predplatne
 

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity

19.09.2018

Ste perfekcionista? Neviete nadriadenému či kolegom povedať nie? Zmeňte to. Aspoň raz za čas.

Ilustračné foto

Ilustračné fotoAutor: Shutterstock

Ste veľmi zaťažení pracovnými požiadavkami a úlohami? Pravdepodobne budete najprv hľadať príčinu vo vonkajších podmienkach. Za všetko môže príliš náročný šéf, nejasná organizácia práce či robota za ďalších dvoch, ktorých z dôvodov reorganizácie prepustili. Za mnohé stresové situácie v práci môže práve vaša osobnosť. 

Pracovný stres nepodceňte. 10 jednoduchých zásad ho dostane pod kontrolu

Vnútorné faktory

Psychológovia a kouči stresového manažmentu však zdôrazňujú, že za „nervy“ v práci spoluzodpovedajú aj vnútorné faktory ako sebahodnotenie, vzory správania, povahové črty, strachy a úzkosti. Ovplyvňujú spôsob, akým sa s nárokmi vyrovnávate.

Ak ste napríklad perfekcionista a neviete poľaviť z vysokého výkonu, nikdy nebudete schopní dokončiť svoju úlohu, zadanie, projekt načas. Všetko chcete robiť sami, neviete sa spoľahnúť na nikoho iného a robiť len na 80% je pre vás neprijateľné. Ak patríte k tým, ktorí šéfovi nevedia povedať nie, bude na vás delegovať množstvo úloh, o ktorých vie, že by ich iní pracovníci odmietli spraviť.

7 zdravých pravidiel. Prekonajú nechuť k práci a syndróm vyhorenia 

Ste príliš ochotní? 

Podobné je to s kolegami, ktorí využívajú vašu obetavosť a stále vás žiadajú o pomoc. V oboch prípadoch sa oberáte o čas, ktorý by ste mohli stráviť s rodinou, priateľmi, pri športe alebo svojich koníčkoch. Škodíte si tak duševne aj telesne. Uvažujte, či náhodou nepatríte k prvej alebo druhej kategórii a skúste s tým niečo spraviť.

Ste perfekcionista?

Prejdite si svoj zoznam „Čo treba spraviť“ a porozmýšľajte, ktoré úlohy sú menej naliehavé. Oddeľte ich od tých, ktoré musíte bezpodmienečne splniť čo najskôr alebo do stanoveného termínu. K tým menej dôležitým patrí vybavovanie e-mailov, upratanie kancelárie či neporiadku na stole, alebo úlohy, ktorým sa z hľadiska termínov môžete venovať napríklad až o dva týždne.

Perfekcionisti sa často snažia byť dokonalí aj v domácom prostredí. Patríte k tým ľuďom, ktorí sa chcú na 100 % venovať aj upratovaniu, vareniu, školským úlohám svojich detí, kontrolovaniu ich tašiek, nákupu narodeninových darčekov, organizovaniu rodinných osláv či plánovaniu dovoleniek? Porozmýšľajte, komu by ste mohli tieto úlohy zveriť, aby ste neboli takí zaneprázdnení – partnerovi, lenivému tínedžerovi, rodičom, priateľom, upratovačke. Naučili ste ich, že sa vo všetkom môžu spoliehať na vás, teraz ich to odučte.

Vyjedzte sa zo stresu! Tieto jedlá dokážu upokojiť vaše nervy

Záložný plán

Mnohí ľudia sa dostanú do stresu, keď nastane nečakaný problém, horí termín, ochorie kolega, naraz príde veľa zákazníkov, schyľuje sa k sviatkom. Vypracujte si pre také situácie núdzový plán. Uložte si ho do zásuvky alebo do plánovača v mobile.

Napríklad: „Ochorel kolega a musím prebrať jeho agendu. V práci budem dočasne dlhšie. Odrieknem toto a toto stretnutie a doma si nenaplánujem generálne upratovanie. Poprosím susedu, či by mi nemohla zabehnúť po dieťa do škôlky. Požiadam starých rodičov, či by staršieho nevozili tento týždeň na krúžok miesto mňa.“

Antistres: 12 najúčinnejších techník pre okamžité upokojenie

Stanovte si limity

Pre tých, ktorí nevedia povedať nie: Položte si nasledujúce otázky a odpovedajte si na ne, najlepšie písomne. Po zodpovedaní si stanovte osobné limity, za ktoré nebudete ochotní ísť. Pravidlá dodržiavajte.

- Koľko nadčasov do mesiaca je pre mňa únosných? Kde je moja hranica? Čo môžem zamestnávateľovi konkrétne ponúknuť a kedy mu už nebudem ochotný byť k dispozícii? Napríklad: „ Rád budem robiť jednu, dve hodiny týždenne navyše, ale viac nie.

- Ako často som schopný „zaskakovať“ za chorých kolegov, aby ma to nezaťažovalo? Kedy už mám odmietnuť? Aké časti úlohy, ktoré plním za druhého, môžem odmietnuť, aby ma to nezaťažovalo?

- Ktorí kolegovia za mnou stále chodia a žiadajú ma o pomoc? V čom im pomôžem rád a v čom nie?

- Aké povinnosti v mimopracovnom čase ma najviac stresujú? Môžem ich zo svojho zoznamu vypustiť? V čom mi môže pomôcť niekto druhý? Napríklad: „Chcem chodiť 2 razy do týždňa na jogu/futbal, preto poprosím partnera/partnerku, aby vtedy odviezol/odviezla deti na krúžky on/ona.

Autor: Adriana Fábryová
Fotogaléria
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Váš príbeh: Bolesť na hrudi nepodceňujte! Marianovo srdce zachránili lekári už trikrát

Váš príbeh: Bolesť na hrudi nepodceňujte! Marianovo srdce zachránili lekári už trikrát

dnes
Do nemocnice Mariána Grajzu prvý raz priviezli s bolesťou na hrudi doslova v hodine dvanástej. Druhý a tretí raz už vedel, o čo ide. Zachránili... Čítať viac
 
Bolesti hlavy, nervozita či smäd? Zdravie vám ničí suchý vzduch, zvlhčujte!

Bolesti hlavy, nervozita či smäd? Zdravie vám ničí suchý vzduch, zvlhčujte!

dnes
Suchá sliznica je zraniteľnejšia, náchylnejšia na infekcie a môže vás zbaviť chuti. A nielen tej do jedla. Čítať viac
 
Chcete motiváciu, prečo sa učiť cudzí jazyk? S vaším mozgom sa deje niečo úžasné!

Chcete motiváciu, prečo sa učiť cudzí jazyk? S vaším mozgom sa deje niečo úžasné!

včera
Vedieť rozprávať cudzou rečou prináša skvelé bonusy. Presvedčia vás zaujímavé zistenia vedcov alebo sa presvedčte sami! Čítať viac
 
7 + 1 najčastejších problémov ľudí, ktorí nosia okuliare

7 + 1 najčastejších problémov ľudí, ktorí nosia okuliare

14.02.2020
Aj vy patríte k tým, ktorí si každé ráno musia nasadiť dioptrické okuliare? Tieto problémy vám budú určite veľmi známe. Čítať viac
 
Keď LÁSKA vyhasína: Vieme, čo pomôže rozdúchať plameň vášne!

Keď LÁSKA vyhasína: Vieme, čo pomôže rozdúchať plameň vášne!

14.02.2020
Z času na čas sa to stane každému páru. Dokonca aj tým najzamilovanejším. Keď opadne prvotná láska, vášeň a túžba pomôžu tie správne... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Pre tých, ktorí v práci nehovoria NIE: Ako nevyhorieť a stanoviť si limity
Adriana Fábryová