipov, ako dopumpovať energiu aj poobede.

TOP 8 letných potravín, s ktorými predídete rakovine, cukrovke či Alzheimeru

Pokles energie

Možno to bude znieť prekvapivo, no naše vnútorné hodiny sú čiastočne zodpovedné za to, že niekedy poobede nevládzeme. Energetická hladina každého z nás pribúda a ubúda počas celého dňa. Pre väčšinu najsilnejšia túžba po spánku prichádza niekoľko hodín po polnoci. Ďalšia potreba odpočinúť si, hoci nie taká silná, sa prirodzene vyskytuje v popoludňajších hodinách. Do tej doby býva človek zvyčajne hore okolo 6 až 8 hodín a začína sa tak prejavovať prirodzená potreba spánku.

Keďže sa tieto vnútorné rytmy môžu v dôsledku nedostatočného spánku narušiť alebo aj zvýrazniť, naozaj treba vytvoriť zdravý spánkový režim, aby ste mali energiu po celý deň. Medzi faktory, ktoré to ovplyvňujú, patrí aj jedlo – čo a kedy konzumujete.

Viete, čo chutí vašim cievam? Ozdravte ich ešte dnes! Aj s dobrotami na tanieri

Správny výber sacharidov 

Ak popoludní pravidelne strácate energiu, je čas pozrieť sa na vaše stravovacie návyky. Popoludňajšia túžba po spánku môže byť z veľkej časti spôsobená tým, že potraviny, ktoré cez deň prijímate, vám jednoducho neposkytujú to správne „palivo“ v správny čas. Cukor v krvnom obehu (hladina glukózy, resp. hladina cukru) je to, na čo sa telo spolieha pri poskytovaní energie, ktorú potrebujete pre každodenné fungovanie. Hladina cukru v krvi pochádza takmer výlučne zo sacharidov, ktoré prijímate. Avšak, rôzne druhy sacharidov majú rôzne účinky na hladinu cukru v krvi.

Pšeno alebo špalda? Odľahčia obed, ale v horúčave môžete len jednu z týchto obilnín

Sladké potraviny plné rafinovaných sacharidov, ako sú sladené nápoje či biele pečivo, sa strávia relatívne rýchlo a uvoľňujú glukózu do krvného obehu. Hoci tento nárast energie môže znieť ako dobrá vec, vo všeobecnosti netrvá príliš dlho. Je to preto, lebo vaše telo uprednostňuje pomalé a plynulé spracovanie cukru.

Mnohí ľudia poobede nevládzu fungovať kvôli tomu, že prijímajú zlé sacharidy. Začnú deň s niečím ako sladké cereálie, ktoré spôsobia, že sa hladina cukru rapídne zvýši, no takmer rovnako rýchlo sa aj zníži. To môže vyvolať túžbu po cukre, ktorú niektorí môžu zahnať pečivom alebo nejakým cukríkom. A potom sa cyklus opakuje. Keďže neposkytujú svojmu telu pomalý a stabilný zdroj paliva, ich hladina energie kolíše ako na horskej dráhe po celý deň.

TOP 10 potravín proti únave. Vyskúšajte ich namiesto kávy

Pomalšie cukry

Na druhej strane, keď prijmete sacharidy z celozrnných potravín, zeleniny či ovocia, ich strávenie bude trvať dlhšie. Namiesto toho, aby nastal veľký skok v hladine vášho cukru v krvi, sa glukóza postupne dostáva do krvného obehu a poskytuje tak udržateľnú energiu počas dlhšieho časového obdobia. Čo teda jesť, keď si chceme udržať energiu aj počas popoludnia? Dobre vyvážené jedlo či niečo malé pod zub by ste mali jesť každých pár hodín. Ľudia, ktorí vynechávajú jedlá, jednoducho nedokážu fungovať celý deň. Keď nejete v pravidelných časových intervaloch, hladina cukru v krvi klesne a tým klesá aj hladina energie.

9 nízkokalorických náhrad obľúbených potravín. Zachutia vám viac ako pôvodné

Priveľa jedla

Podobný účinok poklesu energie môžete zažiť aj v prípade, ak ste toho cez obed zjedli príliš veľa. Cítite sa ťarbavo? Bohužiaľ, niektorí ľudia robia oboje. Vynechávajú raňajky a potom zjedia obrovskú porciu na obed, pretože dovtedy hladujú a potom sa čudujú, prečo po väčšinu dňa nevládzu fungovať. Veľká porcia ťažkého jedla vyžaduje mnoho energie na to, aby bola strávená. Akonáhle sa krv dostane k tráviacemu traktu, aby pomohla procesu trávenia, začnete cítiť potrebu zdriemnuť si.

Rovnako dôležité je mať dostatočný pitný režim. Keď ste dehydrovaný, môže to ovplyvniť vašu náladu a schopnosť jasne premýšľať. Voda a bylinné čaje sú vhodné na popíjanie po celý deň. Niektorí ľudia sa spoliehajú na kofeínové nápoje, aby si dobili energiu. To nie je nevyhnutne problém, pokiaľ kofeín nezasahuje do kvality vášho nočného spánku.

Útok bielkovinami

Potraviny plné bielkovín napomáhajú k pocitu plnosti a spokojnosti po jedle, preto je v tomto prípade najlepšou obranou proti popoludňajšiemu útlmu útok. Na obed si dajte vyvážené jedlo, ktoré obsahuje diétne proteíny. Uistite sa, že váš obed obsahuje aj nízkotučné bielkoviny, ktoré pomáhajú bojovať proti hladu a taktiež aj zdravé sacharidy, ktoré vám poskytnú stabilný zdroj energie. Zeleninový šalát zmiešaný s grilovanou rybou, kuracím mäsom, vegetariánskou zmesou s hnedou ryžou alebo proteínový kokteil s ovocím, to všetko môže zodpovedať potrebám dobrého vyváženého obeda.

Nezabudnite na olovrant

Súčasťou vášho celkového plánu by mal byť aj olovrant v popoludňajších hodinách, ktorý obsahuje bielkoviny. Veľa ľudí sa snaží fungovať bez desiaty a olovrantu, pretože sa boja, že prijímajú extra kalórie, no potom paradoxne večer zjedia obrovskú večeru. Proteínové kokteily fungujú skvele ako desiata. Alebo môžete taktiež vyskúšať proteínovú tyčinku, jogurt s ovocím, surovú zeleninu s humusom alebo konzervu tuniaka s hrsťou cherry paradajok. Opäť platí, že kombinácia diétnych bielkovín a prospešných sacharidov pomôže k tomu, aby ste si energiu udržali po celý deň a aby ste boli spokojný a plný energie celé popoludnie.

Čítajte aj: Cholesterol nedvíhajú len kalórie, ale aj čas, kedy jete. Pár zmien ho upraví

V tomto článku sa zaoberáme Únava ...viac
Autor: TS, dab
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Naj antistresová pieseň na svete. Pôsobí ako sedatívum, upokojí aj vás

VIDEO: Naj antistresová pieseň na svete. Pôsobí ako sedatívum, upokojí aj vás

včera
Predstavte si, že namiesto liekov na upokojenie si pustíte príjemnú hudbu. Alebo vám ju pustia pred náročným chirurgickým zákrokom.... Čítať viac
 
Zákaz kúpania na Zelenej vode! Hygienici našli nedostatky aj na týchto kúpaliskách

Zákaz kúpania na Zelenej vode! Hygienici našli nedostatky aj na týchto kúpaliskách

22.07.2019
V horúčavách je najlepšie schladiť sa niekde pri vode. Okrem príjemného osvieženia si z kúpaliská či jazera vieme priniesť aj nepríjemnú... Čítať viac
 
Varovné signály očí. 7 skrytých chorôb, ktoré prezradia. Aj infarkt a rakovinu

Varovné signály očí. 7 skrytých chorôb, ktoré prezradia. Aj infarkt a rakovinu

22.07.2019
Veľa chorôb môže odhaliť pohľad do vašich očí dávno pred tým, ako sa prejavia v inej časti tela. Čítať viac
 
Klimatizácia ho mohla pripraviť o kariéru. Koľko rokov sa hudobník zotavoval z ofúkania?

Klimatizácia ho mohla pripraviť o kariéru. Koľko rokov sa hudobník zotavoval z ofúkania?

21.07.2019
Šesť minút v prúde chladného vzduchu stačilo na to, aby takému veľkému chlapovi ako je hudobník Rudolf Geri ochrnuli ruky. Predstavenie... Čítať viac
 
Kúpali ste sa so sinicami na štrkovisku alebo máte z bazéna vyrážky na zadku?

Kúpali ste sa so sinicami na štrkovisku alebo máte z bazéna vyrážky na zadku?

20.07.2019
Opaľovací krém vás neochráni pred morským ježkom, ostrou hranou lastúry, baktériami z hotelového bazéna či sinicami na štrkovisku.... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Za vybité baterky poobede môžu raňajky. Tipy odborníčky, ako dopumpovať energiu
TS
dab