predplatne
 

9 krokov k zvládnutiu trémy alebo ako zvíťaziť sám nad sebou

07.05.2019

Čaká vás vystúpenie pred viacerými poslucháčmi? Už teraz sa klepete od trémy? Začnite sa pripravovať hneď a zaraz a zvládnete to!

Natrénovať si prejav vopred pred zrkadlom je overený krok k dobrému výkonu pred publikom.

Natrénovať si prejav vopred pred zrkadlom je overený krok k dobrému výkonu pred publikom.Autor: Shutterstock.com

Prestúpiť pred verejnosť s prejavom, alebo hoci len s krátkym vystúpením, je pre mnohých z nás poriadna skúška nervov a búrlivo reaguje takmer celá organizmus – srdce búši, dlane sa potia, hrdlo sa sťahuje, hlas sa chveje. Ide však o stav psychiky, ktorý si dokážete vytrénovať tak, aby pre vás verejný prejav nebol ani spolovice taký stresujúci. Ako na to? 

Lepšia ako sirup proti kašľu a lieky na upokojenie. Nazbierajte si prvosienku!

Tréma ochromí svaly a môže i hlavu

Korene trémy zvyknú byť u väčšiny z nás podobné – strach zo zlého výkonu vštiepený spravidla ešte v detstve, tendencia ľahko sa nechať vyviesť z miery, neistota, neasertivita a tiež spomienka na nejaký prípadný neúspech a zabudnutie na úspechy, ktorých mohlo byť oveľa viac ako neúspechov. 

Účinnejší než kofeín: Voňavý zázrak proti stresu aj pre ranné prebúdzanie

Tréma sa prejavuje stuhnutím svalov, potením hlavne na dlaniach či čele, sčervenanie v tvári, stúpnutie krvného tlaku, nesústredenosť. Väčšinu z toho si uvedomujeme a cítime sa preto ešte neistejšie. Kým mierna tréma dokáže neraz vyburcovať k ešte lepšiemu výkonu, silná tréma nás môže doslova zablokovať a znemožniť nám odprezentovať sa v dobrom svetle. 

VIDEO: Joga, ako ju nepoznáte. Dostane vašu myseľ do inej dimenzie

Čo obavy ešte prehlbuje?

Našu trému môžu ešte podporiť rôzne faktory. Napríklad ak svojmu vystúpeniu prikladáte mimoriadny význam alebo ak máte pocit v zmysle „teraz alebo nikdy“. Ak už vopred očakávate trapas či výsmech, situáciu si rozhodne neuľahčujete. Problém je aj to, ak máte vystúpiť pred niekým, koho si príliš vážite alebo hoci pred arogantným a prísnym učiteľom, ktorého sa obávate. Nepomáha ani to, ak ste na seba príliš prísni, už vopred premýšľate o dôsledkoch zlyhania alebo nie ste veľmi odolní voči stresu.

Ale toto všetko sa dá zvládnuť. Ak by ste museli vystupovať na verejnosti častejšie, zistili by ste, že časom vám to už zďaleka nepríde také psychicky devastujúce, dokonca dokážete do prejavu zaradiť aj nejaké to zavtipkovanie.

 Herečka zo seriálu Oteckovia: Jana Kovalčiková bojuje sama so sebou. Pomáha jej liečba z Ázie

9 krokov proti tréme

Je dôležité, aby vás nezaskočila nejaká nepredvídaná udalosť a aby ste sa mohli sústrediť naozaj len na vystúpenie. Preto dbajte na toto: 

  1. Dôsledná príprava na vystúpenie je absolútny základ.
  2. Nacvičte si svoj prejav ešte pred verejným vystúpením.
  3. Ak ide o dlhšie vystúpenie, majte poruke vodu, lebo tréma vysušuje ústa.
  4. Ak ste naozaj veľký trémista, trošku si trénujte komunikáciu a nadväzujte kontakt s cudzími, napríklad sa spýtajte na ulici na cestu, poproste o rozmenenie bankovky na drobné, poproste o radu pri nakupovaní a podobne, snažte sa zvládať trému takýmito malými krôčikmi.
  5. Často sami seba povzbudzujte a opakujte si „zvládnem to“, „som v pohode“, „ to dám, pôjde to“...
  6. Naučte sa „stop techniku“, čiže vo chvíli, keď vás prepadnú trudné myšlienky na to, ako niečo skazíte, povedzte si buď v duchu alebo aj nahlas „stop“, predstavte si niečo príjemné, hoci rozkvitnutú lúku, a opakujte si „zvládnem to“.
  7. Majte sa radi takí, akí ste. Nesnažte sa byť suverénni či žovialne agresívni, ak ste skôr tichí a zádumčiví. Ste akí ste a tak je to dobre.
  8. Nemajte na seba prehnane veľké nároky a očakávania. Niekto dokáže rozveseliť celú halu za 10 sekúnd, no takých nie je veľa. Vám predsa ide o to, aby ste na verejnosti pekne odprezentovali svoj príspevok, to úplne stačí.
  9. Niektorí psychológovia odporúčajú ešte jednu fintu. Ak ste rozklepaní a neviete sa uvoľniť, predstavte si poslucháčov bez šiat. To by vás mohlo pobaviť! 

Zlú náladu zdravo zajedzte. 9 jedál proti stresu a depresii

V tomto článku sa zaoberáme Nadmerné potenie ...viac
Autor: Martina Palovčíková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Tajomstvá neuromarketingu: Takto nás obchodníci manipulujú! Odoláte?

Tajomstvá neuromarketingu: Takto nás obchodníci manipulujú! Odoláte?

včera
Obchodníci dokonale ovládajú psychológiu predaja a predajú vám, aj čo vôbec nepotrebujete. Vedia, ako z vás vytiahnuť peniaze. Môže... Čítať viac
 
Plece bolí aj zo srdca či žlčníka. Rady, ako sa zbaviť trápenia

Plece bolí aj zo srdca či žlčníka. Rady, ako sa zbaviť trápenia

18.05.2019
Za posledné roky toho nachodíme o tretinu menej ako v minulosti. A trpí tým nielen chrbát, ale aj viac či menej vzdialené kĺby. Čítať viac
 
Pohladkaj, potľapkaj, poškrabkaj...Poznáte liečivú silu dotyku?

Pohladkaj, potľapkaj, poškrabkaj...Poznáte liečivú silu dotyku?

18.05.2019
Ľudia, ktorí sa navzájom málo dotýkajú, sa cítia osamelejšie, depresívnejšie, častejšie trpia úzkostnými poruchami i problémami... Čítať viac
 
FOTO: Monika (28) pol roka osamote v divočine. 4 000 kilometrov po vlastných ju uzdravilo

FOTO: Monika (28) pol roka osamote v divočine. 4 000 kilometrov po vlastných ju uzdravilo

16.05.2019
Základ prežitia? Hlavne sa z toho nepos... U Moniky to v najťažšom období jej životnej cesty platilo naozaj doslova. Čítať viac
 
Náš tip: Čo robíte vo štvrtok? Poďte na Zelený trh! My tam budeme

Náš tip: Čo robíte vo štvrtok? Poďte na Zelený trh! My tam budeme

15.05.2019
Populárne zelené trhovisko sa vo štvrtok 16. mája uskutoční už po šiesty raz. Trhovisko plné poctivých výrobcov, ktorí chcú robiť... Čítať viac
 
 

wanda.sk

9 krokov k zvládnutiu trémy alebo ako zvíťaziť sám nad sebou
Martina Palovčíková