predplatne
 

Pred slnkom sa neskrývajte: Sledujte UV index a nespálite sa

11.06.2015

Slnko je príliš zdravé na to, aby ste sa pred ním skrývali. No ak UV index prekročí trojku, natrite sa ochranným krémom. Nestihli ste? Päť dní nechajte kožu oddychovať.

Aj opaľovanie má svoje zásady, ktoré by ste mali ovládať.

Aj opaľovanie má svoje zásady, ktoré by ste mali ovládať.Autor: Profimedia.sk

Vychutnávate si v parku či v záhrade slnko a krém na opaľovanie leží doma na polici? Radosť z lúčov zatieni aj rozumné uvažovanie. „Možno práve začiatkom leta vidíme viac spálených ľudí ako počas horúceho leta,“ uvažuje dermatologička MUDr. Adriana Tomeková. „Ľudia sa väčšinou sústreďujú na dovolenku, na ktorú si vždy zoberú ochranné krémy. Pokožku si však treba chrániť vždy, keď plánujete na slnku stráviť dlhší čas. Nikdy by ste sa nemali opaľovať bez krému s ochranným faktorom.“ Ani schovávať sa celú sezónu pred lúčmi sa neoplatí. Hoci je ultrafialové žiarenie zodpovedné za fotostarnutie pokožky až z deväťdesiatich percent, ešte stále má dosť pozitívnych účinkov. Aby ste si ich naplno vychutnali, stačí len dodržiavať osem základných pravidiel.

Získajte vitamín i náladu

Slnečné lúče vám dodajú energiu, posilnia imunitu, zlepšia náladu i ekzémy, akné i celkovú kvalitu kože. Navyše podporujú prirodzenú tvorbu vitamínu D. Mnohí ľudia sa obávajú, že pre aplikáciu krémov na opaľovanie prídu o potrebné množstvo výživy. „Na získanie dennej dávky stačí pätnásť až dvadsať minút slnečného žiarenia a to prenikne aj cez ochranné krémy. Už len preto, že účinok väčšiny sa rozvíja postupne a takisto postupne aj slabne,“ ubezpečuje dermatologička. Déčkom sa navyše dopujete aj v jedle, hoci pomenej. Vhodným zdrojom je pečeň, vaječný žĺtok, niektoré druhy rýb, najmä makrely a sardinky. Počas slnečných mesiacov obsahuje viac vitamínu D aj klasické maslo, mlieko či vajcia z voľného chovu.

1. Obnovujte vrstvu

„Ochranné prípravky si na pokožku aplikujte asi polhodinu až hodinu pred plánovaným pobytom na slnku,“ radí odborníčka. „Vždy si ich zoberte so sebou, aby ste mohli v pravidelných intervaloch ochrannú vrstvu obnovovať. Keď ste pri vode, schovajte tubu do tašky alebo pod uterák. Ak bude krém či mlieko vystavené extrémnym teplotám, môže sa narušiť ich ochranná funkcia.“
Nezabúdajte ani na prípravky na tvár. Inak UV žiarenie pokožku vysuší a prehĺbi vrásky, prípadne sa objavia rozšírené cievky. Prípravky si vyberajte podľa typu pleti. Pri mastnejšej pokožke siahnite po ľahkých fluidoch na opaľovanie. Ak je prípravok hutnejší, mazové žľazy viac pracujú. Suchá pleť si vyžaduje krémovejšiu konzistenciu. Bez problémov nájdete aj výrobky s pridanou hodnotou. Okrem ochrany pred slnkom pomáhajú napríklad aj ako prevencia tvorby vrások. Ak je to možné, vypýtajte si vzorky a vyskúšajte, ktorý krém vám najlepšie sedí.

2. Chráňte uši i dekolt

Nos, uši, pery, dekolt, chrbát, dlane, to sú miesta, na ktoré sa pri nanášaní ochrannej vrstvy zabúda. A práve tieto časti ju najväčšmi vyžadujú. Na hlavu si síce dáte šiltovku, ale aj spod nej vykuknú uši. Keďže je na nich veľmi jemná pokožka, spálenie je skutočne bolestivé. Rovnako citlivý je i dekolt. Práve na ňom sa zvyčajne ako na prvom mieste objaví solárna alergia. Svrbiace drobné vyrážky môžu prekvapiť kedykoľvek a kohokoľvek, pokojne aj ľudí s vyšším fototypom.

Najmä ak je pokožka podráždená z predchádzajúceho nadmerného slnenia. „Solárna alergia sa väčšinou vyskytuje u citlivejších ľudí, prevažne s fototypom jeden alebo dva. Ak sa u vás už v minulosti vyskytli ťažkosti, dajte si pred dovolenkou predpísať antihistaminiká. Nezačnite ich užívať v deň odchodu, ale aspoň týždeň vopred, aby sa ich účinok rozvinul. Na dovolenke, samozrejme, v ich užívaní pokračujte,“ radí dermatologička.

3. Sledujte žiarenie

Nielen ľudia so solárnou alergiou by mali sledovať stav UV žiarenia. Informácie ponúka počas sezóny Slovenský hydrometeorologický ústav. Hodnota takzvaného UV indexu sa pohybuje od nuly do jedenásť. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča siahnuť po ochranných faktoroch, keď je index vyšší než tri. S rastúcimi hodnotami sa zvyšuje riziko spálenia kože.
V našich zemepisných šírkach vám na cestu do práce postačí ochranný faktor pätnásť, ktorý je súčasťou väčšiny denných krémov, prípadne aj mejkapov. Dekoratívnej kozmetiky sa však vzdajte pri športovaní či pri dlhých prechádzkach po slnku. V kombinácii so slnečnými lúčmi môže spôsobiť vznik pigmentových škvŕn, ale i rozličných zápalov. „Hyperpigmentácie hrozia aj pri užívaní antibiotík, ktoré reagujú so slnkom. Pri každých liekoch si preštudujte príbalový leták alebo sa opýtajte svojho lekára. Pozor si dávajte aj na parfumy a dezodoranty, ktoré môžu v kombinácii s lúčmi zanechať pigmentové škvrny,“ varuje skúsená odborníčka.

4. Striedajte faktory

Bronz chytíte, aj keď sa budete natierať. Krémy na opaľovanie len znásobujú čas, ktorý môžete na slnku stráviť bez toho, aby ste sa spálili. Ochranný faktor vynásobte hodnotou prirodzenej ochrany svojho fototypu a získate čas, počas ktorého ste chránení. Údaj je, samozrejme, v minútach. Dospelý človek by mal na jednu celotelovú aplikáciu minúť približne sedem čajových lyžičiek krému. Bledšie typy by mali odštartovať dovolenku s faktorom päťdesiat, postupne môžete prejsť na tridsiatku. Vyššie typy môžu stráviť dovolenku aj s faktorom pätnásť. Do kufra si tak zbaľte aspoň dva prípravky. Vybehnúť hneď prvý deň na slnko a byť na ňom celý deň nie je dobrý nápad. Rovnako ako brať si príklad z domácich obyvateľov. Určite nemáte takú odolnosť proti arabskému slnku ako tí, čo sa pod ním narodili.

5. Dávkujte postupne

„Pri opaľovaní a výbere ochranných krémov si zachovajte zdravý rozum,“ upozorňuje MUDr. Adriana Tomeková. „Alergickou reakciou sa môže skončiť i častá, nadmerná aplikácia najvyšších ochranných faktorov. Stretla som sa dámami, ktoré ich preventívne používajú takmer celoročne. Kožu zbytočne dráždia. Samozrejme, k ochrane musíte pristupovať inak, ak máte množstvo znamienok. Tie si treba prekrývať a zbytočne ich nechránené nevystavovať lúčom. Má to svoje opodstatnenie. Ak patríte k fototypu jedna alebo dva, máte väčší sklon k tvorbe névov. Slnku sa vystavujte postupne a opatrnejšie.“

6. Doprajte si prestávku

Stále platí: Vyhýbajte sa priamym slnečným lúčom medzi jedenástou a pätnástou hodinou, žiarenie je vtedy príliš intenzívne. Na dovolenke zájdite v tom čase na obed, do múzea, prípadne si obzrite interiér nejakého hradu a potom skočte na obed. Alebo sa aspoň schovajte do tieňa. Myslite však na to, že aj sem preniká slnečné žiarenie. Má približne polovičnú intenzitu. To isté platí aj pre vodnú hladinu. Polovičná dávka UV žiarenia preniká asi do hĺbky jedného metra. Ak si idete zaplávať, nakrémujte si nielen plecia a tvár, ale aj zvyšok tela. V úplnom bezpečí nie ste, ani keď je zamračené. Cez mraky preniká asi sedemdesiat percent žiarenia.

7. Schovajte spálenie

Niekedy sa však stáva, že sa na slnku jednoducho pozabudnete. Neobnovíte si vrstvu krému, zdržíte sa dlhšie v záhrade alebo na volejbalovom ihrisku a ste ako rak. Hneď ako pocítite, že sa pokožka napína, objaví sa začervenanie, zo slnka sa stiahnite. Pálenie zmiernia všetky prípravky s obsahom pantenolu, môžete ho použiť i vo forme tabliet. Túto upokojujúcu látku môže v prípade núdze nahradiť aj tvaroh alebo nastrúhaná uhorka. Ak sa však objaví triaška, horúčka, prípadne začnete vracať a na koži sa objavia pľuzgiere, ihneď vyhľadajte lekára. Tento stav si vyžaduje kortikosteroidné krémy, prípadne aj antibiotiká. Po každom spálení nechajte kožu oddychovať minimálne päť dní. V nijakom prípade ju nevystavujte slnku, ale prekrývajte odevom. No nie bavlneným. „Najmä ak ste pri vode a odev sa namočí, začne bavlna prepúšťať žiarenie na kožu. Husto tkaná syntetika je v tomto smere bezpečnejšia,“ hovorí dermatologička.

8. Neriskujte v soláriu

Chystáte sa na začiatku leta chytiť bronzový základ v soláriu? Podľa odborníkov by ste nemali kombinovať umelé a prirodzené ultrafialové žiarenie. Aj ak sa väčšinu roka soláriu vyhýbate a patríte k vyšším fototypom, zájdite tam nanajvýš dvakrát a nie na desať minút! „Ak zájdete do solária dva- až trikrát za rok a strávite v ňom päť až sedem minút, je to v poriadku. Určite by ste tam nemali chodiť dvadsaťkrát na desiatky minút,“ konštatuje doktorka Tomeková. Túto chybu robia najmä dievčatá, ktoré nemajú problémy s kožou. O pár rokov sa však objavia pigmentácie, alergie a budú sa čudovať, z čoho majú problémy. Pri každom rozhodnutí si na to spomeňte, koža si pamätá.

Dajte pozor!

Deti do jedného roka nevystavujte slnečnému žiareniu. Spáleniami v detstve privolávate vznik rôznych kožných ochorení v dospelosti. Zvyšuje sa i riziko vzniku rakoviny kože.

Zdravá rada
Ak vo vás „drieme“ herpetický vírus, slnečné lúče vám ho ochotne vytiahnu. Aby ste mu odolali, pravidelne si ošetrujte pery balzamom s UV filtrom.

Správna voľba
Fototyp - charakteristika -  prirodzená ochrana - faktor

  1. svetlá pokožka, ryšavé vlasy, pehy, svetlé oči - 10 minút - najvyššia ochrana - 50+
  2. svetlá pokožka, svetlé vlasy, bledé oči - od 10 do 20 minút - vysoká ochrana - 30 až 50
  3. svetlohnedá pokožka, hnedé, prípadne sivé oči, hnedé vlasy - do 30 minút  - stredná ochrana - 15 až 25
  4. tmavá pokožka, tmavohnedé až čierne vlasy, tmavé oči -  do 45 minút -  nízka ochrana - do 10

Ako čítať etiketu
Ochranný faktor OF alebo skratka SPF označujú ochranu pred UVB žiarením, ktoré zodpovedá za hnedý odtieň, ale i za spálenie. Symbol UVA označuje, že prípravok vás ochráni aj pre týmto typom žiarenia, ktorý zodpovedá za stratu elasticity a predčasné starnutie. Ak je tento symbol uvedený na obale prípravku pomer UVA a UVB ochranu je minimálne 1 : 3

Minerálny alebo chemický?
Minerálne filtre sú vhodnejšie pre deti a ľudí s citlivejšou pokožkou. Zjednodušene možno povedať, že ultrafialové žiarenie sa v tomto prípade od povrchu odráža.
Chemické filtre lúče absorbujú. Po dopade na pokožku UV žiarenie spracujú a premenia ho na teplo.

!
Pri aplikácii sprejov na opaľovanie si dávajte pozor na veterné počasie. Niekedy prípravok skôr aplikujete do okolia, nie na kožu. Pri fluidných sprejoch sa ťažko kontroluje aj ich rovnomerné použitie. Pri mliekach je to jednoduchšie.

Autor: ZDRAVIE/Katarína Posluchová
FocusMedia

Video

Ďalšie články z tejto sekcie

Neverte, že k spánku sa dá prejesť vybranými potravinami. Chce to ešte čosi viac!

Neverte, že k spánku sa dá prejesť vybranými potravinami. Chce to ešte čosi viac!

včera
Veríte, že banán a teplé mlieko pred zaľahnutím sú skvelé uspávače? Sú aj lepšie spôsoby! Aké zásady treba dodržať, aby ste sa prepracovali... Čítať viac
 
Roztržitosť za volantom je príčinou až štvrtiny dopravných nehôd

Roztržitosť za volantom je príčinou až štvrtiny dopravných nehôd

23.08.2019
Tri štvrtiny vodičov sa tesne pred nehodou venuje veciam, ktoré znižujú ich koncentráciu, a nemôžu sa tak plne sústrediť na dianie... Čítať viac
 
Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

Keď ticho neexistuje: Ako sa žije s pískaním v ušiach? Tinitus trápil aj filmového Coopera

22.08.2019
Fantómový zvuk, ktorý je len v hlave. Navonok malý problém môže spôsobiť vážne psychické problémy. A nevyhýba sa ani slávnym! Čítať viac
 
7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

7 dôvodov, prečo vám smrdí z úst. Modlite sa, nech to nie je ten šiesty!

22.08.2019
Každému občas zapácha z úst, stačí sa ráno zobudiť po poriadnej oslave alebo si dať cesnakovú hrianku. Ak so zápachom bojujete každý... Čítať viac
 
7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

7 vecí, ktoré by ste mali urobiť predtým ako prestanete fajčiť

21.08.2019
Skončiť s fajčením je pre mnohých nadľudský výkon. Zbaviť sa závislosti si vyžaduje poriadne pevnú vôľu, hlavne vtedy, keď ste fajčili... Čítať viac
 
 

wanda.sk

Pred slnkom sa neskrývajte: Sledujte UV index a nespálite sa
ZDRAVIE/Katarína Posluchová