Odpovedzte nahlas! Rozprávate sa sami so sebou?

16.04.2018

Samovrava predchádza žalúdkovým vredom či infarktu. Prehováranie k sebe je aj výrazná pomoc pri zlepšovaní športového výkonu. Nemlčte, keď ste sami!

Vždy, keď sa vidíte, usmejte sa a niečo pekné si povedzte.

Vždy, keď sa vidíte, usmejte sa a niečo pekné si povedzte. Autor: Shutterstock

Svetový deň hlasu sa pripomína od roku 2003 a pripadá každoročne na 16. apríl. Za jeho vznikom stoja otorinolaryngológovia z Brazílie. Dnes je preto ideálny deň , aby ste to povedali pekne nahlas. Aj keď vás nikto nepočuje. Dôležité je, že to ide do uší vám. A niekedy je to dokonca lepšie. „Najmä keď vás niekto rozčúli a vy mu nemôžete povedať, čo si myslíte, aby ste nerozpútali konflikt so šéfom, susedou, s rodičom či s vlastným dieťaťom,“ radí terapeutka PhDr. Alica Terková. Aj ponadávať si osamote vám pomôže spracovať hnev. Ak ho v sebe budete zbierať, koledujete si nielen o problémy so spánkom či s chuťou do jedla. „Dlhodobo potláčaný hnev sa prejaví žalúdkovými vredmi, srdcovými a cievnymi ochoreniami, ale aj problémami s nadobličkami, ktoré v hneve produkujú adrenalín,“ upozorňuje doktorka.

Stres v tehotenstve? Pozor, navždy zmení mozog dieťaťa

Vynecháva vám pamäť?

Určite ste už išli do vedľajšej izby a cestou ste zabudli prečo. „Vrátiť sa niekedy nestačí. Hovorte si nahlas, prečo ste boli v prvej miestnosti, čo ste tam robili, komentujte cestu do druhej izby. Pomôže vám to spomenúť si,“ radí Alica Terková. Mnoho významných psychológov sa venovalo testom pamäti a samovrave. Gary Lupyan na Univerzite vo Wisconsine urobil jednoduchý test. Dve skupiny dobrovoľníkov si mali zapamätať predmety na obrazovke, ale iba jedna ich mohla nahlas pomenovať. V nasledujúcom hľadaní a označovaní predmetov boli rýchlejší a úspešnejší než tí, čo mlčali.

Otestujte sa! Zistite, ako vám funguje krátkodobá pamäť

Pred skriňou

Ďalší z testov odhalil, že ak si niečo poviete nahlas, ľahšie to nájdete.Vyskúšajte to ráno pred skriňou s oblečením alebo v potravinách pred regálom s koreninami,“ radí A. Terková. Na rovnakom princípe funguje aj spomínanie na meno herečky, ktoré vám nevie prísť na rozum, no vo chvíli, keď sa niekoho opýtate, vyslovíte ho. Obdobne nájdete aj kľúče, mobil alebo peňaženku, ktorú ste niekam položili. Hovorte si: Hľadám kľúče. Naposledy som ich držal, keď som včera prišiel domov... „Keď to budete počuť, ľahšie si vybavíte situáciu, a to aj vtedy, keď ste kľúče odkladali bezmyšlienkovito a automaticky,“ vraví brnianska psychoterapeutka.

Pamätajte si mená, budete obľúbení: 5 trikov, ako na to

Samovrava

Keď kritika ničí sebavedomie detí. Aj vy robíte tieto chyby?

Deti vás naučia

Deti nemajú pred samovravou zábrany. Komentovanie každého kroku im pomáha sústrediť sa. Prirodzené je to vo vývojovom štádiu, keď o veciach začínajú premýšľať a chápať ich následnosť. „Zoberte si z detí príklad. Oceníte to, keď sa učíte šoférovať, liezť po skalách, ale aj pri robení kysnutého cesta a všetkých činnostiach, ktoré vyžadujú súslednosť krokov a vy si ich len osvojujete,“ radí Alica Terková. Samovrava zároveň zvyšuje sebavedomie a zlepšuje pocity, ktoré zo seba máte. „Pochváľte sa! Neverte tomu, že samochvála smrdí. Sebavedomie a sebadôvera idú zvnútra. Nahlas si opakujte, akí ste skvelí, úžasní, krásni, múdri, najlepší, a budete sa tak cítiť,“ hovorí odborníčka.

Znižujete deťom sebavedomie? Ktorý trest by mal byť u vás doma tabu?

V druhej osobe

Ale pozor! Nie je jedno, v akej osobe o sebe hovoríte. Psychológ Ethan Kross z Michiganskej univerzity pred štyrmi rokmi zistil, že ak o sebe hovoríte ako o niekom inom, lepšie kontrolujete svoje pocity aj myšlienky. „Presvedčil skupinu vrcholových manažérov, aby pred svojou prezentáciou k sebe potichu hovorili v druhej alebo tretej osobe. Pri prejave boli potom pokojnejší, sebavedomejší a pôsobili dôveryhodnejšie na publikum ako tí, ktorí sa povzbudzovali v prvej osobe,“ opisuje Alica Terková a prezrádza, že výsledkami bol doktor Kross taký nadšený, že naučil svoju trojročnú dcéru, aby upokojovala a povzbudzovala „to dievčatko“ vždy, keď sa nebude cítiť dobre a bude rozrušená.

Už malé dievčatá majú nižšie sebavedomie než chlapci. Na vine sú naše stereotypy

Povolený doping

Prehováranie k sebe sa ukázalo ako výrazná pomoc aj pri zlepšovaní športového výkonu. „Ukázalo sa, že povzbudzujúca samovrava a vizualizácia, pri ktorej si športovec zreteľne predstavuje cieľovú pásku a zadávanie vlastných čiastkových cieľov, ktoré stále posúva, vplývajú na výkonnosť najefektívnejšie,“ opisuje Alica Terková výsledky výskumu zo Školy športu na univerzite. Nie ste ste chorí „Keďže samovrava býva príznakom závažných chorôb, jej používanie v praxi čelí mnohým predsudkom,“ dodáva odborníčka, že keby ste dali vlastnému hlasu šancu, žilo by sa vám ľahšie. Cielená a uvedomelá samovrava má totiž iba pozitívne účinky.

Chcete sebavedomé dieťa? Púšťajte mu hudbu

Spúšťa ju samota

  • Sami so sebou častejšie hovoria jedináčikovia a ľudia, ktorí žijú sami. Hoci sa samovrava objavuje u oboch pohlaví v rovnakej miere, u žien častejšie súvisí so sociálnou izoláciou, u mužov zase s hodnotením – a to pri šoférovaní a nadávaní na dopravnú situáciu.
  • Samovrava je podľa odborníkov priamoúmerná dĺžke mlčania. Táto potreba je častejšie badateľná u osamelých žien.
  • Aj rozprávanie s domácim miláčikom sa považuje za samovravu. „Pri rozhovore so zvieraťom alebo s fiktívnou postavou sa však v mozgu aktivujú rovnaké centrá ako pri klasickom dialógu s iným človekom,“ prekvapuje doktorka Terková.

Autor: Lenka Štefánková
Fotogaléria

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

5 typov ľudí, ktorí sú sladkým terčom pre komáre. Patríte k nim?

5 typov ľudí, ktorí sú sladkým terčom pre komáre. Patríte k nim?

dnes
Prečo komáre útočia pri grilovačke v záhrade alebo pri pohári vína na terase práve na vás a nie vášho suseda? Asi máte vlastnosti, ktoré... Čítať viac
 
Spoliehate sa pri ťažkostiach s mechúrom na brusnice? CHYBA!

Spoliehate sa pri ťažkostiach s mechúrom na brusnice? CHYBA!

dnes
Augustové Zdravie vie, ako zápalu zjednodušujete cestu do uší aj do mechúra a hlavne, čím ho odtiaľ vyplavíte. Pre sto najrýchlejších... Čítať viac
 
Zbavte sa bolestí hlavy. Od migrény vás zachránia maličkosti

Zbavte sa bolestí hlavy. Od migrény vás zachránia maličkosti

včera
Takmer celé telo vám funguje v pohode, no predsa niečo akosi „nesedí“? Možno by vám pomohla menšia detoxikácia riadiacej jednotky... Čítať viac
 
Hlavne nič nepreháňajte. Nájdite zdravú slnečnú mieru

Hlavne nič nepreháňajte. Nájdite zdravú slnečnú mieru

včera
Neustále sa chrániť pred slnkom zaváňa nedostatkom D vitamínu. No problém je aj to, ak sa ľudia vystavujú slnku príliš. Riskujú kožné... Čítať viac
 
Suveníry z dovolenky, ktoré nechcete. Ako si nepriviezť aj nepríjemné choroby?

Suveníry z dovolenky, ktoré nechcete. Ako si nepriviezť aj nepríjemné choroby?

13.07.2018
Namiesto toho, aby ste spomínali na zážitky, beháte po vyšetreniach. Na čo si dať pozor, aby sa tak nestalo? Čítať viac
 
 

wanda.sk

Odpovedzte nahlas! Rozprávate sa sami so sebou?
Lenka Štefánková