predplatne
 

Tajomstvá neuromarketingu: Takto nás obchodníci manipulujú! Odoláte?

20.05.2019

Obchodníci dokonale ovládajú psychológiu predaja a predajú vám, aj čo vôbec nepotrebujete. Vedia, ako z vás vytiahnuť peniaze. Môže za to ľudský mozog.

Ilustračné foto

Ilustračné fotoAutor: Shutterstock

Plánujte si napríklad kúpiť policu na knihy. Takú, akú si predstavujete, síce v predajni s nábytkom, nemajú, ale... Ani sa nenazdáte a prídete domov so sviečkami, servítkami, s okrasnou poduškou alebo dózou, so soškou, s dečkou či inými doplnkami, ktoré sú síce milé, ale budú vám v byte len zavadzať Alebo si idete kúpiť plavky a zrazu zistíte, že ste ovešaní piatimi taškami s oblečením.

Neuromarketing

Máte pocit, že ste si tento tovar vybrali, lebo ho potrebujete? Zvyčajne nie, kúpili ste si ho, lebo sa vám páčil alebo bol v zľave. Neuropsychológovia, ktorí skúmajú procesy v mozgu pri rozhodovaní, ako aj odborníci na psychológiu predaja a neuromarkteting tvrdia, že 70 až 80 našich rozhodnutí niečo kúpiť sa deje podvedome a na emocionálnom podklade.

Základným predpokladom pre to, aby zákazník niečo kúpil, je pohoda a uvoľnenosť. A práve na tom stavajú predajcovia nábytku, odevov či iného tovaru v obchodných centrách. Vedia, že keď ste v strese a ponáhľate sa, kúpite len to, čo máte v pláne, prípadne nič. Naopak, v dobrej, uvoľnenej nálade kúpite asi o 10 % tovaru viac.

Foto: Shutterstock

Obchodníci sa preto snažia eliminovať najväčší stresový faktor. A tým sú deti - unavené, mrzuté, plačúce. Nie nadarmo ponúkajú pre ne herne, ihriská, alebo aspoň kútik na modelovanie či maľovanie s animátorkami. Rodičia sa tak môžu úplne sústrediť na nakupovanie a teda minúť viac peňazí.

Vedia, ako na zákazníkov

Kedysi sa v nábytkových domoch predával najmä nábytok. Riad ste kúpili v obchode s domácimi potrebami, posteľnú bielizeň v obchode s posteľami. Dnes to už neplatí. Neponúknu vám len konkrétne kusy nábytku, ale naservírujú vám kompletne zariadené priestory - kuchyne, spálne, obývačky, predsiene aj s rôznymi doplnkami.

Zdroj foto v texte: Shutterstock 

Nemusíte sa teda veľmi namáhať s vlastnou predstavivosťou a uvažovať o kombináciách farieb, tvarov a umiestnení v priestore. Stačí, ak siahnete po tom, čo je pred vami. Mozog je totiž lenivý a rád sa prepne na autopilota.

Ďalšou dôležitou marketingovou stratégiou sú módne trendy a zľavy. Hoci máte skriňu plnú posteľných obliečok alebo pekných topov, kúpite si ďalšie, lebo minuloročný dizajn je už out, alebo sú v zľave, takže sa oplatia.

Môže za to mozog?

Neuromarketing vychádza z poznatkov o mozgu. Je nastavený na systém odmeňovania sa. Pocit eufórie z odmeny však rýchlo vyprchá. Z nových posteľných obliečok či trička sa tešíte možno trikrát. Štvrtý raz ich už považujete za inventár. Lenže mechanizmus odmien v našom mozgu si žiada ďalšie a ďalšie uspokojenie. Je to inštinktívne, zväčša si to neuvedomujete. V extrémnom prípade môžete skončiť ako nákupní maniaci a shopoholici, teda ľudia chorobne závislí nakupovania. Mechanizmus tejto závislosti je podobný, ako u alkoholikov, narkomanov či gamblerov.

Ako sa teda brániť nástrahám obchodníkov, ktorí využívajú naše nižšie inštinkty? Keď poznáte mechanimus, môžete sa zdisciplinovať. Psychológovia radia - nechoďte do domu s nábytkom či do obchodu s oblečením, pretože sa chcete len inšpirovať. Rozmyslite si doma, čo potrebujete a napíšte si nákupný zoznam. Zoberte do obchodu aj potomka, nebudete mať čas nechať sa zlákať rôznymi marketingovými nástrahami.

So zoznamom a s plným žalúdkom

Podobné pravidlá platia aj pri nakupovaní potravín. Do supermarketu vstupujte s presným zoznamom a s plným žalúdkom. Hladní zákazníci si naložia do vozíka viac a najmä kalorické, nezdravé zbytočnosti. V policiach sa nepozerajte len do výšky očí, pretože na týchto najdostupnejších miestach sa cielene nachádzajú najdrahšie výrobky. Siahnite do vyšších alebo nižších políc, oplatí sa. Pri zľavnených výrobkoch buďte opatrní. Kúpte len tie, čo potrebujete.

Ak máte so sebou dieťa, snažte sa odpútať jeho pozornosť od košov s výrobkami tesne pri pokladni. Keď pri čakaní v rade padne jeho zrak práve na nezdravé sladkosti a slané pochutiny, ktoré v nich dominujú, neustúpte.

Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

6 zlozvykov, ktoré vaše oči nepotešia. Každý z nás má aspoň jeden

dnes
Každého poteší ostrý zrak. Niekedy však oči zbytočne trápime. Vysedávanie pred počítačom nie je to jediné, čím ich trápime Čítať viac
 
Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

Klasická alebo elektrická kefka? Druhá vraj vyčistí zuby lepšie

včera
Podľa niektorých odborníkov je elektrická kefka lepšia. Lepšie odstráni zubný povlak aj kameň. Jedným z dôvodov je aj nesprávne používanie... Čítať viac
 
Daylong? Čo na to lekárnik?

Daylong? Čo na to lekárnik?

včera
Prichádza leto a s ním spojená záplava slnečných lúčov a naša túžba vystaviť sa im. Čítať viac
 
Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

Klíma sa vám zahryzne nielen do chrbta. Prečo sa nehanbiť za ponožky v lete?

16.06.2019
Pohár nechladeného nápoja pred odchodom z klimatizovaného priestoru vám pomôže uvoľniť stres, odplaví aj napätie v chrbtici. Čítať viac
 
Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

Mali ste ťažký týždeň? Niekedy stačí 5 hmatov a budete znovuzrodení

15.06.2019
Masáž vás uvoľní, pomôže odplaviť toxíny i posilniť imunitný systém. Nesedí vám v horúčavách olej? Bez problémov nájdete ošetrenia,... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Tajomstvá neuromarketingu: Takto nás obchodníci manipulujú! Odoláte?
Adriana Fábryová