predplatne
 

Vyrovnajte spánkový dlh! Poznáte paradox zdravého oddychu?

21.05.2018

To, či ste nočná sova alebo ranné vtáča zväčša záleží od genetiky. No nastaviť si skoršie budík má viaceré výhody pre obe skupiny ľudí.

Doprajete si dlhý spánok počas víkendu a pokojne potiahnete aj do obeda? Škodíte si, s dospávaním by ste mali čo najskôr prestať.

Doprajete si dlhý spánok počas víkendu a pokojne potiahnete aj do obeda? Škodíte si, s dospávaním by ste mali čo najskôr prestať.Autor: Shutterstock.com

Biologické hodiny človeka sú nastavené na prirodzené striedanie svetla a tmy, podľa ktorého sa náš mozog riadi. Umelé svetlo, životný štýl, mobily a notebooky tento biorytmus narúšajú. Ako sa vyrovnať s nespavosťou a prečo je výhodné ráno skoro vstávať a zároveň nedospávať víkend?

Čítajte ► Návod, ako sa dokonale vyspať: So zásadami spánkovej hygieny

Spánkový dlh

Vedci skúmali zdravotné rozdiely medzi ľuďmi, ktorí vstávajú skoro a medzi tými, čo radšej ponocujú. Výsledky hovoria v neprospech „nočných sov”, čiže tých, ktorí chodia do postele neskoro. Zvýšené riziko srdcových chorôb, sklon k depresiám a ochorenie dýchacích ciest, to je len niekoľko zdravotných rizík, ktoré prináša ponocovanie. Ak ste nočná sova, mali by ste sa vzdať neskorých nocí a presedlať na skoré ranné budíčky?

Spánok vás prezradí! Ktorá pozícia odhalí sebeckosť a neistotu?

Rozhádzaný biorytmus

Je to scenár, ktorý je mnohým počas týždňa dobre známy. Hoci spíte len niekoľko hodín, váš drahocenný spánok preruší nepríjemný zvuk budíka. Po pracovnom týždni ste preto unavení a chcete dospať spánkový dlh z predošlých dní. Hoci dobiehať zameškaný spánok môže znieť normálne, vedci pred ním varujú. Veľké rozdiely medzi spánkom počas týždňa a víkendu zhoršujú naše zdravie. Nielen že tým narúšate prirodzené biorytmy, ale paradoxne sa budete cítiť vyčerpaní a bez nálady.

Pravidelnosť nadovšetko   

Nedávna štúdia, ktorej sa zúčastnila tisícka dospelých vo veku 20 až 60 rokov, ukázala, že ľudia, ktorí cez víkend dospávajú, trpia väčšími výkyvmi nálad v porovnaní s tými, ktorí dodržujú pravidelný spánkový režim aj počas víkendu. Naviac sa zistilo, že každá hodina, ktorú si cez víkend pridáte, ovplyvňuje a zvyšuje riziko srdcových chorôb o 11%. Odborní však upozorňujú, že dôležitejšie než samotná dĺžka spánku je jeho pravidelnosť - tak ako cez pracovné dni, tak aj cez víkend. Zároveň sa zhodujú, že aj tu platí pravidlo všetko s mierou. Ak sa vám raz za čas stane, že idete spať o hodinu neskôr alebo si dlhšie pospíte, nič sa nedeje. Z víkendového dospávania by však nemala byť pravidelnosť.

Najzdravšie spánkové polohy: Vstávajte bez bolesti a stuhnutia 

Rozhodne genetika  

To, či patríte do skupiny nočných sov alebo naopak ranných vtáčat, určujú do veľkej miery vaše gény. Je preto ťažké sa prestaviť a nepočúvať svoje vnútorné hodiny. So spánkovým režimom súvisia aj sklony k obezite. Ak chodíte neskoro spať, pravdepodobne ráno neskôr vstávate a máte posunutý celý režim stravovania, poprípade raňajky vynechávate úplne. Ranné vtáčatá sú na tom lepšie, pretože sa skoro naraňajkujú a naštartujú si tak metabolizmus. 

Stopka umelému svetlu

Problém majú nočné sovy aj vtedy, ak sú bez flexibilného pracovného času a musia ráno skoro vstávať. Jediným riešením, ako spánkový dlh riešiť je, si ho vôbec nevytvárať. Hoci to pre mnohých neznie ako jednoduchá predstava, treba sa viac riadiť prirodzeným svetlom. Čiže pracujte najmä cez deň a znížiť množstvo  umelého svetla vo večerných hodinách. Najmä notebooky vyžarujú silné modré svetlo, ktoré oddiaľuje ospalosť. Odložte preto mobily a počítače aspoň hodinu pred spaním. Čítajte si radšej z knihy a znížte množstvo svetla v miestnosti, ktoré bráni vášmu mozgu pocítiť únavu.

Môže vás zaujímať:

V tomto článku sa zaoberáme Spánok ...viac
Autor: nh
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Prekvapivé odhalenie! Doprajete si priveľa jedla? Tuk vám upcháva dýchacie cesty

Prekvapivé odhalenie! Doprajete si priveľa jedla? Tuk vám upcháva dýchacie cesty

dnes
Nadmerná telesná hmotnosť mení štruktúru dýchacích ciest a zužuje ich. Najnovšie zistenia menia pohľad na obezitu. Čítať viac
 
Nechty ako detektor zdravia. Prezradia aj pokročilé štádium rakoviny, vidíte toto?

Nechty ako detektor zdravia. Prezradia aj pokročilé štádium rakoviny, vidíte toto?

dnes
Tvar, farba i okolie nechtu oznamuje, čo sa deje vnútri tela. Často sa príznaky ochorení na nechtoch objavia ako prvé. Čítať viac
 
Neurochirurg Adrian Kiss slovíčko „padla“ nepozná: V práci nesledujem hodinky

Neurochirurg Adrian Kiss slovíčko „padla“ nepozná: V práci nesledujem hodinky

20.10.2019
Lekár odchádza z práce až vtedy, keď má všetko hotové. Vystríhali ho, že v neurochirurgii neexistuje pracovný čas. Čítať viac
 
Kedy to telo myslí vážne? 10 príznakov, ktoré nesmiete podceniť!

Kedy to telo myslí vážne? 10 príznakov, ktoré nesmiete podceniť!

19.10.2019
Viete, kedy je čas utekať k lekárovi? Niektoré symptómy nemôžete jednoducho ignorovať. Ktoré problémy s dýchaním či vylučovaním,... Čítať viac
 
Je všetko prírodné aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

Je všetko prírodné aj zdravé? Pozor, niektoré veci môžu uškodiť

18.10.2019
Návrat k prírode pre mnohých znamená odmietať nielen mobily, plasty, autá, ale aj lieky. Rastlina však nevyrieši každú chorobu, dokonca... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Vyrovnajte spánkový dlh! Poznáte paradox zdravého oddychu?
nh