Biely sex nie je iba vinníkom priberania. Je nebezpečnejší, než ste si mysleli!

12.07.2017

Nemá za následok len zvýšenie počtu faldíkov na bruchu. Rozhádže vám organizmus tak, že môže spustiť viaceré choroby.

Pri nočnom vyjedaní nefunguje metabolizmus tak dobre ako cez deň a spája sa s rizikom mnohých ochorení

Pri nočnom vyjedaní nefunguje metabolizmus tak dobre ako cez deň a spája sa s rizikom mnohých ochoreníAutor: Profimedia.sk

Posúvať si večeru na neskoré večerné hodiny je veľmi zlý nápad. Organizmus na potravu nedokáže primerane reagovať. Môže rozhádzať aj hladiny glukózy, inzulínu, triglyceridov a cholesterolu.

Čítajte: Chladničková stratégia proti priberaniu: Rozložte si kalórie 

Posunuté jedenie pri dostatočnom spánku

Ako príčinu vedci často udávajú nedostatok spánku, ktorý mnohokrát s neskorým vlčím hladom súvisí. Viaceré výskumy potvrdili, že tí čo spia menej, ako by potrebovali, mávajú častejšie problémy s hmotnosťou, ako aj celkovo s fungovaním metabolizmu. Na univerzite v Pensylvánii sa však pozreli na to, čo sa stane, ak ľudia spia dostatočne, akurát si časy jedenia o niečo posunú.

Bude vás zaujímať: 

Test neskorého jedenia

Výskumníci dobrovoľníkom naordinovali, kedy majú jesť a spať. Najprv si mali jednotlivé jedlá rozložiť medzi 8 hodinu ráno a 7 hodinu večer. Takto sa stravovali počas ôsmych týždňov. Potom nasledovala dvojtýždňová prestávka, a následná zmena v stravovaní. Ďalších 8 týždňov mohli respondenti jedávať len od 12 hodiny na poludní do 11 večer. Celý čas pritom spávali rovnako, od 11 do 7 hodiny rannej.

Viac: Prepadáva vás pravidelne vlčí hlad? Zistite, kde robíte chybu 

Choré srdce 

Na začiatku výskumu aj počas neho dobrovoľníkom odoberali krv a robili viaceré merania. Na konci sa zistilo, že v čase, keď jedávali neskôr, pribrali viac. Množstvo jedla sa pritom nemenilo. Tiež mali horší respiračný kvocient, z ktorého sa dá vyvodiť, ktoré makroživiny dokázali ľudia metabolizovať.

FOTO: Zažeňte bezsenné noci! 6 najlepších jedál pre sladký spánok 

Pri neskoršom jedení dochádzalo k zvýšenému metabolizmu sacharidov a k zníženému metabolizmu tukov. Zvýšili sa tiež hladiny glukózy, triglyceridov a cholesterolu. Tie môžu viesť k cukrovke a k srdcovo-cievnym ochoreniam.

Hormóny spôsobujúce oneskorený pocit nasýtenia

Aj s hormónmi to poriadne mávalo. Výnimkou bol len stabilný spánkový hormón, melatonín. Inak na tom boli hormóny hladu a sýtosti. Ak dobrovoľníci jedli skôr, hladiny hormónu ghrelínu u nich dosahovali svoj vrchol počas dňa. Ten stimuluje apetít a leptín s pocitom nasýtenia. Znamená to, že účastníci pociťovali hlad skôr, ale dlhšie sa cítili sýti. Skoršie jedenie tak môže pôsobiť ako prevencia pred potrebou jesť neskoro večer a v noci.

5 silných kombinácií. Tieto potraviny sú v páre zdravšie než single 

Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Ďalšie články z tejto sekcie

Dámy, mizne vám z kúpeľne TOTO? Váš muž potrebuje pomoc lekára

Dámy, mizne vám z kúpeľne TOTO? Váš muž potrebuje pomoc lekára

dnes
Páni o tom neradi hovoria, hoci pyšný problém sa týka aj ich. Buďte pozorné! Čím dlhšie budú odkladať návštevu u lekára, tým horšie.... Čítať viac
 
Máte chuť na netradičnú jeseň? Okúpte sa v pive či vo víne

Máte chuť na netradičnú jeseň? Okúpte sa v pive či vo víne

včera
Hrozno ocení aj vaša pokožka. Partnera zase pivný kúpeľ. Lahodné nápoje nemusíte len piť. Ako si osviežiť kúpeľ doma? Čítať viac
 
Uvedomte si! Pár jasných signálov, že toto priateľstvo už skončilo 

Uvedomte si! Pár jasných signálov, že toto priateľstvo už skončilo 

včera
Dokážete rozoznať skutočného kamaráta od človeka, ktorý na vás parazituje, ubližuje vám a tvári sa, že vám ešte robí službu? Psychoterapeutka... Čítať viac
 
FOTO: Mr. Bean po 60-ke poriadne prekvapil! Lekári nie sú nadšení

FOTO: Mr. Bean po 60-ke poriadne prekvapil! Lekári nie sú nadšení

15.11.2017
Rowan Atkinson (62) sa nezdá. Po vzore mnohých hercov a rockerov v pokročilom veku sa odhodlal k riskantnému rozhodnutiu. S takmer... Čítať viac
 
Z nôh do srdca. Zrazenina číha za počítačom i v ponožkách. Čo pomôže?

Z nôh do srdca. Zrazenina číha za počítačom i v ponožkách. Čo pomôže?

14.11.2017
Trombóza zďaleka nehrozí len cestovateľom. Neverte mýtom, aby ste za to nezaplatili infarktom či mozgovou príhodou. Čítať viac
 
 

wanda.sk