predplatne
 

Odpovedzte nahlas! Rozprávate sa sami so sebou?

16.04.2018

Samovrava predchádza žalúdkovým vredom či infarktu. Prehováranie k sebe je aj výrazná pomoc pri zlepšovaní športového výkonu. Nemlčte, keď ste sami!

Vždy, keď sa vidíte, usmejte sa a niečo pekné si povedzte.

Vždy, keď sa vidíte, usmejte sa a niečo pekné si povedzte. Autor: Shutterstock

Svetový deň hlasu sa pripomína od roku 2003 a pripadá každoročne na 16. apríl. Za jeho vznikom stoja otorinolaryngológovia z Brazílie. Dnes je preto ideálny deň , aby ste to povedali pekne nahlas. Aj keď vás nikto nepočuje. Dôležité je, že to ide do uší vám. A niekedy je to dokonca lepšie. „Najmä keď vás niekto rozčúli a vy mu nemôžete povedať, čo si myslíte, aby ste nerozpútali konflikt so šéfom, susedou, s rodičom či s vlastným dieťaťom,“ radí terapeutka PhDr. Alica Terková. Aj ponadávať si osamote vám pomôže spracovať hnev. Ak ho v sebe budete zbierať, koledujete si nielen o problémy so spánkom či s chuťou do jedla. „Dlhodobo potláčaný hnev sa prejaví žalúdkovými vredmi, srdcovými a cievnymi ochoreniami, ale aj problémami s nadobličkami, ktoré v hneve produkujú adrenalín,“ upozorňuje doktorka.

Stres v tehotenstve? Pozor, navždy zmení mozog dieťaťa

Vynecháva vám pamäť?

Určite ste už išli do vedľajšej izby a cestou ste zabudli prečo. „Vrátiť sa niekedy nestačí. Hovorte si nahlas, prečo ste boli v prvej miestnosti, čo ste tam robili, komentujte cestu do druhej izby. Pomôže vám to spomenúť si,“ radí Alica Terková. Mnoho významných psychológov sa venovalo testom pamäti a samovrave. Gary Lupyan na Univerzite vo Wisconsine urobil jednoduchý test. Dve skupiny dobrovoľníkov si mali zapamätať predmety na obrazovke, ale iba jedna ich mohla nahlas pomenovať. V nasledujúcom hľadaní a označovaní predmetov boli rýchlejší a úspešnejší než tí, čo mlčali.

Otestujte sa! Zistite, ako vám funguje krátkodobá pamäť

Pred skriňou

Ďalší z testov odhalil, že ak si niečo poviete nahlas, ľahšie to nájdete.Vyskúšajte to ráno pred skriňou s oblečením alebo v potravinách pred regálom s koreninami,“ radí A. Terková. Na rovnakom princípe funguje aj spomínanie na meno herečky, ktoré vám nevie prísť na rozum, no vo chvíli, keď sa niekoho opýtate, vyslovíte ho. Obdobne nájdete aj kľúče, mobil alebo peňaženku, ktorú ste niekam položili. Hovorte si: Hľadám kľúče. Naposledy som ich držal, keď som včera prišiel domov... „Keď to budete počuť, ľahšie si vybavíte situáciu, a to aj vtedy, keď ste kľúče odkladali bezmyšlienkovito a automaticky,“ vraví brnianska psychoterapeutka.

Pamätajte si mená, budete obľúbení: 5 trikov, ako na to

Samovrava

Keď kritika ničí sebavedomie detí. Aj vy robíte tieto chyby?

Deti vás naučia

Deti nemajú pred samovravou zábrany. Komentovanie každého kroku im pomáha sústrediť sa. Prirodzené je to vo vývojovom štádiu, keď o veciach začínajú premýšľať a chápať ich následnosť. „Zoberte si z detí príklad. Oceníte to, keď sa učíte šoférovať, liezť po skalách, ale aj pri robení kysnutého cesta a všetkých činnostiach, ktoré vyžadujú súslednosť krokov a vy si ich len osvojujete,“ radí Alica Terková. Samovrava zároveň zvyšuje sebavedomie a zlepšuje pocity, ktoré zo seba máte. „Pochváľte sa! Neverte tomu, že samochvála smrdí. Sebavedomie a sebadôvera idú zvnútra. Nahlas si opakujte, akí ste skvelí, úžasní, krásni, múdri, najlepší, a budete sa tak cítiť,“ hovorí odborníčka.

Znižujete deťom sebavedomie? Ktorý trest by mal byť u vás doma tabu?

V druhej osobe

Ale pozor! Nie je jedno, v akej osobe o sebe hovoríte. Psychológ Ethan Kross z Michiganskej univerzity pred štyrmi rokmi zistil, že ak o sebe hovoríte ako o niekom inom, lepšie kontrolujete svoje pocity aj myšlienky. „Presvedčil skupinu vrcholových manažérov, aby pred svojou prezentáciou k sebe potichu hovorili v druhej alebo tretej osobe. Pri prejave boli potom pokojnejší, sebavedomejší a pôsobili dôveryhodnejšie na publikum ako tí, ktorí sa povzbudzovali v prvej osobe,“ opisuje Alica Terková a prezrádza, že výsledkami bol doktor Kross taký nadšený, že naučil svoju trojročnú dcéru, aby upokojovala a povzbudzovala „to dievčatko“ vždy, keď sa nebude cítiť dobre a bude rozrušená.

Už malé dievčatá majú nižšie sebavedomie než chlapci. Na vine sú naše stereotypy

Povolený doping

Prehováranie k sebe sa ukázalo ako výrazná pomoc aj pri zlepšovaní športového výkonu. „Ukázalo sa, že povzbudzujúca samovrava a vizualizácia, pri ktorej si športovec zreteľne predstavuje cieľovú pásku a zadávanie vlastných čiastkových cieľov, ktoré stále posúva, vplývajú na výkonnosť najefektívnejšie,“ opisuje Alica Terková výsledky výskumu zo Školy športu na univerzite. Nie ste ste chorí „Keďže samovrava býva príznakom závažných chorôb, jej používanie v praxi čelí mnohým predsudkom,“ dodáva odborníčka, že keby ste dali vlastnému hlasu šancu, žilo by sa vám ľahšie. Cielená a uvedomelá samovrava má totiž iba pozitívne účinky.

Chcete sebavedomé dieťa? Púšťajte mu hudbu

Spúšťa ju samota

  • Sami so sebou častejšie hovoria jedináčikovia a ľudia, ktorí žijú sami. Hoci sa samovrava objavuje u oboch pohlaví v rovnakej miere, u žien častejšie súvisí so sociálnou izoláciou, u mužov zase s hodnotením – a to pri šoférovaní a nadávaní na dopravnú situáciu.
  • Samovrava je podľa odborníkov priamoúmerná dĺžke mlčania. Táto potreba je častejšie badateľná u osamelých žien.
  • Aj rozprávanie s domácim miláčikom sa považuje za samovravu. „Pri rozhovore so zvieraťom alebo s fiktívnou postavou sa však v mozgu aktivujú rovnaké centrá ako pri klasickom dialógu s iným človekom,“ prekvapuje doktorka Terková.

Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

Výhercovia luxusného kúpeľného pobytu. Chcete sa o mesiac tešiť aj vy?

včera
Je tu jeseň. Niet lepšieho času pre dobitie energie relaxovaním v bazénoch, saunách a na ozdravných procedúrach. Časopis Zdravie... Čítať viac
 
Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

Môže spustiť nadmerná konzumácia sladkostí cukrovku? Alebo skôr infarkt?

včera
Hoci väčšina lekárov tvrdí, že samotný cukor nespúšťa diabetes, sú tu aj nové výskumy. Tie naznačujú nielen užšie prepojenie medzi... Čítať viac
 
Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

Aj vy to cítite? Spln na vás vplýva omnoho viac, než si myslíte

23.09.2018
Hrubé závesy vám nepomôžu. Mesiac v splne mení kvalitu spánku, potvrdili vedci. Čítať viac
 
Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

Pobolievajú vás kríže? Možno sú vaše stavce len smädné

22.09.2018
Chrbticu môžete trápiť nielen dlhým sedením či nevhodným zdvíhaním ťažkých krabíc, ale i nedostatočný pitným režimom. Kedy ste naposledy... Čítať viac
 
Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

Neviete vyplniť poštovú poukážku? 10 najčastejších príznakov Alzheimera

21.09.2018
Vyššie vzdelanie je výbornou prevenciou pred vznikom Alzheimerovej choroby. Napriek tomu ochorenie ohrozuje najmä tých, ktorí... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Odpovedzte nahlas! Rozprávate sa sami so sebou?
Lenka Štefánková