predplatne
 

Hrozí vám syndróm vyhorenia? Na začiatku ho môžete stopnúť

19.04.2018

Ledva sa vlečiete do práce a myšlienky vám lietajú od povinnosti k povinnosti. Nezavrite sa doma, ale stretnite sa s priateľmi a smejte sa. Oplatí sa to.

Naučte sa vypnúť, inak vám hrozí vyhorenie.

Naučte sa vypnúť, inak vám hrozí vyhorenie.Autor: Shutterstock

Odborníci s pojmom syndróm vyhorenia stále pracujú. Na jeho charakteristike a príznakoch sa však zhodujú. Ide o emočné i fyzické vyčerpanie, ktoré sa spája s celkovou nespokojnosťou. Tá sa prenáša i do komunikácie s ľuďmi v pracovnom prostredí. Syndróm vyhorenia má niekoľko fáz, snažte sa rozpoznať, keď vo vás začína tlieť nespokojnosť. Čo si treba všímať a čo podniknúť, aby ste nevyhoreli?

Tešíte sa do práce?

Počúvajte svoje telo. Zdalo sa vám, že sa vám v práci pri plnení úloh horšie dýcha, pociťujte nevoľnosť cestou do práce alebo ledva ťaháte nohy za sebou, keď sa vraciate domov? Aj to môžu byť prvé príznaky, že telo sa začína brániť. Neignorujte ich. Nadmerné napätie môže zaútočiť na fyzickú, mentálnu alebo emocionálnu stránku. Každý má svoje hranice. Nájdite si chvíľku a porozmýšľajte, či vás práca napĺňa a či ste v nej šťastný. Ak nie, nebojte a odštartujte zmenu. Trh práce je zmene momentálne naklonený.

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy

Stretnite sa s priateľmi

Neobmedzte svoj denný rituál len na cestu do práce a z práce. Izolácia od spoločnosti celú situáciu zhorší. Snažte sa obnoviť priateľstvá zo školy či z detstva alebo si pokojne vytvorte nové. A nezabúdajte ani na rodinu. Práve stretnutia s ľuďmi, ktorí sú vám blízki, vám zaistia duševnú rovnováhu a viac energie pre každodenný život. Zdá sa vám, že vám na priateľov a rodinu nezostáva popri pracovných povinnostiach čas? Naučte sa povedať, nie. Každý musí mať priestor na „vypnutie“. A platí to aj doslovne, v súvislosti s počítačom či mobilom. Z času na čas prospeje takzvaný digitálny detox každému. 

Panika vás môže prekvapiť kdekoľvek! Kedy treba vyhľadať odbornú pomoc?

Obedujte a smejte sa

Nehladujte. Snažte sa aspoň hlavné jedlá dňa zjesť v pokoji. Opustite pracovný stôl a pokúste sa vychutnávať si jednotlivé sústa. Vyhýbajte sa väčšiemu množstvu kofeínových nápojov, či už kávy alebo čaju i sladkostiam a bielej múky. Zbytočne znásobia váš vnútorný nepokoj. A nezabudnite sa smiať, napríklad aj pri obede v spoločnosti kolegov. Smiech zvyšuje prívod kyslíka do mozgu a pomôže aj odbúrať nahromadené obavy. Len s čistou hlavou môžete prijať správne riešenia. 

Čítajte aj: 

V tomto článku sa zaoberáme Stres ...viac Únava ...viac
Autor: Katarína Posluchová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Vaše kĺby trpia! 10 návykov, ktorými si spôsobujete bolesť

Vaše kĺby trpia! 10 návykov, ktorými si spôsobujete bolesť

dnes
Problémy prichádzajú zväčša pomaly a nenápadne. No všimnete si ich, keď už je neskoro. Odstráňte preto v predstihu nesprávne zvyky,... Čítať viac
 
Spíme na polmozgu ako delfíny? Expert: Fatálne následky zažívame denne

Spíme na polmozgu ako delfíny? Expert: Fatálne následky zažívame denne

včera
Čo rozhodne o tom, či unavení dôjdete na diaľnici bezpečne do cieľa alebo nie? Čítať viac
 
Mohol Marián Geišberg ešte žiť? 10 jasných varovaní rakoviny pľúc prehliadate

Mohol Marián Geišberg ešte žiť? 10 jasných varovaní rakoviny pľúc prehliadate

12.11.2018
Umelec podľahol zákernému ochoreniu. Patrí k tým, ktoré sa často hlásia nenápadne. Aj vy sa tvárite, že sa nič nedeje? Čítať viac
 
VIDEO: Ako si privolať najlepšieho priateľa

VIDEO: Ako si privolať najlepšieho priateľa

12.11.2018
Vraví sa, že najlepší priateľ človeka je pes. Aby to naozaj platilo, musíte vedieť spolu komunikovať a psík vás musí poslúchať. Čítať viac
 
TOP posila pre imunitu. Túto sezónu vás chrípka nedostane

TOP posila pre imunitu. Túto sezónu vás chrípka nedostane

11.11.2018
Nečakajte, kým ochoriete. Stavte na kombináciu správnych posíl a chrípke nedáte šancu! Čítať viac
 
 

wanda.sk

Hrozí vám syndróm vyhorenia? Na začiatku ho môžete stopnúť
Katarína Posluchová