predplatne
 

FOTO: Zdravé huby. Omladia vám pokožku a posilnia nervy

23.11.2016

Možno ich nemáte v obľube, ale je to škoda. Či už držíte diétu, alebo chcete utlmiť zápal v tele – zaradiť huby do jedálnička sa oplatí.

Penne s kuriatkami  – feta syr, cesnakový olej a provensálske bylinky prevoňajú celú kuchyňu.

Penne s kuriatkami – feta syr, cesnakový olej a provensálske bylinky prevoňajú celú kuchyňu.Autor: Peter Záhradník

Za neslávnu povesť húb môže aj to, že keď zjete jedovatý druh, privodíte si otravu. Napriek tomu sa pokúste na huby nezanevrieť. Sú to malé továrne na zdravie, plné vitamínov, minerálov a ďalších dôležitých živín.

VO FOTOGALÉRII nájdete originálne hubové jedlá, ktoré rozvoňajú vašu kuchyňu a potešia chuťové poháriky.

Nervy aj srdce

V hubách nájdete viacero vitamínov zo skupiny B: B1, B2, kyselinu listovú (B9) a niacín (B3). Kyselina listová je dôležitou súčasťou jedálnička tehotných žien, keďže pozitívne vplýva na vývin dieťaťa a chráni ho pred vrodenými ochoreniami, ako rázštep chrbtice či pery.

Čítajte viac: Hubové RECEPTY, ktoré musíte vyskúšať. Zasýtia v ktorúkoľvek časť dňa

Niacín zas pomáha tvoriť energiu v bunkách, podporuje srdcovú, nervovú a svalovú činnosť, ale aj optimálne fungovanie tráviaceho traktu. Obsah vitamínov skupiny B sa však môže vrámci jednotlivých druhov húb líšiť. Kým pečiarky obsahujú viac kyseliny listovej, ázijský druh húb šiitake je bohatší na B6.

Náhrada slnka

Porcia chutne pripravených húb vám dodá vitamín D, ktorý na jeseň získate prirodzenou cestou len ťažko. Tvorí sa v koži pôsobením slnečného žiarenia. Prospieva zdraviu kostí, svalov aj nervovej sústavy. Odporúčanú dennú dávku z húb nezískate; klasická porcia vám z nej pokryje asi tri percentá. Napriek tomu sú huby vhodnou potravinou na doplnenie vitamínu D. Ideálne je spojenie s vajcami v chutnej praženici. V 100 gramoch vaječného žĺtka nájdete 100 až 200 mikrogramov tohto „slnečného" vitamínu.

Zbieranie húb môže byť smrteľný koníček: Otráviť dokážu aj tie jedlé!

Proti starnutiu aj na imunitu

Huby obsahujú aj antioxidanty a podporujú imunitu organizmu. Liečivou bombou je hlavne hliva ustricová. Výťažky z nej sa pridávajú aj do výživových doplnkov na posilnenie imunity. Hoci vitamínu C je v nich menej, hlavne v ázijských hubách sa našli protirakovinové látky, účinné pri boji proti poškodeniu buniek voľnými radikálmi. Antioxidanty však zohrávajú úlohu aj v prevencii starnutia pokožky.

Pozor na otravy: Viete, ktoré potraviny sa rýchlo menia na jedy?

Dlhšie sýty

Po jedení húb sa budete cítiť dlhšie sýti. Majú nízky obsah kalórií, a naopak, vysoký obsah vlákniny. Tá pôsobí ako prevencia rakoviny hrubého čreva, zlepšuje vstrebávanie živín z potravy a tráviacu sústavu zbavuje škodlivín. Huby tiež obsahujú bielkoviny, ktoré pomáhajú udržať pocit sýtosti. Majú tiež protizápalové účinky.

Nie sú pre každého

Ospravedlnenku od húb majú seniori, deti do šiestich rokov aj ľudia s tráviacimi ťažkosťami. Vysoký podiel vlákniny v nich môže spôsobiť nadúvanie aj hnačku. Tepelnou úpravou sa ich stráviteľnosť zlepšuje, no napriek tomu ich deťom do troch rokov neservírujte vôbec. Ak máte podozrenie na horšie trávenie, dajte si ich radšej len v polievke alebo omáčke. A poriadne uvarené.

Čítajte: Šálka dlhovekosti pre štíhlosť i lepšiu pamäť. 7 dôvodov prečo ju piť denne 

Autor: iZdravie.sk/ Júlia POLÁKOVÁ
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Leto sa ešte nekončí a stále hrozí úpal. Radšej sa oblečte, radí záchranár

Leto sa ešte nekončí a stále hrozí úpal. Radšej sa oblečte, radí záchranár

dnes
Počítajte s tým, že informácia, ktorú vám poskytujú meteorológovia, udáva teploty v tieni. Ak sa pohybuje teplota v tieni okolo... Čítať viac
 
Udreli ste si kostrč? Potrebujete špecialistu alebo sa zahojí sama?

Udreli ste si kostrč? Potrebujete špecialistu alebo sa zahojí sama?

dnes
Po úraze kostrče seďte na mäkkom vankúšiku alebo na nafukovacom kolese. Ak zranenie podceníte, môžete si privodiť siahodlhé problémy.... Čítať viac
 
Neverte, že k spánku sa dá prejesť vybranými potravinami. Chce to ešte čosi viac!

Neverte, že k spánku sa dá prejesť vybranými potravinami. Chce to ešte čosi viac!

včera
Veríte, že banán a teplé mlieko pred zaľahnutím sú skvelé uspávače? Sú aj lepšie spôsoby! Aké zásady treba dodržať, aby ste sa prepracovali... Čítať viac
 
Roztržitosť za volantom je príčinou až štvrtiny dopravných nehôd

Roztržitosť za volantom je príčinou až štvrtiny dopravných nehôd

23.08.2019
Tri štvrtiny vodičov sa tesne pred nehodou venuje veciam, ktoré znižujú ich koncentráciu, a nemôžu sa tak plne sústrediť na dianie... Čítať viac
 
Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

Telo vám dáva signály. Počúvate jeho varovanie pozorne? 

23.08.2019
Aj vážne choroby prichádzajú takmer bez príznakov. Dobre si všímajte banálne prejavy. Obyčajná únava môže znamenať rakovinu aj ešte... Čítať viac
 
 

wanda.sk

FOTO: Zdravé huby. Omladia vám pokožku a posilnia nervy
iZdravie.sk/ Júlia POLÁKOVÁ