predplatne
 

Ak spravíte denne 10 000 krokov, budete zdravší. Skutočne to funguje?

09.08.2019

Za magickým číslom 10 000 krokov nie je seriózny medicínsky výskum, ale šikovný reklamný slogan spred 50-tich rokov. Vedci tvrdia, že per zdravie stačí spraviť menej krokov.

Neriešte, či spravíte 7 500 alebo 10 000 krokov, najmä sa každý deň hýbte!

Neriešte, či spravíte 7 500 alebo 10 000 krokov, najmä sa každý deň hýbte!Autor: Shutterstock

„Gratulujem, práve ste splnili svoj dnešný cieľ!“ Taký či podobný nápis spolu so skáčucim panáčikom, rozsypávajúcimi sa konfetami či s ohňostrojom sa objaví na displeji fit náramku alebo v aplikácii mobilného telefónu, keď dosiahnete vytúžených 10 000 krokov. Ste spokojní, lebo dnes ste opäť spravili niečo pre svoje zdravie. Viete však, že za týmto číslom nie je medicínsky výskum, ale marketingový slogan starý 50 rokov?

Šetríte si kĺby? Čo im prospieva a ako sa vyrovnať s tým, keď už tuhnú?

Šikovný marketingový ťah

V roku 1964 sa v Japonsku konali olympijské hry a firma Yamasa si dala patentovať prvý prenosný krokomer pod názvom „Manpo-kei“, čo v preklade znamená „merač 10 000 krokov“. Výrobca argumentoval, že práve toľko krokov je zdravých, svoje tvrdenia však nepodložil žiadnou vedeckou štúdiou. Postupne sa slogan „10 000 krokov pre zdravie“ udomácnil medzi fanúšikmi zdravého životného štýlu na celom svete, dokonca ho uznala aj Svetová zdravotnícka organizácia.
Jeho komerčný potenciál rýchlo vycítili výrobcovia fitnes náramkov či mobilných aplikácií. Odkiaľ odporúčanie prišlo, upadlo do zabudnutia. V posledných rokoch však vedci začali vedci magické číslo spochybňovať.

Nechce sa vám v lete potiť pri športovaní? Schudnete aj bez pohybu

Seriózny výskum

Zdá sa vám limit 10 000 krokov denne veľa? Potešíme vás. Vedci z Harvard Medical School si položili otázku, ako toto číslo súvisí so zníženým rizikom úmrtia starších žien. Na výskume sa zúčastnilo vyše 16 000 Američaniek s vekovým priemerom 72 rokov. Ženy, ktoré denne spravili najmenej 4 400 krokov, mali po 4 rokoch znížené riziko úmrtia ako menej aktívne účastníčky štúdie, ktoré spravili len 2 700 krokov.
Najpozitívnejší vplyv každodenného kráčania sa ukázal pri počte 7 500 krokov. Viac krokov podľa vedcov už na zdravie žien nemalo vplyv. Štúdia vyšla na konci mája v odbornom časopise Jama Internal Medicine.

FOTO: Spadnutá priečna klenba vás môže potrápiť. Poznáte hlavných vinníkov?

Menej či viac?

Podľa výskumu z roku 2011, uverejneného v International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, stačí denne pre zníženie srdcovo-cievneho rizika 6 000 až 8 000 krokov. Iný výskum však tvrdí, že hranica 10 000 krokov je nízka. Odporúčajú o 5 až 8 000 krokov viac, aby pohyb mal zdravotný efekt.
Štúdia z roku z roku 2016 pre zmenu spochybňuje motivačný účinok krokomerov. Porovnávala osoby s nadváhou, ktoré mali fit náramok, s dobrovoľníkmi, ktorí ich nemali. Ľudia z prvej skupiny spravili za 6 týždňov približne o 970 krokov viac ako chodci z druhej skupiny. Len málo z nich však schudlo, niektorí dokonca vážili viac ako testovaní z druhej skupiny. Zrejme mali pocit, že si môžu po svojej aktivite dopriať aj viac jedla.
Spor vedcov o správne číslo však nemá zmysel, lebo počet krokov nehovorí nič o intenzite pohybu. 10 000 krokov pri pol hodinovom behu s vyššou srdcovou frekvenciou má iný efekt ako 10 000 krokov, ktoré spravíte v miernom tempe na dlhšej prechádzke. A preto neriešte, či spravíte 7 500 alebo 10 000 krokov, najmä sa každý deň hýbte!

Mohlo by vás zaujímať: 

Autor: Adriana Fábryová, lua
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

včera
Aj vážne choroby prichádzajú takmer bez príznakov. Dobre si všímajte banálne prejavy. Obyčajná únava môže znamenať rakovinu aj ešte... Čítať viac
 
Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

22.08.2019
Fantómový zvuk, ktorý je len v hlave. Navonok malý problém môže spôsobiť vážne psychické problémy. A nevyhýba sa ani slávnym! Čítať viac
 
7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

22.08.2019
Každému občas zapácha z úst, stačí sa ráno zobudiť po poriadnej oslave alebo si dať cesnakovú hrianku. Ak so zápachom bojujete každý... Čítať viac
 
7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

21.08.2019
Skončiť s fajčením je pre mnohých nadľudský výkon. Zbaviť sa závislosti si vyžaduje poriadne pevnú vôľu, hlavne vtedy, keď ste fajčili... Čítať viac
 
VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

VIDEO: Rýchly TEST osobnosti. Zatnite päsť a sledujte, čo o vás prezradí

21.08.2019
Základné črty osobnosti odhalí spôsob, akým zatínate päsť. Ak ste všímaví, pomôže vám odhadnúť, ako sú na tom ostatní. Čítať viac
 
 

wanda.sk

Ak spravíte denne 10 000 krokov, budete zdravší. Skutočne to funguje?
Adriana Fábryová
lua