Je váš blízky v neustálom strehu? Hypevigilancia komplikuje život

11.01.2018

Ľudia trpiaci hypervigilanciou sú precitlivení na prostredie ako aj ľudí okolo nich.

Neustále tŕpnutie, že sa stane niečo zlé, komplikuje vzťahy a nekonečne vyčerpáva.

Neustále tŕpnutie, že sa stane niečo zlé, komplikuje vzťahy a nekonečne vyčerpáva. Autor: Shutterstock.com

Podľa časopisu Medical News Today sa môžu ľudia s hypervigilanciou niekedy javiť ako paranoidní. Medzi paranojou a hypervigilanciou sú však rozdiely a ich pochopenie môže postihnutým pomôcť nájsť správne riešenie ich problému.

Hypervigilancia nie je choroba sama osebe. Je to skôr spôsob reagovania, ktorý spôsobila nejaká trauma, úzkostné stavy alebo mentálna porucha. Ľudia s hypervigilanciou podvedome cítia nebezpečenstvo. Ich zmysly sú preto neustále nabudené, aby mohli nebezpečenstvu čeliť.

Obávajú sa hlavne nasledovných:

  • fyzického nebezpečenstva,
  • zopakovania traumatického zážitku,
  • narušenia vzťahov.

Vačšinou nie sú tieto obavy opodstatnené. Mozog zle vyhodnocuje rôzne situácie a vysiela nesprávne signály.

Čítajte: Panika vás môže prekvapiť kdekoľvek! Kedy treba vyhľadať odbornú pomoc? 

Toto si všímajte 

Hypervigilancia má hlavne psychické, ale aj niektoré fyzické prejavy. Človek s hypervigilanciou sa prejavuje nasledovne:

  • viac sa potí, má zrýchlený tep, dýchanie, rozšírené zreničky,

  • je neustále nabudený, nepokojný,

  • stále kontroluje svoje okolie a nevie sa sústrediť na rozhovor,

  • ľahko sa vyľaká, pri malej zámienke vykríkne, vyskočí,

  • na ľudí reaguje prehnane, kvôli čomu sa môže javiť ako nevrlý,

  • hlučné a preplnené miesta ťažko znáša,

  • prezerá si ľudí, napríklad aby sa uistil, že pri sebe nemajú žiadnu zbraň,

  • každé možné nebezpečenstvo nafúkne,

  • precitlivelo reaguje na mimiku ale tóny hlasu druhých, všetko berie osobne,

  • má problém zaspať, ako aj sa počas spánku nebudiť.

Príbeh: Keď sa trápi mladá duša: Braňo blúdil v labyrinte úzkosti, zachránil ho hľadáčik

Možné komplikácie

Časom sa u postihnutých môžu vyskytnúť ďalšie komplikácie:

  • obsesívne správanie,
  • problémy vo vzťahoch,
  • problémy v práci,
  • vyhýbanie sa spoločenským situáciám.

Príčin je viac

Môže, no nemusí mať základ v traumatickej skúsenosti:

  • Pri postraumatickej stresovej poruche je následkom traumatického alebo životohrozujúceho zážitku. Podvedome sa bránia tomu, aby sa im trauma už nikdy nezopakovala, a tak sa ju snažia predvídať.

  • Ľudia s diagnózou generalizovaná úzkostná porucha so sociálnou úzkosťou. Najčastejšie sa to stáva keď sa vyskytnú v novej situácii alebo keď stretnú nových ľudí. Vedci sa však zatiaľ nezhodli na tom, či je hypervigilancia prejavom úzkosti alebo ju naopak vyvoláva.

  • Vyskytuje sa aj u ľudí so psychickými ochoreniami ako schizofrénia, obsesívno-kompulzívna porucha či bipolárna porucha.

Čo ju spúšťa

Je veľa situácií, ktoré hypervigilanciu predchádzajú, napríklad:

  • pocity klaustrofóbie,
  • preplnené miesta,
  • dlhodobý stav neistoty,
  • niečo, čo pripomína zažitú traumatickú situáciu,
  • hádky a krik,
  • kritika a zahanbenie,
  • požiadavky a očakávania iných,
  • chaotické správanie iných,
  • pocity opustenia,
  • pocity emocionálneho vyčerpania.

► Krehké duše môžu vyhorieť. Kedy je precitlivenosť psychickým problémom? 

Ako im pomôcť?

Pri úzkostnej a postraumatickej poruche je potrebná odborná terapia a tiež liečba antidepresívami. Mimo nich však môže výrazne pomôcť aj nasledovné:

  • Relaxácia: Pomáha znižovať pocity úzkosti a postihnutému lepšie zvládať symptómy.

  • Cvičenie: Pri pravidelnom cvičení sa uvoľňujú endorfíny, ktoré pomáhajú odburávať úzkostné pocity.

  • Plné prežívanie: Sústredenie sa na momentálne pocity môže pomôcť hypervigilantné správanie kontrolovať, aj redukovať.

  • Komunikácia: Možnosť porozprávať sa niekým o svojich pocitoch dokáže poskytnúť okamžitú úľavu a tiež zvyšuje schopnosť prijať od iných spätnú väzbu pri neobvyklom správaní.

  • Objektivita: Ak sa postihnutý naučí hľadať logické dôkazy toho, či mu naozaj niečo hrozí, dokáže svoje správanie lepšie ovládať.

Ďalšie tipy: Čo nakŕmi smutný mozog? Ak máte depresiu, ráno si obujte tenisky a robte toto  

V tomto článku sa zaoberáme Paranoja ...viac
Autor: Zuzana Palátová
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

VIDEO: Oddýchnite si od práce. Začnite meditáciou pre zdravé srdce

VIDEO: Oddýchnite si od práce. Začnite meditáciou pre zdravé srdce

včera
Americké výskumy odhalili, že relaxačné cvičenia upokoja nielen myseľ, ale zabránia mnohým srdcovým chorobám. Čítať viac
 
VIDEO: Ako bezpečne vybrať kliešťa? Hlavne ho nevytočte!

VIDEO: Ako bezpečne vybrať kliešťa? Hlavne ho nevytočte!

včera
Kliešťa je treba dostať von čo najskôr. Aby ste sa vyhli nákaze, potrebná je opatrnosť, hlavne ho neudusiť ani nerozpučiť. Pozrite... Čítať viac
 
Gúglite do omrzenia? 5 denných návykov, ktoré vám ohlupujú mozog

Gúglite do omrzenia? 5 denných návykov, ktoré vám ohlupujú mozog

včera
Ak ho nevyužívate dosť, je zle, rovnako ak mu nedáte oddýchnuť. Patríte medzi pravidelných ochudobňovačov vlastného mozgu? Čítať viac
 
Hrozí vám syndróm vyhorenia? Na začiatku ho môžete stopnúť

Hrozí vám syndróm vyhorenia? Na začiatku ho môžete stopnúť

19.04.2018
Ledva sa vlečiete do práce a myšlienky vám lietajú od povinnosti k povinnosti. Nezavrite sa doma, ale stretnite sa s priateľmi a smejte... Čítať viac
 
VIDEO: Vyskúšajte očnú jogu, uvoľní unavené oči

VIDEO: Vyskúšajte očnú jogu, uvoľní unavené oči

18.04.2018
Cítite pálenie v očiach a bolí vás z dlhého sledovania monitoru hlava? Je na čase začať s tréningom očí. Zlepšíte si zrak a zbavíte sa... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Je váš blízky v neustálom strehu? Hypevigilancia komplikuje život
Zuzana Palátová