Bolesť chrbtice a stuhnuté svalstvo: Určite poznáte pravého vinníka?
05. decembra 2016

Chronické problémy môžu mať aj takzvaný psychosomatický pôvod. Rýchlo sa uvoľnite!

Chronické problémy môžu mať aj takzvaný psychosomatický pôvod. Zjednodušene možno povedať, že na chrbát si sadne stres či už z pracovných, alebo rodinných dôvodov. Podľa európskych výskumov pociťuje ťažkosti s chrbtom počas krízových období až 70 % ľudí.

Pracujeme chorí a liekom sa bránime. Toto prezradila Anketa o zdraví Slovákov 

Napnuté svaly

Typickým príznakom psychosomatických bolestí je v prvej fáze pocit napätia v oblasti šije a driekovej časti chrbtice. V stresovej situácii dá vegetatívny nervový systém prirodzený povel, aby sa svaly stiahli. Ak napríklad pociťujete nebezpečenstvo, inštinktívne sa prikrčíte a vtiahnete hlavu medzi plecia. Psychosomatické bolesti sa vyskytujú, keď psychickú záťaž nevyriešite. Neviete vyjsť z bludného kruhu a svaly sú ustavične napnuté. Tento typ bolestí sa často objavuje pri rozvodoch, problémoch v práci, ale aj u zrelších ľudí, ktorí zostanú doma sami po tom, ako si ich deti založia vlastnú domácnosť. Psychosomatické bolesti sú často sprievodným javom depresií.

Signál vysiela šija

Po čase sa stane, že budete mať plecia zdvihnuté a hlavu zastrčenú medzi nimi. Postupne sa začne zatvárať hrudník a bude sa vám aj ťažšie dýchať. V tomto stave sa odštartuje aj zvýšené opotrebúvanie medzistavcových platničiek. Stuhnuté svaly v oblasti krčnej chrbtice môžu navyše nepriaznivo ovplyvňovať prietok krvi v cievach. Ideálne je zakročiť čo najskôr, aby nedošlo k degeneratívnym zmenám.

Balančné cvičenia: Vysedávanie pred počítačom musíte vykompenzovať 

Hneď ako pocítite tuhnutie šije, prípadne sa objavia bolesti, ktoré smerujú z krku do hlavy, začnite konať. Vtedy už úradujú svalové spazmy. Problémy však môže signalizovať aj brnenie v horných končatinách. Podľa odborníkov je pri psychosomatických ťažkostiach dôležité kombinovať telesné cvičenie s návštevou psychológa alebo psychoterapeuta.

Nečakajte

Vo všeobecnosti však platí, že v prvom rade sa musíte snažiť odbúrať stresové faktory. Myslite na to, že bolesť väčšinou slúži ako varovný signál. Ak máte toho v práci veľa a začne vás častejšie bolieť šija, naplánujte si dovolenku, prípadne porozmýšľajte nad novou prácou. Ak sa ťažkosti objavia v zrelšom veku, keď sa vám život výraznejšie mení, naplánujte si častejšie stretnutie s priateľmi alebo sa poobzerajte po nových koníčkoch. Len konajte.

Rituál zdravia na každý deň: Postačí 30 sekúnd a pocítite uvoľnenie! 

Naučte sa dýchať

Odborníci totiž zdvíhajú varovný prst. Pri psychosomatických bolestiach chrbta ľudia často strácajú sociálny kontakt. Trápia sa svojím životom a navyše ich celý deň sprevádza bolesť. Uzatvoria sa a ťažkosti riešia maximálne tabletami proti bolesti. V prvej fáze možno úplne postačí, keď sa naučíte zhlboka dýchať. Nielenže odbúrate stres, ale lepšie otvoríte hrudný kôš. Aj táto drobnosť vedie k uvoľneniu chrbtice.

.Autor: Zdravie špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ

viac článkov
Bolesť chrbtice a stuhnuté svalstvo: Určite poznáte pravého vinníka?
Zdravie špeciál/ Katarína POSLUCHOVÁ