Biely sex nie je iba vinníkom priberania. Je nebezpečnejší, než ste si mysleli!

12.07.2017

Nemá za následok len zvýšenie počtu faldíkov na bruchu. Rozhádže vám organizmus tak, že môže spustiť viaceré choroby.

Pri nočnom vyjedaní nefunguje metabolizmus tak dobre ako cez deň a spája sa s rizikom mnohých ochorení

Pri nočnom vyjedaní nefunguje metabolizmus tak dobre ako cez deň a spája sa s rizikom mnohých ochoreníAutor: Profimedia.sk

Posúvať si večeru na neskoré večerné hodiny je veľmi zlý nápad. Organizmus na potravu nedokáže primerane reagovať. Môže rozhádzať aj hladiny glukózy, inzulínu, triglyceridov a cholesterolu.

Čítajte: Chladničková stratégia proti priberaniu: Rozložte si kalórie 

Posunuté jedenie pri dostatočnom spánku

Ako príčinu vedci často udávajú nedostatok spánku, ktorý mnohokrát s neskorým vlčím hladom súvisí. Viaceré výskumy potvrdili, že tí čo spia menej, ako by potrebovali, mávajú častejšie problémy s hmotnosťou, ako aj celkovo s fungovaním metabolizmu. Na univerzite v Pensylvánii sa však pozreli na to, čo sa stane, ak ľudia spia dostatočne, akurát si časy jedenia o niečo posunú.

Bude vás zaujímať: 

Test neskorého jedenia

Výskumníci dobrovoľníkom naordinovali, kedy majú jesť a spať. Najprv si mali jednotlivé jedlá rozložiť medzi 8 hodinu ráno a 7 hodinu večer. Takto sa stravovali počas ôsmych týždňov. Potom nasledovala dvojtýždňová prestávka, a následná zmena v stravovaní. Ďalších 8 týždňov mohli respondenti jedávať len od 12 hodiny na poludní do 11 večer. Celý čas pritom spávali rovnako, od 11 do 7 hodiny rannej.

Viac: Prepadáva vás pravidelne vlčí hlad? Zistite, kde robíte chybu 

Choré srdce 

Na začiatku výskumu aj počas neho dobrovoľníkom odoberali krv a robili viaceré merania. Na konci sa zistilo, že v čase, keď jedávali neskôr, pribrali viac. Množstvo jedla sa pritom nemenilo. Tiež mali horší respiračný kvocient, z ktorého sa dá vyvodiť, ktoré makroživiny dokázali ľudia metabolizovať.

FOTO: Zažeňte bezsenné noci! 6 najlepších jedál pre sladký spánok 

Pri neskoršom jedení dochádzalo k zvýšenému metabolizmu sacharidov a k zníženému metabolizmu tukov. Zvýšili sa tiež hladiny glukózy, triglyceridov a cholesterolu. Tie môžu viesť k cukrovke a k srdcovo-cievnym ochoreniam.

Hormóny spôsobujúce oneskorený pocit nasýtenia

Aj s hormónmi to poriadne mávalo. Výnimkou bol len stabilný spánkový hormón, melatonín. Inak na tom boli hormóny hladu a sýtosti. Ak dobrovoľníci jedli skôr, hladiny hormónu ghrelínu u nich dosahovali svoj vrchol počas dňa. Ten stimuluje apetít a leptín s pocitom nasýtenia. Znamená to, že účastníci pociťovali hlad skôr, ale dlhšie sa cítili sýti. Skoršie jedenie tak môže pôsobiť ako prevencia pred potrebou jesť neskoro večer a v noci.

5 silných kombinácií. Tieto potraviny sú v páre zdravšie než single 

Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

6 prekvapivých znakov, že ste múdrejší ako ostatní. Aj vy?

6 prekvapivých znakov, že ste múdrejší ako ostatní. Aj vy?

dnes
Ste neporiadni, vulgárni a trpíte samovravou? Možno za to môže vaša vysoká inteligencia. Čítať viac
 
Benzín či nafta? Toto by ste o ich vplyve na zdravie mali vedieť!

Benzín či nafta? Toto by ste o ich vplyve na zdravie mali vedieť!

včera
Moderné benzínové motory s priamym vstrekovaním vypúšťajú do vzduchu čiastočky extrémne jemného prachu. Hoci ho nevidno, je pre... Čítať viac
 
VIDEO: TOP 10 songov proti stresu. Vypočujte si víťaznú melódiu

VIDEO: TOP 10 songov proti stresu. Vypočujte si víťaznú melódiu

včera
Pozitívne účinky hudby na psychiku sú neodškriepiteľné. Kým jedna pesnička vás nabije energiou, pri druhej si môžete snívať alebo... Čítať viac
 
9 utajených znakov, že máte depresiu. Smútok a plač medzi nimi nehľadajte!

9 utajených znakov, že máte depresiu. Smútok a plač medzi nimi nehľadajte!

20.02.2018
Depresia nepríde ako akútny zápal slepého čreva, ktorý na seba upozorní strašnou bolesťou. Psychické ochorenie prichádza pomaly... Čítať viac
 
SÚŤAŽ o dizajnové zvlhčovače: Suchý vzduch je rajom pre choroby, majte ho pod kontrolou!

SÚŤAŽ o dizajnové zvlhčovače: Suchý vzduch je rajom pre choroby, majte ho pod kontrolou!

19.02.2018
Nízka vlhkosť neškodí len alergikom, astmatikom a deťom. Ak vám doma dlhodobo vysušuje sliznice a kožu, podlomí zdravie a dokonca... Čítať viac
 
 

wanda.sk